Roland VM-7000 systeem

Mike Philco

Ehmmm,...
Heey allemaal,

Ik zit er aan te denken om een Roland VM-7000 mengtafelsysteem aan te schaffen.
Er staat een compleet systeem te koop met heel veel hardware. (Totaal goed voor 96 kanalen).
De staat is perfect.
Maar ik weet helemaal niets van dit systeem.
Zijn er gebruikers hier op het forum die mij een beetje op weg kunnen helpen en eventueel over de streep kunnen trekken?

:okdan:

Hey Mike,

Ik heb er zo ééntje,werk er al jaren mee en ben er uitermate tevreden mee.De tafel heeft een modulaire setup,dus je kan er echt véél kanten mee op! Ik vind de 24bit preamps zeer bruikbaar en goed klinken,de interne effecten zijn "Roland degelijk" maar die gebruik ik niet...Kijk ff of de DIF-AT converters er bij zitten,dan heb je meteen ook ADAT...Misschien ook handig om te kijken hoeveel smart media kaarten erbij zitten en hoe groot deze zijn,daar save je immers al je spul op en als ik me niet vergis is de max. grootte 16MB.Ik weet niet in hoeverre deze nog te koop zijn op 2dehands vlot te vinden zijn...

Het voordeel aan deze tafel is dat ze total recall is goed klinkt veel kan en dat de insert point patch blok gescheiden is,dus maw je kan je instrumenten als het moet tot 100m verder inpluggen, ideaal ook als PA dus...Een nadeel is misschien dat de learning curve relatief stijl is,maargoed,dat zal voor jou wel geen probleem zijn ;)

Verder qua klank,dit is natuurlijk héél subjectief,maar ik krijg vaak te horen dat mijn sound lekker wollig maar toch in your face strak is, hoewel ik enkel met analoog bronmateriaal werk zal de vm7200 daar toch ook zeker aan bijdragen...

Ik ben geen echte inside out kenner, ik heb voor de tafel een setup gemaakt en die wordt meestal gebruikt, dus ik weet niet of ik je moeilijke vragen man ben,wat ik wel kan zeggen is dat ik er zéér tevreden mee ben...misschien moet je me's pb'n met wat allemaal in je deal zit en de prijs,dan kan ik je vertellen of de prijs ook goed zit....

Ik hoop dat je'r wat mee bent! Succes!

Heey mansher,

Ik kom zo een heel eind verder. Dank.

De set die ik kan kopen ziet er als volgt uit:
2 x VMC-7200 (met elk 25 faders),
2 x VM-7200,
6 x externe 8-ch AD/DA converter,
Cascade-systeem,
De wereld aan flightcases.
Verder heb ik er geen idee van wat er nog meer aan klein spul bij zit.
Dat kom ik Maandag te weten.
(De set is gebruikt geweest voor het live uitversterken van het Metropool-orkest (Hilversum)).

Ik heb er oren naar omdat ik nog steeds geen tijd heb gevonden om mijn nieuwe mengtafel te assembleren.
Daar gaat domweg te veel tijd in zitten.
Deze Roland-set is "plug and play" bij wijze van spreken dus zou ik bijvoorbeeld volgende week weer "online" kunnen zijn en dat is mij veel waard.

Overigens moet ik 4000 Euro betalen voor de gehele set.

Laatst gewijzigd:
Mike,

Dat lijkt me zowiezo een goede deal,dan in de veronderstelling dat er voor die tafel zorg gedragen is,giggen is nooit echt goed,maar het hoeft niet nefast te zijn...

Ik heb er vergelijkbaar voor betaald,maar dan zonder de 6 AD/DA converters,wel 5 jaar terug en nooit mee gegigged.Ik kocht em van een man die een kleine studio had in Bretagne en hij had er 3 tracks met Chris Rea mee opgenomen...

Je moet es op zoek gaan naar die nieuwprijzen,astronomische bedragen waren het toen...

Ja,....de hele set ziet er uit als nieuw.

Ik heb al flink wat gegoogled maar over eventuele (nieuw)prijzen kan ik niets vinden.
Wel heb ik ontdekt dat het een min of meer geflopt systeem is omdat het destijds moest opboxen tegen de veel goedkopere O2R van Yamaha.

Hallo,Mike,zelf heb ik een Roland VMC7200 met een VM7200 met R-bus expansie
en 3 DIF-AT's,ook zit in de processor het max aantal effect board's.
Had toen dit Roland systeem uitkwam ervan gehoord,maar geen aandacht aan besteed,
kende Yamaha digitale mixers en daar bleef ik mee :-)
Nu hielp ik een vriend met verkoop van zijn oudere spullen
en daar bevond zich ook dit Roland systeem tussen,
ben me toen gaan verdiepen in deze en omdat ik een hele mooie
prijs kreeg kocht ik hem direct.
Wel ik gebruik hem eigenlijk als een effectprocessor,submixer,patchbay.
Ik heb 2 Roland XV5080 modules en die hebben R-bus uitgangen,
dus die kan ik onmiddelijk verbinden aan deze Roland mixer,wat super handig is.
De effecten van Roland zijn vindt ik persoonlijk altijd klasse,voor de prijs categorie hé :-)
Ook gebruik ik hem om instrumenten(gitaar,bas) die via een effectpedaal gestuurd worden
in te pluggen en te routen naar mijn pc,dus soort patchbay.
Nu wat betreft het systeem zelf,
wel persoonlijk vind ik hem zeer gebruiksvriendelijk,allerlei lampjes lichten op
naargelang je keuzes moet maken,diegene die geen betrekking hebben
tot de mogelijke opties lichten niet op,dus hier maakt de tafel je redelijk wegwijs :-)
Verder heb je een paar snelle short-cut's,en een soort menu systeem dat niet slecht werken is.
Minder aangenaam is dat de screen update's traag zijn,eigenlijk het OS is traag
en in bepaalde situaties zou dit voor frustratie kunnen zorgen.(Opstarten alleen is al heel traag)
Ook door de vele menu's heb je inderdaad wat tijd nodig om allemaal te onthouden waar wat is.
Verder is het een flexibel systeem met inderdaad console en processor(ingangen,uitgangen,
effecten) gescheiden,zodat deze op een hele afstand van elkaar kunnen bevinden.
Nu een yamaha tafel werkt wel veel sneller en de menu's zijn ook gemakkelijker te onthouden,
dus als je niets met R-bus heb staan,kan je misschien toch een yamaha tafel overwegen,
anderzijds,zoveel ingangen en uitgangen aan 4000 euro kan je niet halen
met yamaha :-(
Dus conclusie,t'is zeker de moeite waard,prijs lijkt me OK,
zeker als die 2 processoren max uitgebreid zijn qua effecten
dan al die R-bus naar analoog convertors,cascade kit,
2 VMC7200 consoles(ieder 25 faders)
2 VM7200 processor's
dus als daar ook nog R-bus expansie's op zit en waarschijnlijk wel
want die heb je nodig voor die naar analoog convertors
dan is dat een mooie prijs,
op Ebay gaat gewoon een Roland VMC7200+VM7200 met R-bus
en 1 effectboard(standaard) al vlug 1500 euro to meer.
Voila hopelijk heb je hier wat aan :-)

zou toch nog even verder kijken, want voor 4000 heb je nog andere leuke mixers :)

De modulaire opzet van deze mixer bevalt mij uitstekend. Het is gewoon erg handig om je ins en outs in een aparte 19" unit en de mixer zelf als los geheel te hebben. Ik heb mijn mixer op een verrijdbaar tafeltje staan waardoor ik die overal naartoe kan rijden waar ik maar wil. Ik geloof dat de maximale lengte van de kabel die mixer en 19" unit met elkaar verbind iets van 100 meter mag zijn, dus flexibel genoeg lijkt me.

Niet dat ik me erg verdiep in mixers over het algemeen, maar is er voor 4000 euro niet iets meer up-to-dates te krijgen?

Het staat mij inderdaad erg aan dat de controller gescheiden is van de input/output-unit.
Zo kan ik alle apparaten zonder al te veel bekabeling bijelkaar houden.
Verder is het natuurlijk een kleine stap om een patchbay gelijk boven of onder de units te plaatsen.
Ben je snel heel erg flexibel.

De set zoals hij daar staat heeft 96 inputs. Dat is voor mij heel ideaal omdat de mengtafel die ik eigenlijk nog moet assembleren maximaal 60 inputs heeft. Ik ga er qua inputs dus op vooruit.
Verder is de gehele setup een heel stuk kleiner.
De huidige mengtafel is 2,50 breed en weegt een kilo of 600 met de powersupplies meegerekend.
Verder scheelt het me enorm in de elktriciteitsrekening. Daar is ook heel wat voor te zeggen.

Een andere mogelijkheid zou een Motu-setup zijn. maar dan moet ik toch weer een controller versieren.
Dat zou bijelkaar ook een duizend of 8 gaan kosten als ik over 96 inputs praat.
Of twee x O2R. Maar dan moet ik toch weer alle bekabeling naar de mengtafels gooien.

Ik denk dat die mogelijkheid van de VM7000 nog niet zo slecht is.
Op het net ben ik toch een aantal hele tevreden gebruikers tegengekomen.
Tot twee keer aan toe kwam ik de opmerking tegen dat de VM7000-serie eerlijker klinkt dan de Yamaha tegenhangers.
Ook hier op het forum heb ik een paar bruikbare tips/opmerkingen gekregen waarvoor mijn dank.

Er zijn ook 2 yahoo-groups over de VM7000. http://groups.yahoo.com/. De ene heet "VM-C7200" de andere "Roland-VM-7000".

Ik weet niet hoe actief deze momenteel nog zijn, maar je zou er ook wel de nodige info vandaan kunnen halen of vragen kunnen stellen.

Ok dan,...

Zijn er nog goeie ideeën?
Morgen ga ik kijken en ik denk de knoop doorhakken.
Mijn studio staat al een jaar helemaal stil. Dat is echt doodzonde.

Eigenlijk zou ik alleen nog willen weten wat dat spul nieuw gekost heeft.
Ik kan er niets over vinden op het net.

Nou,...Ik heb het gekocht.

2 x VMC-7200 (Remote)
2 x MB-24 (Meterbrug)
2 x VE-7000 (Channel Edit Controller)
2 x VM-7200
6 x VS8F-2 (Effects Expansion Board )
6 x ADA-7000
Cascade-Kit (Niet compleet,...moet ik nog wel even voorelkaar zien te krijgen)

Alles bijelkaar een hele mooie set lijkt me.
Ik heb nu de beschikking over 96 Kanalen.

De kisten heb ik over. Dus als er iemand is die een zeer mooie flightcase zoekt voor zijn VMC-7200 dan moet je bij mij zijn.

Da's een mooie complete set Mike!

Veel plezier er mee! Aarzel niet om hier ook je gebruikers ervaring neer te pennen ;)

Ik heb inmiddels een complete Cascadekit (VM24C) kunnen regelen bij Roland-Benelux voor een hele nette prijs.
Roland,...Harstikke bedankt. SUPER ! ! !

En natuurlijk Soundhouse in Hoogeveen ook niet vergeten want zij hebben voor mij bemiddeld.

Dat is nog eens service.
:okdan:

Origineel geplaatst door Mike Philco

En natuurlijk Soundhouse in Hoogeveen ook niet vergeten want zij hebben voor mij bemiddeld.

Ha Soundhouse Hoogeveen.. daar komt mijn eerste synth (alpha juno-2) vandaan ;)

Hey Mike,mag ik vragen hoeveel je dan betaald hebt voor die cascade kit?????????

Inderdaad mooie collectie VM7000 stuff die je nu hebt ;-)
Denk dat dit alles voor 4000 euro zeker niet overdreven is
als je bekijkt wat men ervoor bied op Ebay.
Plus je hebt zo goed als alles wat voor die mixers is uitgekomen qua uitbreidingen,
als je dit nog eens allemaal tweedehands moest zien vast te krijgen,
nu heb je onmiddelijk een zeer complete kit :-)
Succes ermee

Greetz

Ronny

6x ada-7000? Wow veel analoge inputs dan.

Kan Roland Benelux VM-7000 nog gewoon nieuw leveren? Er zijn geen winkels meer waar je onderdelen los kunt kopen. Ik zoek eventueel nog een RBus uitbreiding namelijk.

Back