EMI is niet meer...

Origineel geplaatst door Alex Omega
het lijkt mij duidelijk dat CD's qua markt toch gaat verdwijnen...
verouderd medium... tevens zal de hele industrie zich moeten aanpassen aan de nieuwe mogelijkheden en niet achteruitleunen en klagen dat ze eerst veel succesvoller zijn...

Ik vind het ideaal dat ik nu gewoon mijn eigentracks kan uitkiezen.. bv..
1,50 voor een track vind ik een mooie prijs. En hoe simpel is de distributie?
Hoe laag de overhead kosten?

Ze moeten mee evolueren met de tijd er zit niks anders op....

ben overigens nogsteeds van mening dat het gore zakkenvullers zijn, is de winst het volgende jaar niet hoger dan dit jaar dan noemen we dat wel verlies.......

Weet je wat gore zakkenvullers zijn ? Die ontwikkelaars van p2p netwerken die miljoenen aan reclame geld krijgen voor het opzetten van een netwerk waar ze o.a. mijn muziek verspreiden zonder dat ik daar toestemming voor gegeven heb...

Dat mijn platenlabel geld aan mij verdiend,prima...dat de platenboer geld aan mij verdiend,prima...zij lopen ook financieel risico....maar dat een eikel ergens in de VS over de ruggen van duizenden hardwerkende muzikanten,platenmaatschappijen,muziekwinkels,labels,publishers,studio-engineers e.d. zijn geld verdiend,dat is toch van de zotte ?

Ik snap het verdedigen van downloaden nooit zo, soms lijkt het alsof er afgunst in het spel is, kan het natuurlijk helemaal mis hebben.
Maar wat als je eigen muziek zo ineens op een vage russische site zou staan, ook maar niet meer gaan jammeren dan?

Volgens mij is er niemand in deze thread die het illegaal downloaden van muziek verdedigt.

Origineel geplaatst door dione
Weet je wat het erge is ? Dat het veel goedkoper kan,als er maar niet zo veel illegaal gedownload werd...eigenlijk betaal je ook voor al die mensen die muziek jatten...

Rare marktwerking. Ik wil best geloven dat het zo gaat, maar toch vind ik het een ongezonde stellingname van diegene die de prijzen bepaald. De marge die er dan bij opgeteld zou worden wordt door illegale downloaders bepaald die voor het gemak voor potentiele koper worden aangezien? Leg eens uit :)

Maakt toch geen ruk uit of je het al dan niet afkeurd of goedkeurt. Downloaden gebeurt gewoon en het zal nagenoeg onmogelijk zijn om hier wat tegen te doen.
Dat het in Nederland niet expliciet strafbaar wordt gesteld moet je bij de minister van justitie zijn. En op zich klop het ook niet want een oude wet uit begin vorige eeuw wordt hier voor misbruikt en geeft iedereen in principe vrij spel om gigabytes aan mp3 te downen.

En de consumenten hebben gewoon tijd nodig om te gaan beseffen dat wat ze doen uiteindelijk hun eigen glazen aan het ingooien zijn. Maar er zijn er ook die het nooit willen beseffen.

Origineel geplaatst door mc_kwok
Rare marktwerking. Ik wil best geloven dat het zo gaat, maar toch vind ik het een ongezonde stellingname van diegene die de prijzen bepaald. De marge die er dan bij opgeteld zou worden wordt door illegale downloaders bepaald die voor het gemak voor potentiele koper worden aangezien? Leg eens uit :)

Geen rare marktwerking...precies hetzelfde als bijv. met software,een pakje boter of een paar schoenen...verliezen worden ingecalculeerd in de kostprijs...;)
De vaste kosten om iets te maken moeten terugverdiend worden...als iets weinig verkocht wordt betaal je dus per produkt meer...
Als iedereen legaal ging downloaden dan komen de totale vaste kosten per produkt veel lager te liggen en dus kan de kostprijs omlaag...
Indirect betaal je dus mee...

Aan p2p komt ook een eind. En het zal uiteindelijk ook jurisich lukken om alles helemaal dicht te timmeren. Daarna zal de technologie ook verder komen en veel afsluiten van de p2p netwerken. het word dan een exclusief iets van mensen die echt veel verstand moeten hebben van computers (nerds) en netwerken om het nog legaal te houden. Te moeilijk voor de grote massa i.i.g.

Ik denk dat sommige mensen hier teveel vast houden aan hun princiepes en bang zijn. De platenverkoop die wij kenden ondergaat op dit moment een enorme transformatie. Vast houden aan je oude normen en waarden kan betekenen dat je mee ten onder gaat aan de vernieuwing. en dat wil je niet.

Ik vind het i.i.g. een enorme vette en inspirerende tijd om in te leven... er gebeurt teminste iets, er is ruimte voor nieuwe idee´en en vormen. En daaruit zullen weer nieuwe artiesten uit onstaan. Het is raar dat band´s die ontdekt worden via internet massaal op de oude en vertrouwde manier door hun platen maatschappij gepushed worden. met CeeDee´s notabene. terwijl de ontdekkende massa in princiepe het medium CD niet eens meer hoeft te kennen :D

Een vriend van me zei laatst dat ie in zijn 10 jarige carriere niet meer als 300 eu verdient had maar dat hem dat ook geen drol intresseerde want muziek is nu eenmaal voor de mensen om geinspireerd en vrolijk te maken en niet om iemand anders rijk te doen maken.

Weet je wat gore zakkenvullers zijn ? Die ontwikkelaars van p2p netwerken die miljoenen aan reclame geld krijgen voor het opzetten van een netwerk waar ze o.a. mijn muziek verspreiden zonder dat ik daar toestemming voor gegeven heb...

Dat mijn platenlabel geld aan mij verdiend,prima...dat de platenboer geld aan mij verdiend,prima...zij lopen ook financieel risico....maar dat een eikel ergens in de VS over de ruggen van duizenden hardwerkende muzikanten,platenmaatschappijen,muziekwinkels,labels,publishers,studio-engineers e.d. zijn geld verdiend,dat is toch van de zotte ?

waarom zit jij niet op itunes?

Origineel geplaatst door brmzz
Aan p2p komt ook een eind.

een einde denk ik niet maar het zal wel steeds illegaler aan gaan voelen en dat zal een hoop mensen ervan weerhouden het te doen, ik doe het al heel lang niet meer en ben blij dat er nu legale alternatieven zijn zoals itunes, ik snap met de beste wil van de wereld niet waarom een computerboer de aftrap moet geven terwijl de volgevreten maatschappijen alleen maar bezig zijn met te behouden wat ze hebben

Ik vind het i.i.g. een enorme vette en inspirerende tijd om in te leven...

same here, voor wie anders kan denken ligt er een wereld aan mogelijkheden open, je moet dan echter wel wat meer initiatief tonen dan een handtekening onder een contract zetten en dan maar afwachten, dat mens dat 30 miljoen viewers had op youtube zingt nu samen met justin timberlake, nou dat was 10 jaar geleden ondenkbaar op de manier en de snelheid waarmee dat ging

nou die p2p makertjes redden het echt niet qua gelduitkloppen hoor... tegen die grote bedrijven die Idols door je strot douwen enz... zo maken ze geld niet met jou hardcore plaatjes.... en die platen maatschappijen vallen gewoon weer onder andere conglomeraten....en ja die die snijden een tak zo af als het niet rendeert.

Allemaal peanuts..

En ik vind het ook vervelend voor de artiesten die geen geld verdienen door dat mensen downen...

En tuurlijk zit stelen niet in de kost prijs... kostprijs is kostprijs niks meer niks minder anders houd je jezelf(bedrijf) voor de gek met dat soort toeslagen....

... er zijn zat mensen die alles downloaden gewoon voor de heb ofzo...

en illegaliteit blijft altijd natuurlijk...

Origineel geplaatst door brmzz

Ik denk dat sommige mensen hier teveel vast houden aan hun princiepes en bang zijn. De platenverkoop die wij kenden ondergaat op dit moment een enorme transformatie. Vast houden aan je oude normen en waarden kan betekenen dat je mee ten onder gaat aan de vernieuwing. en dat wil je niet.

Spijker op z'n kop. Als je voor bijgesteerd wordt door de techniek moet je je aanpassen!
Stel je voor, ik ga geen computer gebruiken voor mijn werk en ik reken al mijn berekeningen uit met mijn calculator en in een schriftje.. binnen no time heb ik geen werk meer. "ow wat ben ik zielig want het is oneerlijk zij gebruiken een computer, boehoe =( "

Doe je dat niet ben je een sukkel die verdrinkt in zijn eigen krokodillentranen...
Als ze daar nu eens wat geld in steken i.p.v. te janken....

je kan je muziek nu zelf op internet aanbieden, en hebt in principe geen platenmaatschappij meer nodig.
als je hier dan cash per nummer voor vraagt, en laat dat via paypal of zo betalen, dan hou je dat in je eigen zak.
dat vind ik wel een goede ontwikkeling..

het is nog niet waterdicht, maar ik geloof inderdaad zoals bram zegt, dat het verkrijgen van illegale muziek moeilijker zal worden.

Origineel geplaatst door Alex Omega
Spijker op z'n kop. Als je voor bijgesteerd wordt door de techniek moet je je aanpassen!
Stel je voor, ik ga geen computer gebruiken voor mijn werk en ik reken al mijn berekeningen uit met mijn calculator en in een schriftje.. binnen no time heb ik geen werk meer. "ow wat ben ik zielig want het is oneerlijk zij gebruiken een computer, boehoe =( "

Doe je dat niet ben je een sukkel die verdrinkt in zijn eigen krokodillentranen...
Als ze daar nu eens wat geld in steken i.p.v. te janken....

Ja daar ben ik het wel mee eens. Ook, als ik mijn baan waar ik nota bene 10 jaar voor gestudeerd heb (en dus geinvesteerd) verlies omdat er geen werk meer in te vinden is, moet ik noodgedwongen iets anders gaan doen waar ik dan geen ervaring in heb dus zal weer onderaan de ladder moeten beginnen.
Misschien niet een hele goeie vergelijking maar niemand die je dwingt om muziek te blijven produceren als je het financieel niet redt.

Geen rare marktwerking...precies hetzelfde als bijv. met software,een pakje boter of een paar schoenen...verliezen worden ingecalculeerd in de kostprijs...;)
De vaste kosten om iets te maken moeten terugverdiend worden...als iets weinig verkocht wordt betaal je dus per produkt meer...
Als iedereen legaal ging downloaden dan komen de totale vaste kosten per produkt veel lager te liggen en dus kan de kostprijs omlaag...
Indirect betaal je dus mee...

Ik vind dat de verantwoordelijkheid afschuiven op de consument. De maatschappij heeft een probleem, niet de consument. Het is waar dat verliezen worden ingecalculeerd, maar je praat hier toch over verlies die je op 1 euro kan schatten en op 10 miljoen. Wie garandeert dat illegale downloaders ook potentiele kopers zijn. Zo kun je van alles incalculeren natuurlijk. Er wordt toch geen kwartje aan een pakje boter toegevoegd om de kosten voor mogelijke diefstal alvast te dekken?

Internet is een revolutie. Dit geldt ook voor andere markten dan muziek. Zo is de toegevoegde waarde van een traditionele verkoper ook miniem; Tegenwoordig laat de consument zich niet adviseren, maar verdiept zich in de vrije informatie die toegankelijk is.

Ook voor muziek geldt dit; Geen top40, maar internet hypes die voor success zorgen. De muziek industrie is heel lang heel arrogant geweest en heeft hierin niet mee kunnen gaan. Dat juist bedrijven uit een andere sector hier wel op in kunnen spelen (iTunes), is het bewijs dat het ook 'eerlijk' kan.

Uiteindelijk zeuren vooral de grote platen bazen, omdat ze hun monopoly machtspositie zien verdwijnen. Juist voor artistieke lui binnen het wereldje, de muzikanten, moet dit juist toch een opluchting zijn? Was het niet zo dat die top40 sinds de laatste decennia gewoon benauwend werkte, en alle artistieke vrijheid beperkte?

Tot slot, wat ik zelf enorm jammer vind aan de 'revolutie' is het feit dat de kwaliteit van audio zo ontzettend omlaag is gegaan; Je zou verwachten dat ontwikkelingen zoals SACD het zouden halen, maar de paradox is dat men nu vooral mp3 kwaliteit 'mooi' vindt, en dát de standaard is!

Het argument dat platenmaatschappijen niet snel inspringen vind ik trouwens niet helemaal juist.
Download portals zijn er al vrij lang.
Het is vooral de consument die even moet wennen dat ie moet betalen voor iets wat ie ook gratis kan krijgen.

Ik denk dat de toekomst in downloads ligt, en dat platenmaatschappijen meer op promotie gaan focussen om een artiest onder de aandacht te brengen.

Ik hoor hier veelvuldig dat internet een goede manier van onder aandacht brengen is.
Als je hobbymatig bezig bent dan klopt dat wel.
Vroeger was het erg lastig om een release te scoren als hobbyist, nu kan je het gewoon op een site planten.

Maar daardoor komt er een nieuw probleem: er komen wel heel veel bomen in het bos.
De gemiddelde consument is lui, en wil niet eeuwig zoeken.
Conclusie: de nieuwe platenmaatschappij gaat zich meer focussen op promotie van een artiest.

Eigenlijk een beetje hetzelfde wat er met publishers gebeurde.
Die zagen de verkopen terugvallen toen de plaat steeds meer terein won.
Nu is een goede publisher eentje die zorgt dat jou track wordt gebruikt voor t'een of t'ander, en niet gaat zitten afwachten tot er een klant komt.
Dat zal straks een goede platenmaatschappij ook moeten gaan doen.

Voor de artiest zie ik de toekomst niet zo zwart in.
De consument betaald bij een download niet voor het persen van een cd, en het dure distributienetwerk.
De drempel wordt dus lager.

En voor diegenen die wel dat cd'tje willen hebben (zoals ik) zullen alleen de grote artiesten dat nog maar kunnen doen.
Dat was ten tijde van de CD ook zo.
Toen (en nu nog) deden grote artiesten nog steeds limited vinyl edities.
Ook dat zal meer op promotie gericht zijn dan winst, want de kosten worden dan hoog.

Ik denk dat het lot in de handen van de consument ligt.
Als mensen blijven genieten van muziek waarvoor ze niet betalen, dan denk ik dat het aanbod voor de grote groep straks veel eenzijdiger en kwalitatief (nog) slechter zal zijn.

Lijkt me iig dat de mensen niet meer uit kunnen geven dan dat ze hebben.

Maar het is wel dat degenen die downloaden eigenlijk 'boven hun stand' leven want ze geven geen vergoeding aan de rechthebbenden. En denk dat het ook een soort machtgevoel geeft van 'wij fokken het systeem want wij downloaden lekker wel'.

Maar dan nog een doemscenario geloof ik eerlijk gezegd nog niet zo in. Het zal wel moeilijk zijn voor diverse partijen maar zolang er nog verstandige mensen (met geld) zijn zal er iig nog wel een boterham te verdienen zijn.

Back