opbouw van een song

choepiesland

Nieuwkomer
:stupid

al enige tijd probeer ik muziek te maken.
wat ik me echter afvraag : moet je blijven binnen een bepaalde structuur?
zo ja : wat is precies de structuur?
na veel goed luisteren merk je natuurlijk een bepaalde lijn in bv electro en trance songs
maar wie weet hoe je het beste begint?
wie kan wat raad en richtlijnen geven bij de structuur van 1 een trance song,
2 een techno song
3 een electro (electroclash) song
hoe begin je eraan , plaats je eerst willekeurig je tracks (parts) in cubase en begin je dan te mixen,
of zit je al vooraf in je hoofd met "de" structuur en bouw je aan de hand van die richt-regels
wie weet raad?
thanks
groeten
C

:confused: :confused:

sja, arrangeren blijft een van de meest moeilijke aspecten van het produceren imo. Luister veel naar andere tracks en probeer creatief te zijn.
Ik vind het altijd een uitdaging om met zo weinig mogelijk middelen een track levendig en (voor de luisteraar) interessant te houden.

Je zou met een kladblok dr bij voor jezelf eens de structuur kunnen analyseren van songs van type 1,2 en 3 :).

Op die manier kun je voor jezelf een idee krijgen hoe je de opbouw wilt doen. Juist afwijken van zo'n standaardformule kan veel meer spanning in je nummer brengen.
Als je een break opbouwt naar het 'klets beuk dr in' moment kun je er voor kiezen om op het moment dat 'de beuk' er in hoort te gaan juist 1 maat stilte er na te gooien met een of ander pakkend sampletje waarna je je fans alsnog trakteert op 'de beuk'.

Als je beginner bent is het wel handig om (in ieder geval qua opbouw) wat van je favoriete nummers na te maken.
Je leert er veel van, zie het als een practicum ;)

-C-

ik begin altijd helemaal vooraan en bouw zo op, meestal weet ik nog helemaal nie twat ik in het midden na de climax komt, ik begin gewoon en de inspiratie schiet me wel een keer te binnen.

Ik verdeel mijn nummers meestal in 4 of 5 stukken.

Opbouw - Begin stuk - Break - Climax (misschien meerdere) - Outro

Denken in blokken van 16 maten is voor dance wel essentieel, en zorgen dat er steeds in de overgangen naar de volgende 16 'iets' gebeurt. Op de Tweakheadz-site staat een interessant artikeltje, aanrader: http://www.tweakheadz.com/how_to_make_original_drum_tracks.htm

Je kan 't ook bekijken vanuit DJ oogpunt, eerst wat maatjes met weinig spannends zodat het makkelijker ingemixed kan worden dat soort dingen.. wat zou jij lekker vinden als jij in de zaal staat.. wanneer wordt 't slap en moet er wat veranderen (iets erbij / iets eraf / climax )

Vind het zelf ook altijd lastig, zelfs bij bestaande nummers ligt het er ook aan wanneer (en in welke staat :P ) ik iets luister of het in zakt soms of niet. Soms is een groove zo lekker dat het best wat langer mag, soms wordt je het zat na een paar maten al.

Daarbij komt ook dat als je het zelf maakt, dat je het al 'tig' keer hebt gehoord waardoor je eerder geneigd bent dingen te veranderen of teveel uit de kast te halen terwijl dat misschien nieteens nodig was.

Sommige mensen werken zo, dat ze eerst alles uit de kast trekken en dan gaan snijden/schrappen (gooi de bak met lego om en zoek het stukje), en anderen houden het minimalistisch en bouwen langzaam de track op stukje voor stukje (pik het juiste stukje lego uit de bak) :P

Laatst gewijzigd:
Back