[modding] Blue leds

Absynthe

Ingeburgerd
Ik ben van plan om de rode leds van de control surface van m'n synth te vervangen door blue leds. Kan ik dit zomaar doen, of moet ik letten op stroom etc?

Mijn oog is trouwens gevallen op de volgende Ebay advertentie . 9,75 eurie (inc verzendkosten), een goede prijs volgens mij voor 100 blue leds. Of zijn ze ergens anders nog goedkoper te krijgen?

Blauwe leds hebben (vaak?) een andere weerstand waar je wel rekening mee moet houden.

Er zijn wel degelijk verschillen in stroom en spanning bij de verschillende kleuren led's. Onderstaand misschien wat handige weetjes;

De door jou bedoelde blauwe led's;

Parameter Symbol Min. Typ. Max. Unit Test Condition
Luminous Intensity IV --- 3000 4000 Mcd IF=20mA
Viewing Angle 2è½ --- 20 --- Deg
Color Temperature CCT 465 470 --- nm IF=20mA
Forward Voltage VF 3.2 3.3 3.4 V IF=20mA
Reverse Current TR --- --- 5 ìA VR=5V

Algemene Spanning en Stroom bij verschillende kleuren

Diode forward voltage
If you have good specs from your supplier, you'll want to enter the typical forward voltage here. Ideally you'll have something that looks like "3.4V @ 20 mA" which defines forward voltage and current at one point on the operating curve. If you don't have good specs, here's a table to help you make decent guesses:
color voltage (Volts)
IR 1.5
red 2.0
orange 2.0
yellow 2.1
green 2.2
true green 3.3
blue 3.3
white 3.3
UV 3.3
blue (430 nm) 4.6

En een handig calculatortje wanneer de formules je even ontschoten zijn
http://led.linear1.org/1led.wiz

Origineel geplaatst door Absynthe
Ik ben van plan om de rode leds van de control surface van m'n synth te vervangen door blue leds. Kan ik dit zomaar doen, of moet ik letten op stroom etc?
Als je echt blauwe leds wil laat het dan door een vakman installeren. Want ik ik krijg (met alle respect overigens) uit de posting niet het idee dat je echt weet wat je gaat doen.

Persoonlijk zou ik het zo laten want het is (volgens mij) niet stuk. (maar dat ben ik dan hé) ;)

Origineel geplaatst door Hans de Vries
Als je de synth moet opleuken met allerlei effecten dan heb je óf de verkeerde sound te pakken, óf je synth deugt niet.

Origineel geplaatst door The Q
Als je echt blauwe leds wil laat het dan door een vakman installeren. Want ik ik krijg (met alle respect overigens) uit de posting niet het idee dat je echt weet wat je gaat doen.

Persoonlijk zou ik het zo laten want het is (volgens mij) niet stuk. (maar dat ben ik dan hé) ;)

Heb de synth gedemonteerd om 'm ff goed te cleanen, en om de velocity te fixen. Er zaten ook een paar vaste knopjes (door aangekoekt vuil) op de control surface, dus die heb ik ook gedemonteerd. Toen ik de PCB vast had met de switches en de leds, kreeg ik 't idee om gelijk deze leds te vervangen door blauwe.

Voor mij zou het 't makkelijkste zijn om deze leds te vervangen zonder andere wijzigingen aan te moeten brengen.

Ik zou dan meteen kijken of er een optie is om ze wat zwakker te laten branden, want IMO is gear met blauwe leds veel te fel.

Zo spannend is een ledje vervangen door een ander nou ook weer niet.
Het is iig goede oefening voor je eerste DIY project. ;)

Het is me niet duidelijk over wat voor synth je het hebt, maar misschien is het van belang om ook rekening te houden met de tweedehands waarde. Wie weet wil je hem ooit verkopen. Nu weet ik niet hoe anderen er over denken, maar als ik de keuze heb tussen een synth in originele staat of een (op wat voor manier ook) gemodificeerde, dan zou ik voor het eerste gaan. En dat terwijl ik helemaal geen heel grote waarde hecht aan de staat van een synth. Gaat er meer om dat je niet weet wie er aan geknutseld heeft en hoe het gedaan is.

Blauwe LEDS is zó 2005 :D

Ieder zijn smaak natuurlijk, maar ik zou ook voor origineel gaan.

Blauwe LEDs... auw, m'n ogen... 8D

Origineel geplaatst door Hanz
Blauwe LEDs... auw, m'n ogen... 8D

Witte LEDs... NOG erger! Maaaar je bespaart wel op een lichtinstallatie....

Origineel geplaatst door Rollie

Toevallig heb ik net 2 witte LEDS laten zetten in de pop-up lampjes van mijn draaitafels (de welbekende 1200's van Technics). Dat geeft inderdaad veel meer licht dan de oude "gloeilampjes" en ik hoef ook niet meer bang te zijn dat ze kapot gaan - ben er dan ook wel blij mee!

Maar okee, daar ging het niet over en het is natuurlijk geen DJ-forum hier (en ik ben geeeeeeen DJ) :bekdicht:

Origineel geplaatst door Sam_Zen
Led bij het vervangen op plus en min.

Doh, ik dacht dat diodes alleen strikt lineair gedrag vertoonden 8o)

Maar goed 9,75 eurie is een goede prijs toch voor 100 leds?

Origineel geplaatst door Rollie

kheb ter hier ook nog paar liggen
heten volgens mij king,s bright led,s
in drieoekige vierkante ronde e de hele kleintje voor bv de stepsequencer vd tr606

die hebben vast andere spaning dan ,...de bright leds
:z

Origineel geplaatst door Hooihuis
Toevallig heb ik net 2 witte LEDS laten zetten in de pop-up lampjes van mijn draaitafels (de welbekende 1200's van Technics). Dat geeft inderdaad veel meer licht dan de oude "gloeilampjes" en ik hoef ook niet meer bang te zijn dat ze kapot gaan - ben er dan ook wel blij mee!

Maar okee, daar ging het niet over en het is natuurlijk geen DJ-forum hier (en ik ben geeeeeeen DJ) :bekdicht:

maar oefent thuis stiekum wel ...op zn net aangeschafte set sl1200,z
tipdejeugd tegenwoordig draaien met cd ...onee mp3 :halleluja :D

Back