Voor puristen: hoe deze klank gemaakt?

nick nova

Resonator
Hoi,

Ik ben nogal gefascineerd door onderstaande klank, wil deze zelf namelijk ook gaan maken en vraag me echt hoe ze dit gedaan hebben. Het komt uit: Köhn en the Portables - Op visite bij Tante Klara. Ik veronderstel dat de klank ook live te maken is.

Het is een zeer complex spectrum, kom dus aub niet af met: neem deze softsynth/gitaar en je bent klaar. Ik zou graag wat diepgaander weten hoe ie echt in elkaar zit.

Wie durft?

Attachments

• diepe sweeps.mp3
    1.020,2 KB · Bekeken: 96
Ik hoor vanalles..cymbal,piano (loopje),iets van gitaar..dit allen met een reversed reverb effect en een bak galm.
Of dit de juiste manier is weet ik niet maar ik denk wel dat je een soortgelijk effect zal krijgen.

volgens mij gewoon een stukje van een einde van een plaat waarbij je nog ff de crash hoort en een uitloop van een piano en dat dan flink door de natte fx gehaald... verbje, delaytje... basis materiaal is een bi-directional sample loop...
verder lijkt er een pitch envelope overheen te zitten met een minieme slope... word langzaam naar beneden gepitched dus.

Ik ben ook gefascineerd door deze klank :D

Ik sluit me ongeveer bij de uitleg van 6strak aan.

Het lijken mij 3 sporen: een delay staart (waarvan weet ik niet) + een bekken + een synth.

Vanaf 0 tot 6 seconden gaat het vooruit, van 7 tot 12 seconden backwards, van 13 tot 20 seconden forward en daarna weer backwards...enz enz.

Over dat geheel is een pitshift gezet die langstaam steeds lager pitcht.

Ik heb het idee dat ze o.a. Doppler hebben gebruikt in Soundforge. Een hum, dobbler effect. Ik heb hetzelf ook wel eens in een introotje toegepast;

Introotje

Ik heb toen een galm van een snare/clap normaal en gereversed en daarna door die doppler gehaald.
Ik hoor enige overeenkomsten. Kwa klank dan, de rest natuurlijk niet :)

Laatst gewijzigd:
Dit is wel ontzettend behoorlijk dezelfde "sound" als:

Paul Oakenfold -Southern Sun

Heb nu 2 versies van dit nummer naast jou sweep gehouden. En ik hoor hem qua ambience/sound/idee 100x terug :)
De oorsprong zal waarschijnlijk ergens dezelfde zijn.

Zoek hem maar eens op.

Origineel geplaatst door 6 trak
volgens mij gewoon een stukje van een einde van een plaat waarbij je nog ff de crash hoort en een uitloop van een piano en dat dan flink door de natte fx gehaald... verbje, delaytje... basis materiaal is een bi-directional sample loop...
verder lijkt er een pitch envelope overheen te zitten met een minieme slope... word langzaam naar beneden gepitched dus.

Survivor - Eye of the tiger? lijkt wel op het begin van die track maar wat bewerkt en gestretched..

Ok, heb ontdekt dat het stukje daarvoor al iets meer duidelijkheid geeft.
Het is de laatste stroke in het nummer, waarbij je een cymbal hoort, een kick + een gitaarakkoord + een piano akkoord en dan treedt het effect in werking.
Het is waarschijnlijk live niet mogelijk, het cdtje meldt dat de opnames op 3 dagen gebeurd zijn en daarna gemixed en bewerkt op iets meer dan 2 weken. Het kan dus goed zijn dat de mixer (Jurgen de Blonde, aka Köhn, oa een electronica wizard) dat stukje is gaan editten in postproduktie.

Het is volgens mij de genomen samples van de verschillende tracks (die een lange decay hebben) gereversed en vlak daarachter de originele sample terug, waarvan de attack (de kick) is afgeknipt. Dit een aantal keer achter elkaar gekopieerd, telkens wat naar beneden gepitched. Daarover is dan nog een delay gesmeten.

Ik denk dat we er dan bijna zijn.

Attachments

• stukje ervoor.mp3
    692,3 KB · Bekeken: 104
Origineel geplaatst door Beepr
Survivor - Eye of the tiger? lijkt wel op het begin van die track maar wat bewerkt en gestretched..

Inderdaad! :D

reverse ..copy paste reverse..copy paste ...gitaarakkoord , cymbal crash ....atack mooi gefaded
simpel :)

Zo te horen is het het stukje ervoor maar dan een reverse loop (trouwens slecht gelooped, want je hoort de kick nog half). De laagfrequente synthsound is dus geen synth maar de uitloop van de gitaar. Pitchshifter delay over de reverse gitaar aanslag.

Back