EMU 1616 en syncen van 303/909

equate

Ouwe rot
Zin er hier mensen die ervaring hebben met het gebruik van een Emu 1616 PCMCIA / Ableton Live 5 en hieraan een TR-909 / TB-303 gesynct?

Ik zit momenteel in dubio of ik mijn live set PC/ableton based wil doen of volledig hardware matig.

Het beste zou echter de combinatie zijn: PC/Ableton + 909 & 303. Testjes met een Laptop en verschillende USB midi I/O's (o.a. M-Audio Audiophile USB) wijzen echter uit dat dit totaal niet stabiel is (roland apparaten lopen na een tijd uit sync).

aha, het klassieke dinsync vs. midisync uit computer probleem!..

kan je aan raden om veel testjes te maken met latency instellingen en zo het beste resultaat eruit te halen
het zal en kan nooit 100% werken..

Ik heb net mn 606 binnen. Test vanavond of die in sync blijft lopen met ableton 6. Ik mag hopen van wel want ik heb hem juist gekocht voor het live optreden. Ableton is master. Als de Jomox master is loopt ableton eraf!? Als Ableton master is loopt het rocksolid :) Nu dus even kijken of het 606je ook netjes volgt.

Ableton 6 --> Jomox Xbase 09 --> TR 606

Werk uit noodzaak even met een photon x25 als audio interface. Midi naar de Jomox loopt via de Akai mpd 24. Post het resultaat vannavond.

PC/Ableton als clockmaster is echt een drama....welke latency ik ook gebruik, PC of laptop. TR909 als master werkt al iets beter, maar nog loopt de zaak na 3 minuten er compleet naast.

Mijn vermoeden is dat het aan het USB gebeuren ligt, en dat PCMCIA een stuk stabieler is.
Kan iemand dit bevestigen?

Als de Jomox master is loopt ableton er bij mij ook af...heel gek. Is ableton master..via de AKAI mpd24.. dan loopt het dus zo strak als een latexpak. De mpd24 is een usb midi controller/interface. Zou het niet aan je midi-> dinsync converter kunnen liggen? Vanavond dus een update hoe de tr synced met Ableton via de mp24 en de jomox.

Origineel geplaatst door xpanded stereo
Zou het niet aan je midi-> dinsync converter kunnen liggen?

Nee, want TR-909 < sync > PC gaat via midi en die loopt er ook gewoon naast.

Ben benieuwt naar je bevindingen !

De TR606 loopt gelukkig netjes mee met Ableton via de mpd24-->jomox09 din sync out. Als hij eenmaal lekker strak erop loopt, loopt de 606 er niet meer af..heb hem 15 min laten lopen. Ik moet soms wel een paar keer opnieuw starten voordat de TR helemaal perfect erop loopt. Soms loopt het er net een beetje naast. Even een paar keer stop en play et voila: lekker funken.

Kortom het werkt dus hier via de jomox xbase 09 :)

tweak je latency settings.. in ableton kan je ook je sync delayen/versnellen als je wilt

verder kan het zijn dat USB er voor iets tussen zit, maar moet toch te tweaken vallen naar een aanvaardbaar resultaat.

ivm 909 die niet mooi meeloopt langs midi kan ik ook meepraten.. beste oplossing hiervoor is gewoon de sounds via midi aansturen.

een grote oorzaak dat Dinsync niet naar behoren kan werken met de meeste sequencer is dat wanneer je op stop drukt, geen midiclock meer over de kabel gaat en wanneer je op start drukt je midi sync converter geen "constant" tempo berekend heeft(behalve bij Renoise en hardware-seq die clock versturen ook al staan ze op stop)

veel sucess en weet zeker je bevindingen te zeggen..

Origineel geplaatst door xpanded stereo
Ik moet soms wel een paar keer opnieuw starten voordat de TR helemaal perfect erop loopt. Soms loopt het er net een beetje naast. Even een paar keer stop en play et voila: lekker funken.

inderdaad, zo gaat dat

met de juiste timing starten zodat het goed zou klinken.. zo moet iedereen het doen denk ik..

Origineel geplaatst door rvooh
tweak je latency settings.. in ableton kan je ook je sync delayen/versnellen als je wilt

Bedoel je dat je de latency handmatig kan bijstellen onder het master kanaal of is er ergens in een menu nog een andere mogelijkheid om de sync te delayen/versnellen. Ik geef de master channel van Ableton ietsje latency zodat de Jomox en de 606 via de audio inputs gesynced binnen komen in ableton en ik er dan vstfx op kan zetten en ze samen met de rest van de audio door de master fx van Ableton laat gaan. Zo loopt alles in sync en gaat alles door de eind compressie etc.

Het lijkt me dat een 909 toch ook perfect moet kunnen syncen aan een programma als ableton. Helemaal omdat de 909 blijkbaar gewoon midiclock lust, of misschien vindt de 909 midiclock toch niet helemaal lekkere kost...:confused: Syncen blijft een spel. Helemaal met vintage geardat blijkt wel weer.

welja, de 909 is soms wat lastig/kieskeurig.. kan er niet direct een verklaring voor geven. is vroege midi implementatie hé

er is ook een venster in ableton waar je je audio in&uits kan selecteren, daar kan je latency aanpassen,
maar jij moet op de midi pagina zijn met settings van je midi poorten (en clock) vermoed ik, daar kan je ook nogmaals dingen aanpassen.

is alweer een jaartje geleden dat ik me nog met zulke dingen bezig gehouden heb ;)
binnenkort nieuwe computer en dan weet ik wel nieuwe ervaringen vertellen.

De TR-909 sync via midi clock keurig netjes aan bijvoorbeeld de hardware sequencer van een Roland W-30 (workstation), da's geen enkel probleem.

Na verschillende testen met 2 verschillende USB midi interfaces aan een laptop of een PC, begin ik toch een donkerbruin vermoeden te krijgen dat het XP OS en/of USB roet in het eten gooit qua het leveren van een strakke midi clock.

Ik vraag me dus af of je door een PCMCIA midi interface te gebruiken geen last van dit probleem hebt.

Klinkt inderdaad rete strak !

hee, maar vette track. Doe je veel live dingen?
Check je PB even zometeen !

Back