Geluidsopnames in discotheek?

Phony

Gegeristreerd lid
Ik weet niet of dit het juiste forum is, maargoed :z

Ik ben benieuwd op wat voor manier ik het beste geluidsopnames kan maken in een discotheek. Dan denk ik vooral aan dj/live sets etc. Gewoon een recorder op de master/booth/rec out aansluiten is natuurlijk simpel en goed in te stellen, maar wat je ook vaak ziet en hoort is de reacties van het publiek etc.... Dan moet je toch met een microfoon aan de slag lijkt me.... Maar hoe laat je dan de muziek ook nog eens goed klinken? Hoe gaan de pro`s te werk bij dit soort dingen?

Direct vanaf de master en daarbij één of meerdere zaalmicrofoons mixen?
Microfoons wel op enige afstand van het publiek, anders overheersen de mensen die het dichtst bij staan.

Met een microfoon tussen de mensen staan kan natuurlijk ook, maar dat geeft zo'n lekker 'bootleg' geluid. Ergens achterin hoor je wat bas met een enorme bak galm en daar doorheen de conversties van de omstanders :D

inderdaad, line out gebruiken en met een mic het zaal geluid erbij mengen. natuurlijk wel letten op eventuele vertragingen / faseverschillen natuurlijk.

zal ongetwijfeld voor je eigen set/optreden zijn. Zoniet zorg dan dat je toestemming hebt van betreffende artiesten. Zie er regelmatig gezeik om ontstaan.

Weer een heerlijk antwoord waar je niet op zat te wachten waarschijnelijk ;-)

Re: Geluidsopnames in discotheek?

Origineel geplaatst door Phony
Hoe gaan de pro`s te werk bij dit soort dingen?

(Aha, ik voel me aangesproken...1 :D )

Hiervoor heb je een extra mixertje nodig. 4 kanalen is genoeg. Stereo uitgang (line) van de DJ-mixer op kanaal 1 en 2, en om mooi zaalgeluid te krijgen 2 (bij voorkeur) condensator microfoons in een stereo opstelling (AB of XY) op kanaal 3 en 4 (deze kanalen dienen dan wel phantom power te hebben. Zowel voor kanaal 1 en 2 als 3 en 4 zet je de panning L/R.

Je kunt het beste een travers (een beugel dat je op een microfoon statief plaatst en 2 microfoons op kunt zetten) gebruiken en dit in de zaal plaatsen. Plaatsing bij voorkeur in de richting van het publiek en zeker niet "kijkend" richting een speaker. Zorg er ook voor dat het statief géén contact maakt met een (sublaag) luidspreker.

XY.jpg

Aan de mix uitgang van deze mixer hang je dan je recorder. Met een koptelefoon kun je dan luisteren naar de balans tussen je DJ geluid en het zaal geluid.

Condensator microfoons hebben de voorkeur omdat ze een gedetaileerdere (frissere) weergave geven. Ga niet met bijvoorbeeld SM58 microfoons of andere (pop) zang mico's aan de slag. Daar zul je de gain zo hoog moeten zetten dat je meer ruis dan zaal hoort.

Cool, ik weet voorlopig genoeg denk ik :D :eureka:

Ik was sowieso niet van plan om ongevraagd materiaal van anderen op te nemen hoor ;)

Back