hoe tracken jullie basgitaar?

J3773

- = +
ok ok, ik weet dat dit het synthforum is, maar omdat hier toch mensen met productieskills zitten wil ik het toch proberen:

Hoe tracken jullie je basgitaar? Ik heb het volgende geprobeerd:

- line 6 basspod XT: te veel bas en een wollig, beetje onduidelijk, en niet erg direct geluid. bovendien ben ik niet tevreden met de dynamiek. Ik heb het idee dat tweaken ook niet echt helpt.
- focusrite saffire pro: direct op de instrument in. Is al een stuk transparanter en dynamischer, maar het geluid is niet echt gefocussed.

Ik heb in de studio (volgens mij was dat studio sandwijck) mijn bas wel eens direct via een compressor ingeplugd, dus mischien is dat wat? Of moet ik op zoek naar een preamp? Een beetje buizensound vind ik ook wel lekker, maar als ik via mn buizenversterker ga opnemen krijg ik weer teveel gebrom.

Wat is de gouden tip?

grtz
-J-

Ik heb hier zelf weinig ervaring mee, maar in de Sound On Sound van (ik dacht) april 2007 stond een groot artikel over basopnames. Over het direct opnemen via DI / basspod en het gebruik van een versterker en microfoon. Dit ook icm met diverse effecten / plugins om het resultaat nog wat te verbeteren. Ik weet niet of je de SOS leest en anders of je misschien aan dat nummer kan komen, maar misschien dat er wat handigheidjes tussen zitten die je kan gebruiken!

ik plug direct in DI en doe alle processing met VSTs, als dat überhaupt nodig is. De volgende opname is bijvoorbeeld puur Fender Jazzbass en verder niks, geloof zelfs geen EQ!

http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=40507&songID=5062247

Als ik een meer overstuurd of gewoon geamped geluid wil, gebruik ik Amplitube (1) maar da's zelden (ik heb die software niet zelf dus het moet dan bij een vriend) want je komt heel ver met EQ en een beetje overdrive.

@flying panther: bedankt voor de tip, ik zal het es opzoeken