Midi keyboard / synthesizer

Re: Midi keyboard / sintersizer

Re: Midi keyboard / sintersizer

Origineel geplaatst door Samplekit
Ik wil eigenlijk een midi keyboard of een syntersizer, is dat het zelfde?
Sommige synths hebben MIDI. Sommige MIDI-keyboards hebben een synthesizer. Het is niet hetzelfde, wat jij bedoelt met MIDI keyboard is denk ik een controller, en daar zitten geen geluidjes in.

En wat kan ik ermee, moet daar nog iets bij?
Loop een winkel binnen en probeer wat, zou ik zeggen. Bij een controller moet er wel iets bij ja.

Kan ik er geluiden in opslaan
Dat is een sampler.
en zo afspelen, ik wil alles weten!
http://www.tweakheadz.com/

Ik hoop dat je Engels goed is ;)

Ik zou niet met het apparaat beginnen wat je daar laat zien. Niet dat het moeilijk is, maar 't is nogal een hoop bij elkaar.

Origineel geplaatst door scarum
Misschien dat dit een goed begin is:
:engel:

=( :D

Ik wil er een kopen omdat ik zelf mijn geluiden wil maken, dus een syntesizer, een controller en een sampler??

Ik heb het spreekbeurt trouwens net even gelezen...:stupid

OK, je weet er geen moer vanaf... is niet erg! ;) Dan zou ik als ik jou was eens kijken naar de Roland SH-201. Dat is dus een synth waar je als beginner (en gevorderde) enorm veel plezier aan kan beleven. Klinkt heel goed en, makkelijke bediening. :)

SUC6

Het is vervelend om te horen, maar de beste manier om een hoop te weten te komen over synthesizers is op dit forum een aantal draadjes door te lezen en eventueel gericht te zoeken met de zoekfunctie.

Maar om je een beetje op weg te helpen:

Je hebt (ruwweg) analoge synthesizers en digitale synthesizers.

Analoge synthesizers klinken over het algemeen wat warmer dan digitale. Maar er zijn zoveel verschillende soorten dat het echt erop aankomt zelf te luisteren naar welke synth je mooi vindt klinken.

Met een synthesizer kun je zelf een geluid maken aan de hand van bouwstenen, de belangrijkste bouwstenen zijn geluidsgolven. Die kun je dan een beetje kleien tot je een leuk geluid hebt.

Als je nu een geluid hebt en je wil bijvoorbeeld akkoorden (meerdere noten tegelijk) spelen, dan heb je een polyfone synthesizer nodig, meerstemmig, zo gezegd.

Als je ook nog meerdere geluiden tegelijk wil maken (stel je hebt een mooie lage bas-sound gemaakt maar je wil ook nog een lekker scheurend lead geluidje), dan heb je een multi-timbrale synthesizer nodig.

Als je een beetje op avontuur wil uitgaan, zou ik zeker een synthesizer nemen. Als je eens aangeeft wat voor budget je hebt, kan ik je verzekeren dat er wel wat forumleden zijn die met leuke suggesties op de proppen komen.

Ga ik eens bekijken, dat is nou een Tip!.

Dank u :mega:

@Flesje : wat is er mis met die ik liet zien dan?

Laatst gewijzigd:
Ook bedankt Scarum,

Zoals ik al zij ik wil eigen geluiden maken, nou heb ik alleen software waarmee dat kan bijv native absynth, best cool progje waarmee je kan spelen op je keyboard met bepaalde geluiden/instrumenten zeg ik dan maar.

Ik het er ook echt geen fuck verstand van maar dit lijkt me tochwel zeer interesant, aansluiten op je pc en zelf je samples maken..dat is eigenlijk wat ik bedoel en wat ook kan dus als ik het goed heb.

:walker:

Download voor de gein ook eens de proefversie van FL studio. Daarmee kun je vrij intuïtief leren omgaan met muzieksoftware. Er zitten ook een aantal software synthesizers bij, zodat je alvast eens wat ervaring kan opdoen met geluidssynthese.

Ik snap dat je nu alle antwoorden wil en het allemaal wil begrijpen, maar geloof me, dat gaat je niet lukken, je moet er echt tijd voor nemen en veel lezen en uitproberen.

Een synthesizer kun je ook aansturen met een computerprogramma zoals FL studio door middel van midi. In feite doet midi het volgende:

Wanneer je nu bijvoorbeeld in een maat van 16 tellen op de 1e, 5e, 9e en 13e tel een C noot wil horen in octaaf 3, dan kun je dat in bijv. FL studio intekenen op een grid (piano roll in FL studio). Als je computer een midi interface heeft aangesloten (een apart kastje meestal via USB zoals M-audio midisport) kun je met een midi kabel naar je synthesizer de ingetekende noten laten afspelen op de synthesizer. Eigenlijk is het een soort van afstandsbediening.

dank, ik gebruik alleen Modplugtracker! heb fruity geprobeerd maar is niks voor mij, lang verhaal maar het is voormij Modplugtracker!

Snap het verhaal wel, dat 1, 5, 9..8~

Please vertel even wat je erbij moet hebben bij bijv. dan die Roland SH-201

(net al even rondgeneust op internet en je komt toch al snel rond de 500 E)

Ik woon in omg eindhoven, misschien een winkel waar ik heen kan voor mijn vragen.

Trek een middagje uit en laat je eens wat dingen uitleggen door de jongens van Feedback:
http://www.feedback.nl/

zitten in Eindhoven...

Feedback Eindhoven
Generaal Bothastraat 3
5642 NJ Eindhoven

Openingstijden:
Dinsdag t/m vrijdag:
10.00 - 18.00

Zaterdag:
10.00 - 17.00

Koopavond
(vrijdag):
doorlopend tot 21.00

Oh ja, en niet te snel je beurs trekken, eerst even rustig kijken, uitzoeken, laten bezinken, anders grote kans dat je een miskoop doet, die je dan weer gaat verkopen op het moment dat je er meer over weet...

Trouwens niet te verwarren met de jongens van Feedback R'dam want daar hoef je niet al te veel van te verwachten...

Ik wist niet dat er nog steeds trackers gebruikt worden, kan dat wel waarderen want daar ben ik ook mee begonnen en ik mis het zelfs een beetje. Weet wel dat als je eenmaal aan de midi gaat dat dan aaaaaalles anders gaat worden...

:biertje:

Ja dat zou stom zijn.

Dank scarum, daar zal ik eens gaan kijken.

Nog ff een paar vragen :

1 Voor zown keyboard moetje dan een sampler hebben?
2 En hoe stopje geluiden daar dan in? of zijn dat vst's?
3 Kan dat wel, je geluiden afspelen op een syntesizer en dan in software opje pc opslaan?
4 Voor beats, kanje daarvoor het beste een drumcomputer hebben?
4a is dat beter geluid dan samples?

4b:) ( ik heb namelijk het probleem ik heb heelveel samples, pak ik bijv een snare, meestal klinkt deze niet zoals ik wil, ik gebruik dan meestal 2/3 snare samples om het beter te laten klinken, wat het dan nog niet perfect doet!)

Zo kannie wel weer even, LaterZ

Nog ff een paar vragen :

1 Voor zown keyboard moetje dan een sampler hebben?

Een synthesizer kun je zelf geluiden mee maken en zelf op spelen of sequencen met een programma (via midi, zie het verhaal hierboven)
Een sampler kun je geluiden in stoppen en via een midi keyboard (dus geen synthesizer, een keyboard zegt alleen tegen de sampler: deze sample, in deze toon) zelf spelen of sequencen met een programma (via midi, zie weer het verhaal hierboven.

2 En hoe stopje geluiden daar dan in? of zijn dat vst's?
In een sampler stop je geluiden, door ze op te nemen in de sampler, of erin te laden via je computer, een cd, diskette, etc.

3 Kan dat wel, je geluiden afspelen op een syntesizer en dan in software opje pc opslaan?
Ja, dat kan wel, dan sample je de geluiden in je computer en dan gebruik je die geluiden om muziek te maken met je tracker, maar het is een beetje zonde, want dan heb je dus een sample van een apparaat dat een cool geluid maakt. Je kunt (vind ik dan) beter je synthesizer aansturen met je computer en zo muziek maken (wordt, toegegeven, wel wat ingewikkelder).

4 Voor beats, kanje daarvoor het beste een drumcomputer hebben?
4a is dat beter geluid dan samples?
Met een drumcomputer kun je je drumsounds aanpassen, kneden. Met een samples kan dat niet. Er zijn veel verschillende drumcomputers, maar er zijn natuurlijk ook een heleboel samples te vinden.

Ok,

Dat heb ik nu dus..samples die van apparatuur zijn gemaakt,

Vette samples heb ik dan wel, alleen meer uit dat geluid halen kanje eigenlijk niet..toch ..die sample blijft dat geluidje.
Die samples is, blijft die sample.

Vaak had ik die sample net anders gehoord zodoende, bijv een vaste sample, dat in verschillende noten, maar dan gaatie nietmeer goed over de beat heen, het delayd niet goed of hoe zegjedat.

p.s. wat ik nu heb is modplug / samples en vst effects..vst effects werk ik pas mee, is wel interessant en kan meer uitgehaald worden hoor ik zelf zo.

Ff tussendoor:

soundclick op 0 tracks.
samplekit.nl is under construction....

Heb je nergens wat online mp3's staan ?
Ben benieuwd naar wat je al hebt gemaakt, ben namelijk zelf ook begonnen met een tracker. :okdan:

Vette samples heb ik dan wel, alleen meer uit dat geluid halen kanje eigenlijk niet..toch ..die sample blijft dat geluidje. Die samples is, blijft die sample.
Maar je kunt er nog een hoop mee doen - equalizer, filter, reverb, compressor, of granulaire synthese.

Vaak had ik die sample net anders gehoord zodoende, bijv een vaste sample, dat in verschillende noten, maar dan gaatie nietmeer goed over de beat heen, het delayd niet goed of hoe zegjedat.
Bij een gewone sampler zijn bij het afspelen van een loop de toonhoogte en het tempo aan elkaar verbonden. Verhoog het ene en het andere gaat omhoog, en andersom. Er zijn een paar oplossingen voor dit probleem. Of je knipt een loop in losse stukken (erg effectief voor beats), of je gebruikt iets genaamd "timestretching". Een sample is informatie. Wat je doet is proberen die informatie op te vullen of in te korten. Ter vergelijking: als het om een verhaal ging schrijf je een samenvatting of je breidt elke zin nog wat uit met woorden, maar de algehel betekenis blijft hetzelfde.

Gewoon omhoog met tempo/toonhoogte is soms prima - zo hebben ze uiteindelijk drum 'n bass uitgevonden ;)

Back