hoe tracken jullie basgitaar?

J3773

- = +
ok ok, ik weet dat dit het synthforum is, maar omdat hier toch mensen met productieskills zitten wil ik het toch proberen:

Hoe tracken jullie je basgitaar? Ik heb het volgende geprobeerd:

- line 6 basspod XT: te veel bas en een wollig, beetje onduidelijk, en niet erg direct geluid. bovendien ben ik niet tevreden met de dynamiek. Ik heb het idee dat tweaken ook niet echt helpt.
- focusrite saffire pro: direct op de instrument in. Is al een stuk transparanter en dynamischer, maar het geluid is niet echt gefocussed.

Ik heb in de studio (volgens mij was dat studio sandwijck) mijn bas wel eens direct via een compressor ingeplugd, dus mischien is dat wat? Of moet ik op zoek naar een preamp? Een beetje buizensound vind ik ook wel lekker, maar als ik via mn buizenversterker ga opnemen krijg ik weer teveel gebrom.

Wat is de gouden tip?

grtz
-J-

Ik heb hier zelf weinig ervaring mee, maar in de Sound On Sound van (ik dacht) april 2007 stond een groot artikel over basopnames. Over het direct opnemen via DI / basspod en het gebruik van een versterker en microfoon. Dit ook icm met diverse effecten / plugins om het resultaat nog wat te verbeteren. Ik weet niet of je de SOS leest en anders of je misschien aan dat nummer kan komen, maar misschien dat er wat handigheidjes tussen zitten die je kan gebruiken!

ik plug direct in DI en doe alle processing met VSTs, als dat überhaupt nodig is. De volgende opname is bijvoorbeeld puur Fender Jazzbass en verder niks, geloof zelfs geen EQ!

http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=40507&songID=5062247

Als ik een meer overstuurd of gewoon geamped geluid wil, gebruik ik Amplitube (1) maar da's zelden (ik heb die software niet zelf dus het moet dan bij een vriend) want je komt heel ver met EQ en een beetje overdrive.

@flying panther: bedankt voor de tip, ik zal het es opzoeken

@stage73: Als ik jouw opname hoor, hoor ik precies hetzelfde wat ik problematisch vind aan mijn eigen opname (no offense voor je mooie track natuurlijk!); De bas klinkt op de een of andere manier vrij ver weg. Wel een mooie brede klank, helder, je hoort de articulatie goed, maar niet heel "in your face". En dat heb ik dus ook als ik mijn jazzbas DI opneem.... of loop ik gewoon te zeuren? :)

grtz
-J-

hmmz, misschien ligt het dan aan de bas, heb je (of ken je mensen met...) een andere bas? de jazzbass is zo'n standaard voor funk en knort lekker maar hij gaat niet ultra diep. Ik geloof dat Music Man bassen veel in rock worden gebruikt.

ik zou het met comprimeren en overdrive proberen. je kan heel ver gaan met overdrive zonder dat dat opvalt, maar het maakt de sound wat dikker en comprimeert vanzichzelf al een tikkie. Ik heb het geluid helemaal clean gelaten omdat er al die kleine dingetjes en detailtjes inzitten en ik de dynamiek tof vond. Maar bij een rocktrack kan ik me idd voorstellen dat je meer een in-your-face geluid wil.

Ik denk dat je geljk hebt, ik hou van de helderheid van deze bas, maar voor opnemen is dat niet de sound die ik zoek. Ik houd ook erg van de lichte vervorming die mn buizen(gitaar) versterkertje geeft, maar daar kan ik helaas niet mee opnemen. Heeft iemand tips voor een mooie buizen-preamp of DI, of iets dergelijks? (liefst natuurlijk iets wat voor meer dan alleen de bas lekker klinkt :) )

-J-

Wat ik doe is:

1 kanaal met bas DI voor het transparante laag en sub laag.
en 1 kanaal met een sennheisser md421 voor een peavey 15 inch cabinet met peavey mark 400 top voor het mid.

Voor bas DI is de Sansamp BassDriver Het ding.
Je kunt hem een mooi natuurlijk randje geven waardoor het bas geluid echt in your face wordt.

Qua bas is er ook veel keuze voor wat je wilt.
Musicman stingrays en Jazzbass deluxe zijn actieve bassen en klinken wat afgepaster met een strak geluid.
Als je echt sub wilt moet je eens met een precision, ibanez blazer of rickenbacker in spelen.
Dat gaat echt heel laag, maar omdat ze passief zijn zou ik er ietsje meer compressie op doen als bij een actieve bas.
Omdat het geluid ietsje oncontroleerbaarder is bij passieve bassen.

Maar goed mijn tip: sanamp di voor dikke onder laag en micen voor het mid.

succes

Ow en zet gewoon dat kleine gitaar ampje als 3e kanaal erbij...
puur voor het randje , hoeft geen dik geluid te zijn.
Doe ik ook vaak.

@aestrid: thnx voor de tip, hier was ik naar op zoek! Ik zal die sansamp maar eens beluisteren. qua bassen zit ik al goed, ik wil het geluid dat ik uit versterkers enzo kan halen alleen ook graag op tape...

Ik vind het tubeamp geluidje errug fijn, maar dan krijg ook ook gelijk een fijn sausje van ruis:frons:

tja helaas zijn er nog geen mics die horen als je eigen oren.

qua mics moet je gewoon even expirimenteren een sennheiser md 421 dichtbij of een grootmembraan condensator op een afstandje.
Watvoor basversterker heb je?

hier blieb van studio sandwijck...
welke band was dat?? :D
meestal deed ik de bas direct via een di en dan een compressor er tussen (licht afstellen) en dan in de mix nog eens licht kompressen.
soms kombineerde ik het di signaal ook met een microfoon voor de versterker als het geluid wat ranziger moest worden

bass->brick->split 1e signaal direct een 2de signaal fender studio buizen amp met mic ervoor( o ja mic gaat in ua preamp).
Ben er nog niet uit welke mic ik gebruik. Heb laatst gewoon een 57 gebruikt.
schets voor een klus
Kan nog wel vetter klinken maar ben al heel blij dat mijn basgitaar eindelijk gewoon lekker in de mix vallen.

In plaats van de brick. Kan ook.
summit td-100
REDDI
avalon U5
tab funkenwerken v71

Ja ik weet ook niet welke de beste is maar lees over allemaal wel goeie verhalen.

P.S. deze setup gebruik ik ook voor mijn synths.:okdan:

Ik zou ook gewoon opnemen met bv een AKG D112 mic.
Voor de eventuele ruis kun je dan iets als een denoiser gebruiken (hardware danwel software).

Zelf speel ik de bas in via een Boss bass parametrische EQ en een Boss digital dimension (digitale stereo chorus), en dan via het mengpaneel met op de insert een compressor. Dat gaat dan de geluidskaart in (Echo audiofire).
En een beetje tube effect kun je desgewenst met een plug-in nog toevoegen.

En je bas is natuurlijk ook belangrijk. Ik speel zelf op een Yamaha Attitude standard (P/J) en ben heel happy met het geluid. Zowel ingespeeld (bas->mixer->monitorspeakers) als opgenomen (PC->mixer->monitorspeakers) of gewoon gespeeld via mijn (oefen)versterker.

Ik heb eens gelezen dat Billy Sheehan (Mr. Big) drie! outputs op zijn bas had laten bouwen, en ze dat allemaal gelijktijdig opnamen, ook nog eens via een bassrig met enkele mix. Zo hadden ze wel 8 kanalen bas, waaruit ze dan per track de ideale mix voor de bas maakten.
Dat is voor als je het echt bont wilt maken. En alles wat je kunt bedenken ertussenin mag/kan natuurlijk ook.

Suc6

Ik lees stiekum mee want ik wil namelijk ook mijn bass goed kunnen opnemen. Tot nu toe doe ik maar wat, dwz via een DI kastje in een compressor/EQ en dan de compu in. Op zich niet slecht maar het kan allemaal wel stukken beter. Maar inderdaad telt de bassgitaar zelf ook voor een heel groot deel mee. Ik heb een budget bass en die klinkt echt stukken minder dan de bass van een maat van me (die prijzig was). Logisch..

wat een fijne reacties allemaal :okdan: zo leert men nog eens wat..

@aestrid: ik heb een poos geleden mijn basversterker er uit gedaan, dat maakt thuis toch te veel lawaai, en live huur ik wat of plug ik de basspod op de PA.

@een paar mensen; met een mic opnemen is dus ook niet echt een optie, ik heb een buizen(gitaar)versterkertje die heel fijn klinkt, maar bij de levels waarop die aan kan is de ruis gewoon te sterk

@divi en the perculator: ik denk dat ik idd voor een mooie preamp gaat. Die EHX kende ik niet, daar ga ik es naar luisteren (is die er in 19"?). Van de Avalon had ik wel eens gehoord, maar dat valt een beetje buiten mijn prijsklasse.

@blieb: dat was een ska-bandje, genaamd spwc. Maar dat is al wel een hele tijd geleden. Ik vond het iig een fijne studio! het is toen een leuke demo geworden..

dus, ik ga iig de bassdriver en de EHX eens proberen. Iemand nog suggesties voor een mooie 19" buizen pre?

-J-

er is trouwens van de nieuwe Amplitube een speciale Ampeg SVX versie, voor basgitaren gedacht, en ik geloof dat ook NI Guitar Rig tegenwoordig basversterkers erin heeft. Alles lekker total recall in je computer. Ik kan niet echt over de authenticiteit oordelen, maar ik gebruik zelf NI's Fender imitatie heel veel (voor de Rhodes) en die kan ik werkelijk niet onderscheiden van echt.

zie ook de SOS test...

Back