Vol is Vol?

goran

1984
Meestal als ik naar nummers luister met vocalen klinkt de beat of whatever erg kaal en leeg, waarschijnlijk zodat de stem beter naar voren komt, maar ook hoor ik nummers die wat voller klinken Met de vocalen eroverheen, en in principe klinkt het ook gewoon goed.
Nu heb ik nummers die ook wel erg vol zijn maar heb ik enorme moeite om de stem eroverheen te zetten...nou kan ik begrijpen dat vol gewoon vol is, maar is er over het algemeen m.b.t. volle nummers geen manier om de vocalen en de rest van de elementen toch de vrije ruimte te geven?

Dat doe je dus met je zojuist aangeschafte compressor

Die zorgt ervoor dat (heel subtiel) het volume niveau van de muziek zachter wordt op het moment
dat de vocalen klinken (er wordt zeg maar ruimte gemaakt)

Nou is dit wel heel makkelijk verteld, in de praktijk is het wel anders.... je zal dus ff moeten stoeien om het "lekker"
te krijgen.

:okdan:

Hup die compressor erover!

Bassie

wat je zou kunnen doen is de kanalen die je stem in de weg zitten, naar een subgroep sturen en over de subgroep een compressor zetten. Het stemsignaal stuur je dan naar de sidechain in (of soms ook wel key in) op je compressor.
Zodra de stem klinkt wordt de compressor geactiveerd en gaat het niveau van de subgroep omlaag tot de stem weer ophoudt. Je kunt met attack en release tijden op de compressor regelen hoe abrubt dit gaan.

-C-

Eerder zou ik nog denken aan het:

-rekening houden met de vocals in je arrangement. Een track kan druk klinken, maar partijen moeten elkaar niet in de weg gaan zitten. Hier kan (of zelfs MOET) je bij het uitwerken van je compositie natuurlijk rekening meehouden.

-equalizen van je partijen / sporen. Zoals je weet gaan partijen die in hetzelfde frequentiegebied liggen en tegelijkertijd klinken niet echt goed samen (zie ook mijn eerste tip). Vaak is het nuttig om van sommige partijen het frequentiegebied een beetje te "kneden", zodat het karakteristieke van de klank overeind blijft maar het andere klanken zo min mogelijk in de weg zit.

-plaatsen van partijen in een eigen "ruimte", dmv bijvoorbeeld galm of een delay.

Zo maar wat trucs die veel gebruikt worden :)

Panning is ook magisch! Dan kun je twee geluiden die lopen te klieren met elkaar gewoon naast elkaar zetten, alsof je twee vechtende hondjes uit elkaar trekt.

-C-

Origineel geplaatst door C738
alsof je twee vechtende hondjes uit elkaar trekt.-C-

Dat doe ik dus nooit want voor je het weet hangen ze in je ballen 8)

Back