Hoe maak ik deze modulaire patch?

renepela

Ouwe rot
Op zoek naar voorbeelden om mijn Modulaire Oakley synthesizer wat beter te leren kennen vond ik dit audio voorbeeld:
http://www.synthtopia.com/content/2008/11/21/complex-modular-synth-patch/
Geen Oakley modular, maar een Doepfer zo te zien.
Ik vind de klank in dit voorbeeld echter super gaaf.
Zoiets wil ook maken op mijn Oakley modular en afgezien van de veer reverb heb ik volgens mij de modules om dat te doen.

Toch lukt het niet, ondanks dat er een beschrijving bij staat hoe de patch gemaakt is.
Als ik het goed begrijp worden er drie oscilatoren gebruikt.
1 oscilator moduleert een 2e oscilator met een sinus. FM modulatie dus. De 2e oscilator zelf is een square als ik het goed begrijp. Een derde oscilator (een LFO?) moduleert de pulsebreedte van de eerste oscilator.

Ik snap die FM modulatie niet zo goed. Als ik FM modulatie toepas op de eerste oscilator krijg ik wel een cool effect, maar niet echt een muzikaal geluid. Meer een ringmod achtig effect.
Hoe "controleer" ik de FM modulatie zodat ik een mooie toon krijg?
Als ik nu een toonladder speel zijn sommige noten namelijk wel mooi en anderen weer niet. Alsof er een soort ideale frequentie is waarop het wel mooi klinkt. Moet ik de snelheid van de FM modulatie op een of andere manier ook aanpassen aan de pitch of zo?

Een vaag verhaal, maar ik hoop dat iemand snapt wat ik bedoel en me kan helpen zo'n soort geluid te maken.

Is de uitleg in het filmpje zelf niet duidelijk genoeg? Wat volgens mij cruciaal is in zijn uitleg is dat FM is toegepast 'in the safe zone'. Beetje FM dus maar, want anders klinkt het meteen weer als een bak teringherrie net als op mijn DX.

Voor mij is de uitleg dus niet duidelijk genoeg helaas, want juist die opmerking over "the safe zone" snap ik dus niet. Zet ik de modulatie te laag dan hoor je dus heel duidelijk de pitch op en neer gaan, zet ik hem hoger wordt het inderdaad een bak teringherrie.

modulatie diepte aanpassen, dmv een cv mixer.

"1 oscilator moduleert een 2e oscilator met een sinus. FM modulatie dus. De 2e oscilator zelf is een square als ik het goed begrijp. Een derde oscilator (een LFO?) moduleert de pulsebreedte van de eerste oscilator"

Ik denk dat de pulsbreedte van de 2e osc (PWM dus) gemoduleerd wordt. Want een sinus kan je niet pwm-en.

Ik zal er eens mee gaan stoeien.

Als je een toon wilt met een constant timbre moet je in ieder geval zorgen dat beide VCOs de zelfde CV hebben, je moet dus het CV signaal uit je keyboard of sequencer naar beide VCOs sturen.

En die safezone gaat meer over de diepte van de modulatie, niet over de frequentie van de modulerende VCO, zorg dus ook dat je op de VCO die gemoduleerd word een regelbare CV input (lin fm of exp fm op de oakley) gebruikt.

De lin fm input is trouwens special voor fm synthese, deze zorgt voor een zuiverder geluid, maar met de exp input moet het over het algemeen ook wel lukken.

Laatst gewijzigd:
Back