De "de Korg PS-3100 is terug" thread

Origineel geplaatst door phochos
Mooi ding, altijd wel eentje willen hebben, maarja.....zijn een beetje duur hè? De MS10/20 zijn waarschijnlijk afgeleid van deze bak?

Phochos:dj:

Klopt. De Korg35 chip die in de MS serie zit, wordt ook gebruikt in de PS serie, alleen de electronica eromheen is anders, waardoor ze dus ook geheel anders klinken.

Origineel geplaatst door machine
ontstemt hij snel?
moet je hem vaak tunen?

Nee, hij ontstemt eigenlijk helemaal niet. Is ook gelijk in tune als je hem aanzet. Tenminste, de mijne 8)

al die ouwe Korgjes hebben bijzonder stabiele VCO's die ook niet " verlopen" naarmate het apparaat warmer wordt o.i.d.
Omdat men diverse patenten moest ontlopen kwamen Japanse syntbouwers in die dagen met afwijkende en vaak innovatieve schakelingen. Daarom klinken die ouwe Korgs ook zo apart

He SCD,

die PS3100 ziet er goed uit !

De S&H moet je trouwens ook zonder patch cord kunnen gebruiken.
Ik stuur je de info nog door. Ik kijk thuis nog even naar settings zoals hij zou moeten werken.

Origineel geplaatst door Synthfraek
He SCD,

die PS3100 ziet er goed uit !

De S&H moet je trouwens ook zonder patch cord kunnen gebruiken.
Ik stuur je de info nog door. Ik kijk thuis nog even naar settings zoals hij zou moeten werken.

Ja, ik heb het al ontdekt. Het is een schakelaar op het patchboard dat op "VCA" gezet moet worden. Dan werkt de S&H op de VCA. In de andere stand dien je de S&H te patchen.

Dat externe signaal gaat ook door het ensmeble gedeelte van de synth heen toch ?
Hoe zet je het geluid van de OSC uit, als je de toetsen aanslaat, dat wordt denk ik
niet gemixt met het externe signaal toch ?

Kenton midi in die van mij............

Attachments

• synthforum.jpg
    synthforum.jpg
    212,2 KB · Bekeken: 127
Origineel geplaatst door Wiseguy
Dat externe signaal gaat ook door het ensmeble gedeelte van de synth heen toch ?
Hoe zet je het geluid van de OSC uit, als je de toetsen aanslaat, dat wordt denk ik
niet gemixt met het externe signaal toch ?

Kenton midi in die van mij............

Ja, het externe signaal vervangt de oscillator.

De onderste F-toets wordt uitgeschakeld zodra je een plug in de audio input stopt. De rest van de voices blijft gewoon werken overigens.

1 voice wordt dus vervangen door een audio signaal.

Kan die Kenton versie meer dan alleen note on/off? Ingebouwde LFO misschien? Glide?

Ik lees het al op Kenton's site. Er is wat meer functionaliteit. Je krijgt er een patchpanel bij? Lees ik dat goed? Ik zie het al op het plaatje. Is dat niet onhandig, zo aan de achterkant??

423 GPB = 625 Euro's ongeveer. DAT is een nadeel van de Kenton...

Het is idd. veel geld, maar de extra Midi cc. zijn wel OK.
Ik vind de box aan de achterkant ook lastig.
Ik zal dan ook een aparte box maken die ik bovenop kan zetten zodat het patchen makkelijker wordt.

Maar wat kostte jou oplossing dan ?
De Doepfer MTC64 heb je al voor +/- 99 Euro.
Dat was nl. een andere goede oplossing voor enkel Midi note on/off.

Voor die prijs wordt ie door hen voorzien van de kit, moet je hem nog wel even naar Londen brengen......en halen :)
Als je het zelf doet kost ie wat minder.

Box aan de achterkant, ja dat kan beter maar je kunt zeg maar zo'n beetje naar keuze patchen, is wel leuk.

Ik wil ook een audio in, lijkt me erg bruikbaar.

Origineel geplaatst door SCD
Ik lees het al op Kenton's site. Er is wat meer functionaliteit. Je krijgt er een patchpanel bij? Lees ik dat goed? Ik zie het al op het plaatje. Is dat niet onhandig, zo aan de achterkant??

423 GPB = 625 Euro's ongeveer. DAT is een nadeel van de Kenton...

Het is idd. veel geld, maar de extra Midi cc. zijn wel OK.
Ik vind de box aan de achterkant ook lastig.
Ik zal dan ook een aparte box maken die ik bovenop kan zetten zodat het patchen makkelijker wordt.

Maar wat kostte jou oplossing dan ?
De Doepfer MTC64 heb je al voor +/- 99 Euro.
Dat was nl. een andere goede oplossing voor enkel Midi note on/off.

Ik weet de prijs voor de midi modificatie niet losstaand, ik heb een totaalprijs betaald. Zal eens vragen bij de meneer :) Maar die Doepfer zal ook nog ingebouwd moeten worden neem ik aan?

Doepfer. Ja. Niet *mijn* fabrikant...

Kun je dat patchboard niet integreren in het bestaande patchboard? Of is daar geen ruimte voor inwendig? Of je wil je machine niet beschadigen, dat kan ook een reden zijn natuurlijk :)

Je zou alles idd. ook kunnen integreren en een keuze maken tussen Midi patchen of zelf patchen en de Midi aansluitingen op de control inputs zetten, maar ik ga idd. nietss aan de PS3100 zelf aanpassen.
Tevens zou ik graag gewone jacks willen i.p.v. de kleine 'Doepfer' style mini inputs.

De Doepfer moet idd. ingebouwd worden, maar dit is echt zeer eenvoudig te doen.
Alle signalen / spanningen die je nodig hebt zitten op de connector aan de achterkant waar jou Midi-kit ook geplaatst is.
Maar ik ben wel benieuwd wat er nu precies in zit en wat de kosten dan zijn 8)

Maar ik ben wel benieuwd wat er nu precies in zit en wat de kosten dan zijn 8)

Het zijn in ieder geval twee boards die extra geplaatst zijn. De kosten heb ik gevraagd, dat hoor je nog.

Er zijn toch nog aardig wat mensen met zo'n 3100 hier op het SF. Tel er toch in ieder geval al vier :D

Je *kunt* ze koppelen he? :D :D 8)

hier zijn er opt forum die stiekem meekijken en nooit posten, de er meerdere thuis staan hebben,en ook meerdere 3200ts.

hihihi, hee jij ,ja jij!

:dubbel:

Goed, genoeg gelanterfantert, verder met de serieuze thread.

Ter opfrissing nog een keer het plaatje:

Attachments

• 03.jpg
    03.jpg
    277 KB · Bekeken: 134
Rechts van de MGs vinden wij de VOLTAGE PROCESSORS

De vier knoppen genaamd Limiter A, Limiter B, Limiter A en Limiter B zorgen voor een bijzonder prettige toevoeging bij het gebruik van het patchpaneel. Je kunt er de grenzen van een control voltage mee bepalen. Bijvoorbeeld, je maakt een patch waarbij het modwheel het volume bepaald van de sound. Normaal gesproken gaat het wiel van -5 tot +5 volt. Die range kun je met deze knoppen inperken, of bijvoorbeeld bij +1 volt beginnen en eindigen bij 3.
Beetje lastig om het nut te omschrijven, maar dat komt straks wel bij het patchboard :duivels:

Als laatste knoppensectie een beschrijving van het VCA gedeelte. ERG uitgebreid eigenlijk wel.

We beginnen links bovenin met een modulatie-amount knop op de VCA. Standaard wordt de amplitude van de VCA gemoduleerd door MG1 (LFO1). het oranje schakelaartje eronder is om deze modulatie aan of uit te zetten.

Vervolgens gaan het signaal door het "ensemble" effect. Zeg maar een chorus met 2 standen, aan of uit. Het dikt het geluid wat aan maar is ook ERG karakteristiek dus dit wil je zeker niet altijd gebruiken.

Vervolgens is er weer een oranje schakelaar. Hiermee bepaal je of de VCA wordt aangestuurd middels de gewone ADSR of de General Envelope Generator. Daarna kun je nog besluiten of je een control voltage wil toevoegen met de Voltage Processors.
Dan gaat het geluid door een Keyboard Volume Balance knop. In de 0 stand is het volume gelijkelijk verdeeld over het toetsenbord, maar naar links of naar rechts draaiend krijg je een volume tracking op het keyboard! Op het eerste gezicht een vreemde functie, maar toch wel bruikbaar, kom ik steeds meer achter. Leuk!

Toen was het plaatje op, dus op naar de volgende!

Back