ATX-kast op afstand aanschakelen

Kraan

Ouwe rot
Tja, de topictitel zegt het al eingelijk: hoe schakel je een PC in een ATX-kast (zoals vrijwel alle pc's) op afstand aan?

In mijn studiootje heb ik de pc op afstand staan. Enerzijds uit ruimte-overweging, en anderzijds uit geluidsoverweging(*). Nu moet ik iedere keer met mijn arm een beetje door de snoeren heen fisten om de aanschakelaar (uit is natuurlijk niet nodig) te vinden.

(*) Dit is volgens mij ook de reden dat dit topic legitiem is op dit forum. (Eventjes voor de moderators)

ik vind dat eigenlijk een non-issue.
hoe moeilijk is het nu om elke dag 1 maal je pc aan te zetten ?

anders kan je hem mischien elke dag automatisch laten opstarten als je begint te musiceren ?
dat kan ej wel instellen in windows of zo denk ik
(als ie in standby mode staat)

Yep, WOL (Wake On Lan). Sommige pc's hebben in de bios iets dat ie op gezette tijden opstart.

Hoe zet je hem aan dan?
Door de knop van de voeding aan te doen of de power knop aan de voorkant?

Voor WOL heb je toch ook een andere computer nodig om de computer die je wilt aanzetten ook daadwerkelijk aan te zetten? Of heb je een soort 'remote'-switches die je op de netwerkkaart kan aansluiten?

Dit was overigens wel het eerste waar ik ook aan dacht, maar als je daar een andere computer voor nodig hebt lijkt het me niet echt een oplossing. Anders misschien een op afstand schakelbaar stekkerblok oid?

Re: ATX-kast op afstand aanschakelen

Origineel geplaatst door Kraan
Tja, de topictitel zegt het al eingelijk: hoe schakel je een PC in een ATX-kast (zoals vrijwel alle pc's) op afstand aan?

In mijn studiootje heb ik de pc op afstand staan. Enerzijds uit ruimte-overweging, en anderzijds uit geluidsoverweging(*). Nu moet ik iedere keer met mijn arm een beetje door de snoeren heen fisten om de aanschakelaar (uit is natuurlijk niet nodig) te vinden.

(*) Dit is volgens mij ook de reden dat dit topic legitiem is op dit forum. (Eventjes voor de moderators)

Je kunt de voeding van een ATX kast aanzetten zonder pc door een paar draden te kortsluiten.
Een aan-knop op afstand is niet zo moeilijk, dan kun je gewoon parallel aan de Power-knop twee draadjes + drukknop maken, dan ben je zo 2 meter verder.

En anders zit er nog wel op je moederbord een timerfunctie die je pc elke dag om 17.00 aanzet ;)

Mijn PC staat ook in de meterkast en die zet ik aan met 1 toets, je kan in de bios instellen dat ie wakker wordt bij het invoeren van een password.

mijn pc kan ik niet meer met toetsenbord aanzetten sinds ik mijn ps2 toetsenbord heb vervangen voor een usb toetsenbord

Voor WOL heb je toch ook een andere computer nodig om de computer die je wilt aanzetten ook daadwerkelijk aan te zetten?

Klopt. Op de een of andere manier dacht ik dat het om een tweede PC ging. Waarom weet ik niet.

Anders misschien een op afstand schakelbaar stekkerblok oid?

Zo'n draadloos ding van de bouwmarkt. Vijf schakelaars op 1 afstandsbediening. Gebruik ik ook. Moet je wel een computer hebben die aan kan gaan als de stroom erop gaat.

Origineel geplaatst door etaoin
Zo'n draadloos ding van de bouwmarkt. Vijf schakelaars op 1 afstandsbediening. Gebruik ik ook. Moet je wel een computer hebben die aan kan gaan als de stroom erop gaat.

Dat was idd wat ik bedoelde :)

Origineel geplaatst door lowieken
ik vind dat eigenlijk een non-issue.

:Z Als je toch eens op alle non-issues op internet zou moeten reageren... Je zou er nog eens moe van worden.

Ontopic:

Wake up Lan is niet echt een optie. Een stekkerdoos ook niet (zit hij al op). Iedere dag op dezelfde tijd de computer aan is in mijn geval ook niet echt praktisch. Toch bedankt voor het opperen van al deze opties.

Ik heb de gewoonte na een 'sessie' (wat een vies woord), mijn hele studio van stroom te ontdoen. De oplossing die ik zoek moet dus echt hardwarematig zijn.

De enige reply die in die richting gaat is die van Roel. Wat zijn in dit geval de mogelijkheden? Het kortsluiten (of verlengen) van de schakelaar van de kast?

Re: Re: ATX-kast op afstand aanschakelen

Re: Re: ATX-kast op afstand aanschakelen

Origineel geplaatst door Roel
dan kun je gewoon parallel aan de Power-knop twee draadjes + drukknop maken, dan ben je zo 2 meter verder.
lijkt me de simpelste en beste oplossing...

kostprijs: 3 euro ofzo :p

Origineel geplaatst door Kraan
Wat zijn in dit geval de mogelijkheden? Het kortsluiten (of verlengen) van de schakelaar van de kast?

powerknop is gewoon een schakelaar type deurbeldrukschakelaar; connectortje voorzien van "power" of vergelijkbaar is makkelijk te vinden en draadje is te volgen.
in principe is dit al verlengd. als je die splitst en er een extra knop bijzet kun je de knop voorop de pc ook gewoon blijven gebruiken. pc schakelt aan bij even kortsluiten van het contact (daarom is het ook een drukknop)

De schakelaar achterop de voeding is ander verhaal. maar dat valt te regelen door de hoofdschakelaar van de studio op 0 te zetten of de stekker uit het stopcontact te halen. Het ging toch om pc Aan-zetten begreep ik. :)

powerknop is gewoon een schakelaar type deurbeldrukschakelaar; connectortje voorzien van "power" of vergelijkbaar is makkelijk te vinden en draadje is te volgen.
in principe is dit al verlengd. als je die splitst en er een extra knop bijzet kun je de knop voorop de pc ook gewoon blijven gebruiken. pc schakelt aan bij even kortsluiten van het contact (daarom is het ook een drukknop)

De schakelaar achterop de voeding is ander verhaal. maar dat valt te regelen door de hoofdschakelaar van de studio op 0 te zetten of de stekker uit het stopcontact te halen. Het ging toch om pc Aan-zetten begreep ik. :)

Het ging inderdaad alleen om het aanzetten. Ik denk dat dit dan ook de beste optie is. Wel een beetje houtje touwtje, maar als het werkt ben ik blij, en volgens mij kost het geen drol. Ik neem aan dat het een spanning/stroom is die weinig voorstelt, en dat de schakelaar/bedrading hier dus ook naar kan zijn?

idd, er loopt maar een kleine stroom door die draadjes die naar de aan/uit knop gaan. Ik heb het vaker gezien, een kleine drukknop (momentschakelaar, dus geen aan/uit schakelaar!!) gemonteerd in bijvoorbeeld een 19" blind paneel.

Diegene die ik gezien heb was mooi uitgevoerd. Was een aluminium drukknop met rondom een blauwe led verlichting zodat je op de knop kon zien als de pc aanstond. Hij heeft dus de draadjes van power on led én de aan/uit schakelaar van de pc doorgetrokken naar de externe knop. Je zou eventueel ook nog de hdd activity led kunnen doortrekken.

Tip:

maak op je pc behuizing aan de achterkant een sub-d female connector, waarschijnlijk zijn hier nog wel slotjes voor vrij. Bekabel aan de binnenzijde de hele zooi. Via de handleiding van je moederbord kun je wel zien welk draad/aanlsuiting waar voor dient. Maak een multikabeltje met aan de ene kant een sub-d male connector en aan de andere kant je externe switch paneeltje.
Zo kun je de boel makkelijk loskoppelen mocht dat ook nodig zijn.

mijn pc kan ik niet meer met toetsenbord aanzetten sinds ik mijn ps2 toetsenbord heb vervangen voor een usb toetsenbord

check evend e handleiding. je moet hiervoor vaak een jumper 1 pinnetje verplaatsen zodat er 5 volt op de usb blijft staan.

Bijna alle BIOS hebben ook de optie "Power On after an AC Power loss". Dus, machine uitzetten, spanning er af. Spanning er op, bordje krijgt spanning van PSU en schakelt zicht zelf aan. Misschien heb je hier wat aan.

Back