De "de Korg PS-3100 is terug" thread

SCD

Gearlust [on]
Zo, na enige weken geduld is ie retour van de synth-tech. En hoe!
Misschien interesseert het niemand hier maar ik dacht, laat ik eens een wat uitgebreidere beschrijving geven van deze synth, die niet iedereen in zijn studio zal hebben staan: De Korg PS-3100 dus.
Het is een volledig analoge synthesizer, en ook volledig polyfoon.
48 oscillators, 48 filters, 48 vca's, 48 envelopes.... Dus.

Eerst maar s een plaatje :)

Attachments

• ps3100.jpg
    ps3100.jpg
    270,1 KB · Bekeken: 153
Laatst gewijzigd:
Wie dit nu leest, laat effe je reacties nog achterwege tot ik alles mooi op een rijtje gepost heb! Dank u!

De opbouw van de synthesizer is als volgt (op de volgende afbeeldingen van boven naar beneden en van links naar rechts):

Eerst zie je twaalf kleine draaiknopjes. Daarmee kun je iedere toon tunen! ERG interessante mogelijkheid.

SIGNAL GENERATOR:
De oscillator is in zijn eentje, hetgeen het geluid dun maakt. Maar dun is niet altijd lelijk... :D

Je hebt ter beschikking een triangle golfvorm, zaagtandgolfvorm, twee rectangular golfvormen, een vaste pulse golfvorm of pulse met pulsebreedte modulatie. Oder de golfvormkeuzeknop zit de PWM knop (modulatie is afkomstig van Modulation Generator 2 (oftwel LFO2)).

Daaronder links en rechts een finetune en een coarsetune knop.

Daaronder een schakelaar voor de voetstanden. Er is keuze uit 16, 8, 4 en 2 voet, maar met de General Envelope Generator kun je de oscillator werkelijk vrijwel naar 0 Herz brengen of veel hoger dan 2 voet.

Vervolgens zijn er twee kleine oranje schakelaars. Met de rechter zet je de modulatiepaden eronder uit. Met de linker kun je de phase van de modulatie omdraaien (in samengebruik met het patchpaneel). [Bijvoorbeeld, je kunt het bijvoorbeeld zo patchen dat de pitch van een aangeslagen toets een octaaf wordt verhoogd doorde momentary switch naast het modulatiewiel in te drukken. Als je nu de phase omdraait met die schakelaar wordt de pitch een octaaf verlaagd.]

De op een na onderste knop is de modulatie knop op de pitch middels Modulation Generator 1 (lees LFO1), de onderste knop is pitchmodulatie met de General Envelope Generator of met een extern signaal.

En dit is nog maar 1 blokje op de 3100... Pffff.... :D

Eerst maar weer s een plaatje zodat je ziet waar ik het over heb. Is dit eigenlijk wel interessant om te lezen?

Attachments

• 02.jpg
    02.jpg
    293,1 KB · Bekeken: 131
Rechts van de Signal generator zit het filter, het zogenaamde Dynamic LP Filter. Low Pass dus. Geen zelf oscillatie helaas, maar evengoed een *bijzonder* muzikaal filter! Tam, mak, zo kun je het noemen, maar op de een of andere manier klinkt het filter bijzonder lekker.

Van boven naar beneden:
Cutoff frequency

Peak (oftewel resonance)

Keyboard filter balance: Dit is een soort van filtertracking knop.

Expand: een soort finetune knop voor de Filter Cutoff knop. Je vergroot of verkleind het bereik van die knop ermee.

Daaronder weer het modulatiegedeelte op het filter, aan of uit te zetten met het oranje schakelaartje.
De bovenste knop is modulatie van LFO op de cutoff, de onderste modulatie van de General Envelope generator of een extern signaal middels het patchboard.

Het volgende blok geeft te zien:
Envelope Modifiers. Dit is een ADSR envelope, niet te verwarren met de General Envelope Generator (komt straks).
Deze adsr heeft een Attack, Decay en Sustain met draaiknop, en een driestandenschakelaar voor de release, alsmede een hold knop.

De attack is SUPERtraag als ie helemaal openstaat. We spreken hier over *minuten*!

De ADSR envelope stuurt tegelijkertijd de VCA en VCF aan. Het effect op de VCF kun je op nul zetten door de Expand knop in de filtersectie dicht te draaien. Zo lees ik het tenminste in de manual... Weirde bak...

Ook de Hold is gek. Die werkt pas als je de Attack boven de waarde "7" zet. Dat betekent dus ook dat de hold alleen werkt met een langzaam opkomende VCA. Om de hold uit te zetten dien je zowel de schakelaar weer op off te zetten en daarna de attack knop terug te draaien tot "3" of verder... Vaag :)

Zo nu even koffie...

Laatst gewijzigd:
RESONATORS.

De beroemde resonators! Deze sectie heeft de 3100 ongetwijfeld een flinke duw in de rug gegeven qua stardom, je maakt er de meest mooie atmospherische sounds mee!
Zoals ik het begrijp (ben een non-tech) zijn het drie bandpassfilters waarvan de frequency wordt gemoduleerd door een LFO of wat anders middels het patchboard.
Op de 3100 heb je van boven naar beneden een:

Resonance intensity, het woord zegt het al;

Drie instelpotmeters voor de frequentie van de drie verschillende piekfrequenties van de bandpass filters;

een schakelaar om te kiezen tussen modulatie vanaf Modulation Generator 2 (LFO2) of een externe control van het patchboard;

Een draaiknop voor de intensiteit van de modulatie.

Bijzonder prettige sectie!! :halleluja

Laatst gewijzigd:
En ik ben nog niet eens op de helft...

De SAMPLE & HOLD.

Tja hier is niet zo heel veel over te vertellen. Er is een clock frequency knop en een schakelaar die het tempo synchroniseert met MG1 of niet. Moet eerlijk zeggen dat ik er nog niet helemaal uit ben hoe dit precies functioneert. Als iemand er meer info over heeft: graag! Het lijkt er vooralsnog op dat je de S&H alleen kunt gebruiken middels het patchboard.

Wijziging: De sample en hold werkt ook zonder patchboard... Er zit een schakelaar op het patchboard gedeelte waarmee je de S&H kunt schakelen op de VCA... Vage plek, vage functie...

Laatst gewijzigd:
Tijd voor een plaatje! 8)

Attachments

• 03.jpg
    03.jpg
    277 KB · Bekeken: 136
Ja, het is nog lang niet op, al dat lekkers...
Eerst maar eens de LFO's, of Modulation Generators zoals Korg ze noemt. Er zijn er twee.

MG1 heeft triangle, zaag-up en down, Rectangle, Pink en White noise als golfvormen EN gaat qua snelheid het audiobereik in! En DAT is kwijlen geblazen. WANT:
Je kunt de Frequency van de oscillator ermee moduleren
Je kunt de Filtercutoff ermee moduleren
EN je kunt de amplitude van de VCA ermee moduleren. AM dus, of moet ik zeggen ringmodulatie? Hoe dan ook ERG FIJN! :D

MG2 heeft slechts een sinus golfvorm en is naar de Resonator sectie geleid. Ik heb deze LFO laten modificeren omdat ie in de langzaamste stand mij veel te snel ging... :walker: Er zit nu een schakelaar achterop waarmee het bereik van de LFO veel groter wordt (lees trager), zodat je koffie kunt gaan drinken binnen 1 hele cyclus... :{ :{
MG2 moduleert ook de Pulsebreedte, maar ook dat kun je overrulen op het patchboard...

Uiteraard zijn beide LFOs terug te vinden op het patchboard. later meer daarover...

Rechts van de MGs zit de General Envelope Generator, een geval apart. Het is een "simpele" envelope generator die enkel is: hij bedient dus alle voices tegelijk.
Er is een delay knop voor de attack (wederom kwijl)
Een attack knop een Release knop

Verder een schakelaar: off, 1, 2, 3, 4, 5 waarmee je kiest of de envelope atlijd wordt getriggerd, of na 1, 2, 3, 4 of 5 keys tegelijk ingedrukt wordt getriggerd!

De twee schakelaartjes onderin: op auto stand wordt steeds opnieuw de envelope gestart bij een trigger, in de andere stand loopt ie eerst de getriggerde envelope af, voordat hij het weer opnieuw doet. Verder kun je de envelope nog inverten met de rechter witte schakkelaar...

Deze sectie is perfect om bijvoorbeeld kleine of rigoreuze pitch veranderingen te bewerkstelligen, maar de output van de GEG is ook beschikbaar op het patchboard... SOPPERDESOP! :{

Je kunt dus bijvoorbeeld op het patchboard de snelheid van MG1 moduleren met deze envelope. Bijvoorbeeld. Dus :okdan:

Laatst gewijzigd:
Morgen hopelijk de tweede helft, wil nu weer even spelen met de 3100. Reacties zijn welkom nu!

Origineel geplaatst door SCD
Morgen hopelijk de tweede helft, . Reacties zijn welkom nu!

Wanneer ga je em verkopen? :D

Origineel geplaatst door HEXAGON
Wanneer ga je em verkopen? :D

Nou, nog niet. }:|
Dit is echt een waanzinnige freakbak. Je zit er zo een paar uur achter zonder dat je het door hebt...

Ik kan alvast nog melden dat ik hem heb laten modificeren: zoals gezegd dus de speed van lfo2, maar ook een audio input (deze synth SCHREEUWT daarom) en als laatste midi. Polyfone midi welteverstaan :D
De mods zijn allemaal en KEURIG uitgevoerd door ons mede forum lid, super techneut en modificatie genie Mark.

Attachments

• 01 achterzijde.jpg
    01 achterzijde.jpg
    309,9 KB · Bekeken: 144
We zien van links naar rechts: LFO schakelaar (originele stand/trage stand), audio input plug, midi thru, midi in en een schakelaartje om hem eenvoudig het midikanaal te leren alsook het nootnummer op je controller keyboard die overeen moet komen met een bepaalde key van je PS-3100. BIJZONDER doeltreffend en goedkoper dan de Kenton. Het is overigens wel gewoon midi note on/off wat de interface aankan, verder niet. Maar met ZO'N voorkant van een synth deert dat niet... :D

Wat zit er voor een midikit in ?(netjes overigens) die van mij (Kenton) is heel anders.

Origineel geplaatst door SCD
Reacties zijn welkom nu!

De-mo's! De-mo's! De-mo's! :D

Origineel geplaatst door Wiseguy
Wat zit er voor een midikit in ?(netjes overigens) die van mij (Kenton) is heel anders.

Custom gemaakt door Mark, forumlid. Hij kan in principe overal midi inbouwen.

Origineel geplaatst door Yoozer
De-mo's! De-mo's! De-mo's! :D

Ja ja.... :) Eerst de "review" afmaken, dan een grote familie barbeque en dan demos... :D

Mooi ding, altijd wel eentje willen hebben, maarja.....zijn een beetje duur hè? De MS10/20 zijn waarschijnlijk afgeleid van deze bak?

Phochos:dj:

Back