Vraagjes over Pro-Tools M-Powered (demo)

JorgV

Stamgast
Hey,

Na jarenlang Cubase gebruikt te hebben ben ik eens een demo van ProTools M-Powered aan het proberen. Ik raak langzaam toch enigzins geïrriteerd door Cubase (vooral door de interface en de manier waarop die met vensters omgaat) maar ik loop tegen een aantal dingen aan. Sommigen heb ik kunnen oplossen maar deze:

-Er is vast een MIDI-overdub modus... zodat je achteraf controllers op kunt nemen zonder je noten weer weg te vagen. Weet iemand waar die zit?

-VSTs met meerdere output paren (bv Battery)... hoe werkt dat? Ik kan een instrument-track aanmaken met Battery erop. Daar kan ik ook mididata op inspelen (bv Bassdrum). Stel ik wil een snaredrum inspelen die door een andere output (van Battery dus) naar buiten gaat. Dan kan ik wel een nieuwe miditrack maken met als midioutput die Battery en een nieuwe instrument track met als audio input Battery 3/4, maar dat lijkt me wat omslachtig?

Misschien dat ik later nog meer van dit soort kleine dingen tegenkom...
Bedankt vast!

Re: Vraagjes over Pro-Tools M-Powered (demo)

Origineel geplaatst door JorgV
Hey,

Na jarenlang Cubase gebruikt te hebben ben ik eens een demo van ProTools M-Powered aan het proberen. Ik raak langzaam toch enigzins geïrriteerd door Cubase (vooral door de interface en de manier waarop die met vensters omgaat) maar ik loop tegen een aantal dingen aan. Sommigen heb ik kunnen oplossen maar deze:

-Er is vast een MIDI-overdub modus... zodat je achteraf controllers op kunt nemen zonder je noten weer weg te vagen. Weet iemand waar die zit?

-VSTs met meerdere output paren (bv Battery)... hoe werkt dat? Ik kan een instrument-track aanmaken met Battery erop. Daar kan ik ook mididata op inspelen (bv Bassdrum). Stel ik wil een snaredrum inspelen die door een andere output (van Battery dus) naar buiten gaat. Dan kan ik wel een nieuwe miditrack maken met als midioutput die Battery en een nieuwe instrument track met als audio input Battery 3/4, maar dat lijkt me wat omslachtig?

Misschien dat ik later nog meer van dit soort kleine dingen tegenkom...
Bedankt vast!

Vraag 1: Gebruik ik nooit, maar vrije intepretatie uit de Reference Guide (p. 197 - 199):

"Put Pro Tools in normal Nondestructive Record mode. In the Options menu, deselect De
structive Record"

Vraag 2:
Je moet geen midi track gebruiken maar nog een instrument track. Een instrument track werkt niet alleen met plugins. Het is fetelijk een Midikanaal waar Audio doorheen gaat. Maak dus nog een Instrument track aan. Selecteer Bij "Midi Output" Battery en bij audio input één van de battery outputs. (voor mono outputs overigens, moet je natuurlijk een mono instrumenttrack aanmaken...).

Back