vraagje aan VP-330 bezitters: ensemble

Misschien kun je ipv de SAD512 de SAD1024 gebruiken. Dit zijn 2 SAD512's in 1 package.

The SAD-1024 consists of two 512 element delay sections which, except for common grounds and power input are electrically independent.

Aangezien je er toch 2 nodig hebt komt dit mooi uit 8)

Ze zijn te krijgen bij Small Bear

Origineel geplaatst door Absynthe
Misschien kun je ipv de SAD512 de SAD1024 gebruiken. Dit zijn 2 SAD512's in 1 package.

Nee, dat gaat niet lukken. De sad512d bevat een clockdriver en daardoor is de aansturing + timing anders dan die van de 16-pins broertjes.

Origineel geplaatst door apollo
Heb je trouwens Roland Benelux eens geprobeerd? Die hebben de mijne ook opgelapt (tot 3 maal toe zelfs). :eureka:

tot 3 maal toe ! Wat was er aan de hand ? Misschien een tip, iets wat ik preventief onder handen moet nemen ?

Ik ben een paar ic's op het spoor, als ik ze in huis heb meld ik het natuurlijk.

Ik vond trouwens nog een leuk overzichtje, inclusief demo's van de VP-330:
http://www.stoffelshome.de/vocoder/vocoder_daten.html

Volgens mij zijn de SAD1024 ic´s helemaal niet meer verkrijgbaar. Ik had al jaren geleden moeite er eentje van te vinden om mijn Electric Mistress weer te kunnen repareren (dat lukte niet en ik heb de Mistress dan weggegooid). Ik heb helaas geen idee of de 512 nog steeds verkrijgbaar is (zo´n jaar of vijf geleden kon je die nog bij een Duitse electronica distributeur bestellen maar helaas leek het niet mogelijk te zijn de 1024 door twee 512 te vervangen...). Ik neem aan je hebt dus de eerste versie van de VP330 met de rocker switches?

Bedankt trouwens voor de CS80 manual, Erik :) ! Ik heb jouw mails bij mij op de mailserver gevonden, ik heb mijn mailprogramma zo ingesteld dat ik geen mails kan downloaden die groter zijn dan een piepklein fotootje of zo :).

Je VP330 komt uit Spanje? Nou, ik heb een paar jaren geleden wat uit Spanje gekocht van een vent die ook een PPG Wave met houten zijpanelen kwijt wilde.... tjongejonge, dat was best raar. En het boek dat hij mij had verkocht was ook een vlauwe mop :( ... misschien dezelfde vent?

Groeten,

Stephen.

Hoi Stephen,

Welkom op dit forum haha.

Ja, die sad's zijn niet uitwisselbaar. Dat wil zeggen: volgens de datasheets is de sad1024 wel in te zetten als 2x sad512, maar ik heb de 8-pins versie nodig met als toevoeging de "d" in de naam. Die "d" staat waarschijnlijk voor "divider". Kijkend naar de datasheets is de aansturing + timing + output anders dan de d-loze versies.

Het betreft inderdaad een VP-330 met rocker switches. Mogelijk heeft deze ervaring ooit nog voordeel: de reparateur heeft toch een slim foefje uitgehaald om met 2 ic's een redelijk vergelijkbaar resultaat te halen als uit 4 ic's. Ik ga de modificatie, voordat ik 'm ongedaan maak, eerst goed vastleggen.

Heb je zelf ook een VP-330. Ik vermoed van wel ;)

Origineel geplaatst door wouw
tot 3 maal toe ! Wat was er aan de hand ? Misschien een tip, iets wat ik preventief onder handen moet nemen ?

Ik ben een paar ic's op het spoor, als ik ze in huis heb meld ik het natuurlijk.

Ik vond trouwens nog een leuk overzichtje, inclusief demo's van de VP-330:
http://www.stoffelshome.de/vocoder/vocoder_daten.html

De eerste keer was het vocoderdeel onverstaanbaar geworden. De tweede keer is hij volledig uitgevallen en de derde keer was omdat er een verschrikkelijke ruis was ingekomen (kan ook in een andere volgorde geweest zijn).

Wat er precies vervangen is ed. weet ik niet meer, maar kan ik wel eens opzoeken ('k heb de documenten nog liggen). Ik weet wel dat ze nog "heel wat" onderdelen op voorraad hadden voor de MKI.

Dus misschien heb je wel geluk ...

Ondertussen ben ik alweer een tijdje van de mijne af ... gelukkig. Fantastische synth hoor, maar veel te veel kopzorgen ermee.

Origineel geplaatst door CS80
Volgens mij zijn de SAD1024 ic´s helemaal niet meer verkrijgbaar. Ik had al jaren geleden moeite er eentje van te vinden om mijn Electric Mistress weer te kunnen repareren (dat lukte niet en ik heb de Mistress dan weggegooid).Stephen.

Oooooo wat zonde !!!
Mistress is 1 van mijn favoriete pedalen:) Prachtig ding vind ik dat.

Maar goed, daar hebben we nu niets meer aan.
Wat ik wilde zeggen is dat die SAD1024 chips op de een of andere manier niet snel kapot gaan.
Ik heb heel wat pedalen liggen waar die dingen in zitten (Memoryman, PolyFlange, Mistress, MXR delay, Coron JetFlanger en wellicht nog wel een paar.) maar er is er bij mij nog nooit eentje kapot gegaan. Terwijl er al wel heel wat andere dingen kapot gegaan zijn aan die pedalen.

Nog een kleine toevoeging:
Als je die SAD1024 toch nodig hebt, dan is denk ik de makkelijkste manier om goedkope japanse kloon pedalen te kopen. Als die pedalen dan ook nog eens kapot zijn ben je helemaal goedkoop uit. Het soort pedaal dat ik bedoel zijn dingen zoals die Coron JetFlanger. Daar zit 1 chip in. Ik weet niet welke pedalen er nog meer zijn die goedkoop zijn mte een SAD1024 erin, maar het is wellicht de moeite van uit uitzoeken waard.

In tegenstelling tot de service manual van de mark2 lijkt de manual van de mark1 onvindbaar. Heeft iemand deze manual in zijn bezit of een link ernaar ?

Helaas Matthijs, ook deze (incomplete) versie bevat alleen de versie met MN ic's, niet de sad ic's. Dit is te zien op pagina 14 en 15 van de te downloaden manual (via www.oldschool-sound.com).

Ik denk dat ik hier nog ergens de volledige schema´s van de Mark One heb liggen maar ik ben er niet zeker van...

Stephen (trotse eigenaar van een Mk. 2).

Origineel geplaatst door CS80
Ik denk dat ik hier nog ergens de volledige schema´s van de Mark One heb liggen maar ik ben er niet zeker van...

Stephen (trotse eigenaar van een Mk. 2).

Stephen, WAAR ken ik je ook al weer van? :confused:

He 'Wouw',

morgen gaan de SAD512D's de post op.
Het schema van de mk1 heb ik helaas niet.
Toch heb je hopelijk binnenkort weer een volledig werkende VP330.

Origineel geplaatst door SCD
Stephen, WAAR ken ik je ook al weer van? :confused:

[´ramp]? EMiL festival te Langenfeld in 2003? De vent met de PPG 360...?

Dat was ik! :)

Stephen

yes, 10 banden vocoder weer werkend. Uiteindelijk bleken de defecte banden allen defect door defecte opamps.
Hoe zou dat kunnen, zouden ze ooit een te hoog ingangssignaal gekregen hebben ? Of kunnen ze daar wel tegen ?

Nu de sad's nog.

Wat voor opamps waren het?

In ieder geval deel ik je vreugde dat je terug een volledig werkende vocoder hebt. Op naar de instrumenten en effecten uit die bak!

Of een vocoderband werkt kun je controleren door de 10 uitgangen af te tasten met een scoop terwijl je in de microfoon ehh blaast. De print rechtsboven vormt de uitgang van de vocoder (synthese-deel). Er zitten 5 opamps op de bovenste rij, pin 1 en pin 7 zijn de 2 uitgangen. Samen dus 10 uitgangen. Bij mij deden sommige opamps het niet, andere hadden altijd output zodra je een toets indrukte (lekkende band).

Als een opamp geen output vertoont wil niet zeggen dat het aan de opamop ligt, er kan immers een defect zitten in de componenten voor de laatste opamp.

Foto van synthese-gedeelte:

Attachments

• synthesizer.jpg
    synthesizer.jpg
    93,8 KB · Bekeken: 118
Een lekkende band is vaak te wijten aan een defecte opamp in het analyser-gedeelte (print links ervan). Hetzelfde verhaal hier: 5 opamps bovenaan, pin 1 en pin 7 moeten signaal vertonen zodra je tegen je microfoon gaat praten.
Als dat niet zo is kan de opamp defect zijn of één van de componenten eronder (ingangs-opamp geheel onder, cmos-ic's er tussenin).

Foto van analyser-gedeelte:

Attachments

• analyser.jpg
    analyser.jpg
    95,5 KB · Bekeken: 116
Back