vraagje aan VP-330 bezitters: ensemble

wouw

Ouwe rot
Ik ben uit uitzoeken of mijn VP-330 (versie 1) helemaal in orde is. Ik stuitte op het volgende verschijnsel:

Als ik klanken door het ensemble-effect stuur, is het resultaat erg afhankelijk van hoe je de outputs inzet:

Sluit ik beide uitgangen aan op een mengpaneel en pan ik het ene kanaal geheel links en het andere geheel rechts, krijg je een minder fraai geluid over de koptelefoon.
Pan ik daarentegen beide kanalen in het midden van het stereobeeld, dan krijg ik een mooie klank.
Dezelfde volle klank krijg je als je alleen de mono-output gebruikt.
Bij gebruik van de koptelefoon rechtstreeks in de VP330 (stereo volgens de specificaties), dan krijg je dezelfde volle klank als bij gebruik van de mono-output.

Bovendien merk ik dat bij stereo-aansluiting de uitgang "mono" wat heftiger moduleert dan de andere uitgang.

Is dit normaal ?

Ik bezit hem niet, maar mag ik even melden wat voor een prachtbak ik dit vind, niet alleen de fantastische vocoder maar ook de presets. Vangelis en Oldfield hebben aangetoond dat de VP-330 ook als een heel hoogwaardige presetsynth gebruikt kan worden. Hij heeft niet veel presets, maar wat erin zit is echte top. Nog even een space echo erachter en :halleluja (al kinkt hij zonder extra effecten volgens mij ook al fantastisch)

Wat het verschil tussen de mono en stereo uitgang bij modulatie betreft weet ik het niet, maar ik kan me wel voorstellen dat een ensemble-effect zijn impact verliest als je het helemaal LR opentrekt in de mix.

Re: vraagje aan VP-330 bezitters: ensemble

Origineel geplaatst door wouw

Is dit normaal ?

dit vraag ik regelmatig aan mijn dokter

Oorzaak lijkt gevonden: 2 van de 4 sad512d delay ic's zijn verwijderd uit dit mooie apparaat.

:r

Ik moet dus proberen 2 andere ic's te vinden. Ze hebben 8 pootjes en zijn niet uitwisselbaar met de hier en daar verkrijgbare 16 pins versie. De 8 pins versie heeft namelijk een interne clockdriver.

Nou ja, het geluid is in mono toch al heel lekker, maar ik wil natuurlijk kunnen genieten van het apparaat zoals het bedoeld was.
De verkoper (ebayer uit Barcelona) zegt van niets te weten. En ik had juist nog, voordat ik 'm kocht, gevraagd of alle onderdelen van het ensemble-effect werkten en origineel waren. Hij zij toen van wel, gvd

Hij had het ding zelfs laten nakijken door een spaanse techneut, die kerel had een serieuze website en al. Natuurlijk heb ik die kerel om uitleg gevraagd en mij werd beloofd dat ik een reaktie ga krijgen.

Natuurlijk wil ik de VP-330 houden, maart ik ga proberen de kosten vergoed of gedeeld te krijgen, wedden dat dat niet lukt :frons:

Ik baalde toch al een beetje, want 4 van de 10 vocoderbanden waren defect. 2 had ik er al hersteld, voor de andere 2 stuurt onze lieve Senso mij de onderdelen toe.

Voor degenen die mijn Berlijnse-VP-330-relaas hebben gevolgd: die oplichter heb ik links laten liggen, maar ik ben nu toch voor de eerste keer een beetje gefopt op ebay.

Re: Re: vraagje aan VP-330 bezitters: ensemble

Re: Re: vraagje aan VP-330 bezitters: ensemble

Origineel geplaatst door ralphvanzeel
dit vraag ik regelmatig aan mijn dokter

aan je synth - doktor hoop ik voor je :D

vp 330 bounce heeft ter een maarje weet t al ,.ok !

Nou, weer een stapje verder (vooruit of achteruit ?)

De VP was onlangs onder handen genomen door Sergio van synthoma (eerder synthopa haha)
http://www.synthoma.net/

Hij heeft me uitvoerig beschreven wat er aan de hand was. Er waren inderdaad 2 sad512d's defect. Andere BBD-ic's (MN etc) vereisten een te grote ingreep op de pcb. Daarom heeft hij een andere ingreep gedaan: wat signaalpaden verlegd, onderdelen toegevoegd en de clock-timing wat chaotischer gemaakt waardoor met 2 ic's het originele effect voor 80% benaderd werd. De eigenaar heeft hij niet in detail uitgelegd wat hij gedaan had, maar de eigenaar was tevreden over het resultaat.

In monogebruik klinkt het ensemble best wel ok, ik zal vanavond wat voorbeeldjes posten. Maar ik wil natuurijk terug naar het origineel. Op zich was het wel een creatieve oplossing he ?

Dat de vocoder een aantal defecte banden had was hem niet opgevallen, maar hij heeft deze sectie niet grondig gecontroleerd.

Mocht ik dus ooit 2 goede ic's in handen krijgen, moet ik de pcb weer in oorspronkelijke staat herstellen.

Oorzaak lijkt gevonden: 2 van de 4 sad512d delay ic's zijn verwijderd uit dit mooie apparaat.

:r

Ik baalde toch al een beetje, want 4 van de 10 vocoderbanden waren defect. 2 had ik er al hersteld, voor de andere 2 stuurt onze lieve Senso mij de onderdelen toe.

Hoe heb je dat getest? Een sweep door de vocoder gestuurd? Ik wil ook weten of alle vocoderbanden werken...

Origineel geplaatst door mikanik
Hoe heb je dat getest? Een sweep door de vocoder gestuurd? Ik wil ook weten of alle vocoderbanden werken...

Ik heb op de printplaat met een scoop alle uitgangen doorgemeten.
Op 8 banden klinkt hji ook al goed, dus een defecte band komt moeilijk aan het licht afgaand op het gehoor.

Aha, bedankt. Ik had echt geen idee hoe te testen behalve het machien open te maken. Toch geen slecht idee om eens te doen...

Dan blijkt maar weer eens dat die cmos-ic's hun beste tijd gehad hebben. Eigenlijk zou je ze allemaal preventief moeten vervangen. Net als de 4558 opamps...ik heb er een paar vervangen voor 1458.

Ik heb op de printplaat met een scoop alle uitgangen doorgemeten.
Op 8 banden klinkt hji ook al goed, dus een defecte band komt moeilijk aan het licht afgaand op het gehoor.
8 banden das nie veel toch voor een vocoder
en terwijl dit een van de betere ..is
ik heb net een vf 11[weetik ...!!]
en de korg ms2000 heeft en 16 bands schynt redelijk te zijn

sound snippets ...aub
ik geloof dat er nog niet veel draadjz zijn met snippets van vocoding sounds ...
van de bekende appartaen
dus de korg zwanehals
vf11
korgms 2000
vp330
micro q
novation nova

en asiedereen nou bv een zelfde drum/ voice sample erdoor zou willen duwen ..kunne we een aardig vergelijkmaken ...idee
:halleluja

10 banden is voor een vocoder niet superveel, maar desondanks klinkt hij toch minstens even goed als de MS2000 16 bandsvocoder. De meest vergelijkbare MS2000 vocoder preset is de ensemble vocoder. Klinkt gelijkaardig, maar de korg klinkt wat ieler. Niet dat mooie ronde laag. De MS2000 heeft meer dan genoeg laag aan boord hoor, daar niet van, maar in zijn vocoder komt hiet niet zo mooi naar voren als in de VP-330. Als je de MS2000 vocoder op zichzelf beschouwd, is het een erg mooie hoor, begrijp me niet verkeerd.

Heel veel banden is pas interessant als je superverstaanbaar wilt zijn, denk ik.

Een vergelijk van vocoders maken lijkt me, zelfs met dezelfde sample te gebruiken, lastig. Bij de MS2000 bijvoorbeeld heb je een legertje aan instellingen voor de vocoder, dus als je mensen aan de knopjes laat draaien klinken zelfs geen 2 korg MS2000 vocoders hetzelfde.

In de track die ik hier recent gepost heb (degene waar zo massaal op gereageerd is 8o) ) zit op het einde subtiel een korg MS2000 vocoder op mijn stem.

*BIJGEWERKTE BIJLAGE*

Maar enniewee, hier voor R-Ond:

Sheba van Mike Oldfield op de Korg MS-2000 zonder enige effecten of andere nabewerking in bijlage (volgende post), en op youtube met de VP-330:

http://www.youtube.com/watch?v=Rbl2Ly1sYTA

De versie op youtube gebruikt andere akkoorden (ik denk dat hij de juiste gebruikt, maar ik ken die niet) maar we beginnen beide wel in ongeveer dezelfde mineur denk ik dus zonder transpositie, maar hij zingt wel doedieda in plaats van de correcte goegiega ;), maar kom, je krijgt een idee :).

Doordat het in youtube met camera is opgenomen hoor je de originele stem ook wat. Bij mijn opname (via de output, dus zonder directe stem) hoor je soms wat geblaas, zal wel aan mijn microfoontechniek liggen.

Mogelijk kan je door aan de instellingen van de MS2000 te morrelen hem nog meer als een VP-330 laten klinken.

Attachments

• ms2000 vocoder sheba 2.mp3
    866,8 KB · Bekeken: 129
Laatst gewijzigd:
Alleen maar miserie met die VP-330's.

Die van mij had ik nog maar net thuis of ik mocht em al laten herstellen. :bekdicht:

Da's wel jammer, want ik vind hem super klinken.

Maar ja, CMOS...Eminent 2000 bezitters moet je het niet uitleggen :D.

Ik heb wat sampletjes genomen van mijn VP330 via de mono uitgang. Het zou natuurlijk leuk zijn als iemand met een werkend ensemble-effect hetzelfde zou doen, of zelfs iemand met een Mark 2 versie welke andere ic's gebruikt.

Allereerst de strings met de tone-control op standje midden

Attachments

• vp str mono 2.mp3
    226 KB · Bekeken: 122
De 8'male via mono out:

Attachments

• vp 8 mono.mp3
    234,7 KB · Bekeken: 123
de 8' en 4' male samen. Tussendoor even het ensemble-effect uitgezet

Attachments

• vp 8 4 mono.mp3
    270,9 KB · Bekeken: 117