House muziek

Arrie

Ingeburgerd
Zijn er hier mensen die zich bezig houden met het maken van house muziek? Ik heb een aantal vragen over het maken van house muziek. Als je house muziek maakt en je zo vriendelijk wilt zijn om een liefhebber te helpen met wat dingetjes, zou je mij kunnen toevoegen op msn: aravath@hotmail.com

Brandt los. Je bent hier namelijk op een forum en niet op een "ik wil meer vrienden op mijn MSN lijst". ;)

ik kom er maar niet uit met de drums bij de house muziek..
het lukt me nooit om er wat lekkers onder te zetten, ik krijg het maar niet voor elkaar..

hier een simpel voorbeeld van een deuntje:
http://www.aravath.nl/2 house.rns (reason voorbeeld)

en dan loop ik al stuk bij de drums, want ik krijg er gewoon niks passends onder.

Ik ben begonnen met muziek maken omdat ik jarenlang naar electronische muziek luisterde en er op een actieve manier mee bezig wilde zijn.

Wat ik hier mee probeer te zeggen is dat je muzikaliteit zelf moet ontwikkelen door heel veel te luisteren en nummers te analyseren. Daarna is het kloten, kloten en kloten geblazen.

Muziek maken is niet gemakkelijk maar wel iets dat uit jezelf moet komen!!!

Dat begrijp ik, hiphop ben ik al tijden mee bezig en dat lukt ook gewoon. Ik denk ik ga eens housen haha, maar ik krijg er gewoon niks lekkers onder.

Als jullie het leuk vinden kunnen jullie eens wat aanklooien met dat stukje, kijken wat er uit komt8o)

De meeste dance/trance muziek zit heel clichematig in elkaar, 13 in een dozijn zeg maar. Dan heb ik 't over bijvoorbeeld de supersaws en de 16e noten snaredrums.

Ik zou zeggen: bedenk 's iets nieuws.

:D

Attachments

• 2housepjedit.mp3
    362,4 KB · Bekeken: 110
je kan proberen er een bassdrum onder te zetten :)

Attachments

• houset2wm.mp3
    201,5 KB · Bekeken: 105
Origineel geplaatst door Ensemble
sorry hoor maar is dit serieus?
haha.jpg

Heb hier nog ff 3 voorbeelden van het veelgebruikte cliche met de snaredrums.

Attachments

• snaredrum_cliche.mp3
    545,1 KB · Bekeken: 96
Dat van dat cliché met de 16e maten snaredrums is zeker waar hoor, maar dat heeft toch niks met house te maken?

Wat de originele vraag betreft zie ik het probleem niet zo goed. Je hebt je stukje in een vierkwartsmaat gezet. Wel, dan beginnen we heel veilig. vierkwartsmaat vullen met 4 rustige basdrums. bod bod bod bod Ok, te monotoon. Maak van iedere vierde een andere drum, niet te druk. bod bod bod boem bod bod bod Boem. Past nog steeds perfect, want het is net zoals de melodie een herhaling na vier maten. Maar nu kan je de verandering in je, euh, melodie accentueren, dat derde kwart dus. Geen high hat, te chiché en drum. Je kan bv een brush of zachte rimshot boven die basdrum zetten:

bod bod bod boem bod bod bod boem
---- ----- tsst ------ ---- ---- tsst ------

Nu heeft je melodie een variatie over 2 driekwartsmaten, dus passen we dat in de drum ook aan:

bod bod bod boem bod bod bod boem
---- ----- tsst ------ ---- ---- tsst tsst

Ik doe dit nu maar uit het hoofd, uiteraard moet je experimenteren en luisteren wat goed klinkt. Maar het punt is, begin veilig, zorg dat de maat van de drum dezelfde is als die van de melodie, dat de herhaling evenveel maten is, dat de accenten op dezelfde punten zijn, en het past eronder. Kies de klanken zo dat het past bij de stijl die je wilt. Dus als je iets rustigs wilt, kalmere klanken, en niet aan een te hoog tempo accentueren (dus enkel de kwarten een hoofdklank geven, als je zestienden gaat vullen daar achtergrondklankjes, hoogstens eens een verdubbeling van een hoofdklank). En dan op avontuur: accenten leggen waar die in de melodie niet liggen, als het ware een contramelodie maken met je drumlijn. Enzenz, het bos in en je komt vanzelf wel wat moois tegen!

btw je ziet dezelfde strategie als in deze drumlijn ook in het basdrumvoorbeeld, maar dan met 1 klank. In Pjotrs voorbeeld is het anders gedaan, met name het veranderen van de bod bod bod bod in meerdere klanken is bij hem (uiteraard) anders gedaan dan wat ik hier verzon. Hij heeft het eerste kwart benadrukt, waar ik dat niet deed in mijn voorbeeld hier. Luister naar pjotr en je hoort dat het goed past, dus gewoon in de praktijk uitproberen wat goed en interessant klinkt! Eigenlijk is het logisch wat pjotr deed. Waar gebeurt in jouw melodie het meeste? In het vierde kwart. Wat ik deed was de vierkwartsmaat accentueren door ook in dat vierde kwart te gaan freaken met de drum. Past als een handschoen, maar is saai. Wat doet Pjotr? Hij vult de leegtes in de melodie op met werk in de drums. Contramelodie in de drums dus :). Dus wat doet hij? Hatsa, op die eerste maat de herhaling benadrukken, want die vierde zit al vol lead. Op de derde gebeurt niks in de lead, dus wappa nog iets in de drum zodat aangekondigt wordt dat in het vierde kwart wel iets in de lead gebeurt. Dat had ik ook verzonnen, het is dan ook een standaardtechniekje. Gewoon veilig beginnen, van daaruit steeds proberen en zorgen dat het nog steeds past maar interessanter klinkt. Ook al is het resultaat niet wat je voor ogen had.Wat maakt dat uit, je werkt toch niet in opdracht? Hoe vaak wou ik geen trance maken om bij folk uit te komen.

Nog 1 ding: als je niet te hard origineel wilt zijn ga je house luisteren, en beginnen met de klanken die zij gebruiken te zoeken. Drumkits samenstellen uit die klanken. En dan onder je melodie iets gaan opbouwen met die klanken.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door smackos
Koop gewoon een TR707 drummachine dan kun je fijn experimenteren met het maken van house ritmes.

Dat lijkt me inderdaad het handigste als je van plan bent veel house te maken. Het is dat ik nooit house maak, anders had ik ook wel zo'n stappen drumdoos gekocht. Perfect geschikt voor de job! Alles lekker syncen, en het klinkt zeker mooi.

Voor mijn muziek rammel ik gewoon het ene melodietje over het andere op het klavier en probeer geconcentreerd genoeg te zijn om de timing goed te houden. Werkt ook, maar als ik strakke house wou maken lijkt dat me toch niet zo optimaal als een TR syncen aan de rest :D.

Zijn de andere TR's eigenlijk ook leuk voor house, of heeft die 707 dé typische houseklanken aan boord en de rest minder? Ik dacht dat je met de 909 ook wel een echte housebak had. Nuja, house maken met andere klanken is ook leuk en verfrissend.

Anders konden we allemaal onze M1 wel altijd op preset 17 laten staan, als het toch eenheidsworst moet zijn :D.
(er zijn supernummers gemaakt met die klank hoor en het is een superklankje, daar niet van :))

TR808 en TR909 zijn ook house drummachines maar een stuk duurder uiteraard :D

En de TR626 en TR505 zijn ook wel goed voor house maar die hebben niet dezelfde sequencer die voor een beginneling handig is

Back