Hoe is dit geluid toch gemaakt?

Dozart

Ouwe rot
https://youtu.be/YzRJrzV5CIY?t=3m43s

Sphongle. Bij zijn sounds kun je dat natuurlijk nogal vaak hebben: 'hoe is dat in hemelsnaam gedaan?' Maar dit geluid probeer ik nu al dagen te maken, of iig het effect ervan. Heb wel het een en ander wat erop leek voor elkaar gekregen, maar het wil niet écht lukken. Dus maar eens tijd voor een hulplijn, want hier zitten vast mensen die veel handiger zjn met synths en sounds dan ik.
Mijn vraag is dus: hoe zo'n sound te creëren?

Natuurlijk wil ik niet Sphongle na doen, maar weten hoe je dat effect voor elkaar krijgt, lijkt me iig wel leuk.

Het gaat dus om dat trippy synth-geluidje dat start bij 3:44. Het is volgens mij een gitaar sound met een LFO erop en er wordt iets gedaan met de pitch, maar hoe in hemelsnaam?
Wie kan dit raadsel oplossen? Hoe krijg je zo'n sound?

Oh ja, ik probeer dit dus met de omnisphere.

Last edited by a moderator:
Ah, Shpongle. Dé perfecte muziek voor als je helemaal uit je kneiter bent. :D
Live zijn ze ook goed trouwens.

Het klinkt als een synth/pad/effect met een gate. Die gate is de trick. Sequenced gating.

Ah, Shpongle. Dé perfecte muziek voor als je helemaal uit je kneiter bent. :D
Live zijn ze ook goed trouwens.

Het klinkt als een synth/pad/effect met een gate. Die gate is de trick. Sequenced gating.

Dat dacht ik dus ook al ja! En dat heb ik ook geprobeerd. Maar lukt ook niet zo cool helaas.
'sequenced gating' klinkt wel vet iig. Heb je enig idee hoe dan?

Dat dacht ik dus ook al ja! En dat heb ik ook geprobeerd. Maar lukt ook niet zo cool helaas.
'sequenced gating' klinkt wel vet iig. Heb je enig idee hoe dan?

Fancy term voor gewoon een aan/uit commando (Vol 0 en Vol 127 bv) in midi sequencen. *edit, je kunt ook bv de Vol automaten/tekenen in je DAW.. Er zijn ook plug-ins die
dat kunnen. Er zit er 1 ingebakken in LogicPro bv.

Maar ik kan me voorstellen dat het niet makkelijk is! :)

Ja altijd leuk Shpongle. Ik zou eens kijken naar wat Glitch/Stutter VSTs zoals effectrix van Sugarbytes, die gating combineren met timestretching en nog een hoop andere effecten. Komt aardig in de buurt.

Volgens mij telt mee dat het gated geluid een gitaar(solo) is, en NIET een synth geluid. Dit draagt ook bij aan de textuur van de sound, omdat ik door de gate heen de plucks/aanslag van de snaren hoor. Ja, luister maar vanaf 4:44 hoor je de non-gated gitaar.

Check even deze plug van Infected Mushroom. Kan je complexe envelopes mee maken, dit effect deed daaraan heel sterk denken.

https://polyversemusic.com/products/gatekeeper/

Ik denk een beetje hol geluid uit een synth die in 2en wordt gesplitst 1 kanaal is een delay die begint bij 0.5 en dan elke keer de tijd door de helft gaat.
2 is zelfde effect maar dan begint met een repeat tijd van 1 sec. Je moet natuurlijk ook nog aan de time draaien.

Volgens mij telt mee dat het gated geluid een gitaar(solo) is, en NIET een synth geluid. Dit draagt ook bij aan de textuur van de sound, omdat ik door de gate heen de plucks/aanslag van de snaren hoor. Ja, luister maar vanaf 4:44 hoor je de non-gated gitaar.

Check even deze plug van Infected Mushroom. Kan je complexe envelopes mee maken, dit effect deed daaraan heel sterk denken.

https://polyversemusic.com/products/gatekeeper/

https://youtu.be/TG1_5Fu05S0

Ziet er vet uit! En idd, het is die gitaar... daar doet ie iets mee ja.
Het gaten is op zich wel te doen. Alleen hoe je toch dat vage tripgeluid krijgt met die toonhoogte zo. :D Dat zijn echt de sounds die je in je hoofd kunt horen als je dmt hebt gerookt lol.

Ik hoor denk ik een dik flanger effect dat dat pitch effect geeft op de sound in combi met gate stotters.

Die gatekeeper kende ik niet...handige tool! dank!

Ja het klopt. Het is een gitaar idd. Die neem ik ook al de hele tijd als grondstof in m'n pogingen. Maar krijg toch echt niet dat sound effect verder voor elkaar. :( Het doet iets met de pitch, en idd is het volgens mij getimestreched. De grondstof is volgens mij een getimestrechedte gitaar. Dat probeer ik nu ook. Maar ja, nog steeds geen succes. Het lijkt er zelfs niet eens op :(
Frustrerend zoiets :P

Heb nu een granulizer gebruikt, en dan krijgt het al meer die specifieke sound. Alleen hoe de fok maak je die pitch envelope toch zo vet? :D Een LFO biedt geen uitkomst.

Het is in 2005 gemaakt hè. Maar ja, wellicht dat het daarmee kan. Die gebruik ik nooit. Ik ga het eens proberen.

Crisis wat een irritante plugin. Nu weet ik weer waarom ik 'm nooit gebruik haha. Sorry..
Daar kan ik helemaal niks mee.

Nee, dat gaten is het probleem niet. Het is die pitch. Hoe je dat zo trippy krijgt is de grote vraag. Maar ik hou er nu mee op denk ik. Ik word er gek van.

Back