Master Vraag!

Samplekit

Stamgast
Ik heb een pc, en een mixxer erop aangesloten, en daarop mijn boxxen.

Als ik muziek maaK, moet ik dan mijn master op de helft zetten en dan de boxxen gewoon zoals ik wil of?

Ik zoek de juiste hardte van mijn geluid, netniet rood snapje?!

Klopt het dan dat ik de master op de helft moet zetten of?

Als je op je mixer een meter hebt zitten, kun je aan de uitslag zien tot hoe ver je de master kunt opengooien. Heb je trouwens je speakers direct op de uitgang van je mixer zitten?

Ik heb een master level meter ja! dus dat is altijd anders in elk nummer zegmaar?

Ik heb mijn speaker direct op de uitgang van de mixxer zitten, ik heb behringer MS40, daar zit al een versterker in.

Dat is idd afhankelijk van hoe luid de muziek is die je afspeelt. Gewoon je speakers één keer afstellen op een gemiddeld niveau (bijvoorbeeld met wat CD's).

Re: Master Vraag!

Origineel geplaatst door Samplekit
hardte
Volume? ;)

Klopt het dan dat ik de master op de helft moet zetten of?
Op je mixer zie je een schuifje waar als het goed is ergens "0db" bij staat. Die zet je op -6.

-6 zie ik , daarlangs zitten alle kanalen, ik zet altijd het kanaal van de pc open zegmaar..en dan de master tot -6 zetten.

OK? of het kanaal zelf op -6? en spelen met de master?

:biertje:

Origineel geplaatst door Lotuz
Dat is idd afhankelijk van hoe luid de muziek is die je afspeelt. Gewoon je speakers één keer afstellen op een gemiddeld niveau (bijvoorbeeld met wat CD's).

Heb het al gecheckt met mp3 liedjes van mijn genre en dat blijft wel allemaal best goed, goed geluid, netniet/ofnetwel rood.

Wat de schaal op een mixer eigenlijk laat zien is de headroom (dit wordt uitgedrukt in een aantal decibel). Als je een sample opent in een wave-editor zie je ook zo'n ris getallen met db erbij staan. Zie ook hier:

http://www.oamao.com/Logiciels/Edit/Soundforge/soundforge.jpg

Wat je wilt is dat het niet gaat clippen (dus in het rood zit en de top raakt). Daardoor krijg je vervorming (oversturen) en dat wil je voorkomen. Beter gezegd; er gaat informatie verloren omdat wat eigenlijk een piek zou moeten zijn afgevlakt wordt. Als je het volume van de sample weer omlaag draait blijft het plat, ook al zit er weer ruimte boven.

Als alle kanalen op je mixer helemaal open zouden staan wordt er in feite een optelsom gemaakt (dit proces heet summing). Elk apart kanaal hoeft niet in het rood te zitten om het eindresultaat wel in het rood te krijgen. Je bouwt met die -6 db dus een soort "veiligheidsfactor" in je mixproces in zodat je rustig kanalen erbij kunt zetten maar toch niet al te snel in het rood komt.

Ook al is oversturen je bedoeling; het is beter dit te doen met een distortion pedaaltje of effect voordat het de mixer in gaat dan het op te laten knappen door de mixer zelf (gain te ver open draaien). Dat laatste molt langzaam maar zeker de inputs.

Dat is wel zeer interesante informatie, dankjewel.

Ik heb nou dat kanaal op -6 staan en spelen kanje dat met de master, en de volumeknop op de box.

Meestal als het te hard klinkt zet ik de samplevolume zachter, dat kan toch ook, werkt toch bedoel ik?

Als ik een liedje klaar heb, danpas ga ik vst effects erindoen en dan hoorje soms nog fouten, endan zoekik de sample op en zet deze zachter..

Ik zou niet te snel je samplevolume zachter gaan zetten. helemaal als je een (niet-zo-heel-precieze) tracker gebruikt kan je nogal last krijgen van bitcrushing. Het is dan wat handiger om je analoge master wat lager te zetten zodat je bitstructuur nog wel een beetje intact blijft...

Je bedoelt datje dan beter je hele kanaal zachter kan zetten (met de samples daarin)?
I.p.v. je sample?

ik weetniet wat analoge master is :Z

Binnen je (digitale) computerprogramma moet je proberen je geluiden zo hard mogelijk te zetten zonder dat de master van het programma clipt ("in het rood gaat"). Met je (analoge) mixer stel je het volume verder af.

yup, als je je samples zachter zet maak je minder gebruik van je bitjes. Als je een 16-bit wavje hebt en zet die bijvoorbeeld 12 dB zachter, maak je effectief nog maar gebruik van 12 bits. Dit kan bij grotere demping hoorbaare quantisatie-ruis opleveren. Het is dus handiger om je masterfader of je monitoren zachter te zetten, aangezien die analoog werken en dus geen quantisatiefout introduceren...

Origineel geplaatst door Transphere
... Als je een 16-bit wavje hebt en zet die bijvoorbeeld 12 dB zachter, maak je effectief nog maar gebruik van 12 bits...

Even een kleine correctie ;)
Met elke bit kan je de 'resolutie' met 6 dB vergroten, dus theoretisch zou je met 12 dB zachter nog 14 bits effectief gebruiken.
Een cd heeft dus theoretisch een dynamisch bereik van 96 dB (16 bits x 6 dB), en 24 bits audio heeft theoretisch een dynamisch bereik van 144 dB (24 bits x 6 dB)
Ik zeg ook 'theoretisch', want de kwaliteit van de D/A converters bepalen uiteindelijk hoe goed dit kan worden benaderd. :kimono:

Back