Origineel geplaatst door Napole0n
Is al eerder gezegd, het downloaden van een MP3 altijd vergelijken met een gemiste verkochte single, terwijl dit niet per se het geval hoeft te zijn.
Er zijn altijd mensen die MP3's downloaden die toch niet zouden kopen. En er is natuurlijk een groep die MP3's downloaden die het wel zouden kopen maar nu niet doen.
Berekening van de muziekindustrie:
Aantal illegaal gedownloade MP3's X Prijs van een Single = Schade
Werkelijke berekening:
(Aantal illegaal gedownloade MP3's - Exemplaren die toch niet verkocht zouden worden) X Prijs van een Single = Schade
Volgens mij had ik dat toch ook al gezegd?

Op dat punt zijn we het eens.
Wel vind ik als kanttekening dat het begrip: ik had het toch nooit gekocht vrij rekbaar is en in mijn ogen wellicht te snel als smoes gebruikt wordt.
Origineel geplaatst door Napole0n
Ik neem de bedragen die de muziekindustrie, filmindustrie of gameindustrie aan schade zeggen te lijden wat dat betreft met een flinke korrel zout. Neemt niet weg dat er schade is natuurlijk, want iedere gedownloade MP3 die leidt tot een minder verkochte CD is vanzelfsprekend WEL echte schade. Ik denk alleen dat dit lastig te meten is, tenzij je een keer een hele grote enquete houdt onder downloaders om vast te stellen welk percentage van de downloads daadwerkelijk een alternatief is voor een legale kopie. [/B]
Telt informatie van mensen die nauwverbonden zijn met muziekindustrie niet mee dan?
Vroegah, net voor de intrede van de cd writer in pc's lagen bijvoorbeeld compilatie verkopen van goed lopende concepten op de 80 000 stuks in nl.
Na de intrede is dat dus enorm gedaald.
Dan kan je mij niet wijs maken dat het een niet verband houdt met het ander.
Verder kan ik niet oordelen of p2p voor mij persoonlijk echt schadelijk is.
Gelukkig gaat het vrij goed met het legaal downloaden, dus ik wil ook niet te klagerig overkomen.
En mocht het op den duur echt niet meer gaan, dan is er ook iets mis met mijn muziek en ga ik gewoon weer voor een baas werken.
Alleen het goedpraten van illegaal kopieren verbaasd me enorm.
Want ook al mag je volgens de wet dan van die illegale kopie een thuiskopie maken voor je eigen genot (kan het nog gekker in nederland, terwijl dat voor software niet mag), toch vind ik dat je door het downloaden zonder betaling te kort doet aan degenen die er een hoop moeite en werk in hebben gestoken.
Je weet trouwens dat je iets krijgt van iemand die de wet wel overtreedt.
Als ik een Plasma TV kan kopen die van de vrachtwagen is gevallen, dan weet ik ook dondersgoed dat er maar 2 mensen beter van worden en dat is in dit geval de heler en ikzelf.
Heb je daar geen gewetensproblemen mee, ga dan vooral je gang! ik ga me er echt niet druk om maken, anders had ik allang in mn graf gelegen
@BananaWorld:thx voor de link!