Die Nanopatch heb ik hier staan, tot redelijk volle tevredenheid, en de price is right!
Het is een conceptueel en technisch simpel ding, maar goed genoeg om het volume terug te regelen van vol gas uit je DAC naar een volume dat prettig is om te horen over je actiefjes. En daarbij nog een 'noodrem' in de vorm van een mute-switch. Meer heb je niet nodig voor een 'eenvoudige' setup.
Passief vind ik wel een voordeel, in de zin dat er zo weinig mogelijk onderdelen tussen zitten die het signaal nog kunnen beinvloeden. Theoretisch kan je dan weer met lange kabels een beinvloeding krijgen met een passieve volume controller, maar dat is alhier niet aan de orde.
Waar het bij dit soort apparaatjes op neerkomt is de kwaliteit van de toepepaste potmeter, met name ook in het stereoveld. Ik had eerder een NHT passief volumecontrollertje, en daar had ik na een paar dagen zo m'n twijfels over. Leek net of m'n stereobeeld iets verschoof bij zachter zetten. Even doorgemeten, en dat scheelde inderdaad een 1 à 2 dB bij stevige attenuatie (verzwakking), zo rond de -40 dB. De Nanopatch doet het beter in deze doormeet-test, maar ook daar zie je dat linker- en rechter kanaal uit elkaar gaan lopen bij extreme attenuatie. Oppassen geblazen dus. Het schijnt dat de ècht duurdere controllers, bijv. de SPL Volume 2, nog wat beter tracken. Alle waar naar z'n geld, natuurlijk.
De Big Knob of met name die Samson (en broertje Behringer) vertrouw ik wat minder gezien het actieve karakter en verhalen die ik hoor over vermeende aantasting van de signaalketen. Maar goed, we hebben het hier over subtiele dingetjes.
Overigens is de toegepaste potmeter in de Nanopatch dezelfde als in de M-Patch 2.
M-Patch 2 heeft als extra volledige XLR in/out, mono switch, aansluitmogelijkheid voor een 2e paar speakers en een headphone preampje (niet wereldschokkend, zegt men, en trouwens ook niet passief).