Cubase 4 gebruikers? ervaringen (wil overstappen van SX2)

Hoi,

ik heb op dit moment SX2 draaien op een dualcore6400 computer met een Delta1010, AMT8 en een paar synths (JP8000, VirusB) + 01v mixer.

Ik werk redelijk veel met VSTinstruments (Kontakt2, V-Station en Korg Legacy) en gebruik daar ook verschillende vst effecten bij zoals Quadrafuzz en reverb.

De hardware synths neem ik later op als audiospoor om deze verder te bewerken.
Mijn volgende (hardware) aankoop wordt waarschijnlijk de 01v96v2.

Ik zit er over na te denken om over te stappen naar Cubase 4.... HOEWEL!!?
wat is jullie mening hierover?
Wat merken jullie als verbetering tov SX2? En dan specifiek met bovenstaande toepassingen.
bedankt!

erol,

een belangrijke reden om te update is, dat het vanaf een bepaalde versie niet meer gaat.
Toen SX3 uitkwam kon je dacht ik al niet meer updaten van VST5. En dan moet je dus opnieuw een full-version kopen.

Mijn Cubase4 is onder XP (vereist) minder stabiel als SX3 onder W2k. Maar dat kan ook aan drivers of combinaties van PC hardware liggen. Verder zijn de prestaties bij mij met C4 en XP ook minder als met SX3 en W2k.
Persoonlijk zou ik de overstap toch gaan maken. De problemen die ik heb, hoef jij nog lang niet te hebben. En je PC is krachtig genoeg.

Voordelen van C4 zullen er te over zijn, kijk maar even op de website van Steinberg.
http://www.steinberg.de/41_0.html

Waarom geen O2R/O2R96V2, als je toch denkt aan een mixer upgrade?

SX2 en C4 vergelijken is een beetje als een goedkope aldi wijn met een 150€ flesje import wijn, bij wijze van... Met SX3 heeft Steinberg al een hele hoop veranderd qua layout, gebruikers gemak, routing, timestretching en audiowarp (:luv: ) In C4 is het allemaal verder verbeterd, MIDI is in mijn ogen beter/strakker geworden. Toevoegingen als de controleroom,MediaBay en dragable insertsmaken C4 echt een dik pakket

Ik zou niet meer zonder C4 kunnen, laatst met een collega nog in SX3 gewerkt maar als je de gadgets, workflow en de rustige layout van C4 gewend bent dan is het allemaal maar behelpen!

Ik denk trouwens dat je wel rekening moet gaan houden met een behoorlijke learning curve als je de overstap gaat doen!

sx2 naar sx 3 is al een aardige overgang inderdaad, maar van 2 naar 4 is een enorme stap. Ik zou niet twijfelen en het gewoon doen. Wel flink wat tijd inruimen inderdaad voor de leercurve want 4 is weer behoorlijk anders.

Ik vind het verschil tussen SX3 en C4 te verwaarlozen. Het werkt iets fijner, maar dat is echt alles. Maar als je nog met SX2 zit, word het wel tijd voor een upgrade, ook al is het maar om een beetje bij de tijd te blijven. Ik denk niet dat je er spijt van krijgt

Origineel geplaatst door Funky Dee
Ik vind het verschil tussen SX3 en C4 te verwaarlozen. Het werkt iets fijner, maar dat is echt alles.

dat ben ik absoluut niet met jou eens :)

ik vind het verschil enorm, alleen al de mpex 3 algoritmes is het upgraden al waard, melodyne voor je vocals is compleet onnodig geworden, kan nu gewoon echt realtime in cubase via mpex 3. De cubase 4 synths zijn heel erg goed, en de media browser waarin je realtime je vocals , midiloops, sounds en zo mee kan laten lopen in preview mode vind ik ook nogal een heftige verbetering, daarbij opgeteld de track instrument settings die je overal op toe kan laten passen en zo kun je pagina's doorgaan. Ik vind er echt een groot verschil in zitten tov 3.

voorbeeldje van een stukje waarin ik de cubase 4 synths in actie zet (piano komt niet uit C4) Cubase 4 Synths

Laatst gewijzigd:
Ben best tevreden over Cubase 4 en dan vooral de plugins, die zijn een stuk verbeterd. Er zitten nog wel wat kleine slordigheidjes in en een vervelende bug als je met external instruments werkt. Verder is mijn manier van werken sinds Cubase SX2 niet echt veranderd en over een learning curve kan ik niet echt spreken. Ik zou in ieder geval niet meer terug willen en de upgrade was zeker het geld waard.

Is er trouwens iemand die al meer weet over de nieuwe update? Het blijft wel erg lang stil op de Steinberg site...

Origineel geplaatst door The Unholy
vervelende bug als je met external instruments werkt.........
Wil zelf de overstap gaan maken van de studio 4 versie naar de gewone 4. Juist om external instruments en fx te gaan gebruiken.
Is deze optie wel bruikbaar ondanks deze bug?

Origineel geplaatst door quifster
dat ben ik absoluut niet met jou eens :)

ik vind het verschil enorm, alleen al de mpex 3 algoritmes is het upgraden al waard, melodyne voor je vocals is compleet onnodig geworden, kan nu gewoon echt realtime in cubase via mpex 3. De cubase 4 synths zijn heel erg goed, en de media browser waarin je realtime je vocals , midiloops, sounds en zo mee kan laten lopen in preview mode vind ik ook nogal een heftige verbetering, daarbij opgeteld de track instrument settings die je overal op toe kan laten passen en zo kun je pagina's doorgaan. Ik vind er echt een groot verschil in zitten tov 3.

voorbeeldje van een stukje waarin ik de cubase 4 synths in actie zet (piano komt niet uit C4) Cubase 4 Synths

OK, maar eigelijk zeg je nu hetzelfde als Funky dee; het werkt iets fijner.

Ik vond het verschil SX2 vs SX3 veel groter. Dus om de vraag van de topicstarter te beantwoorden; jazeker zou ik updaten. Al is het alleen maar om je harware synths fatsoenlijk met je software te integreren.

Origineel geplaatst door Flesje
OK, maar eigelijk zeg je nu hetzelfde als Funky dee; het werkt iets fijner.

nee, niet dat is niet echt wat ik bedoelde, maar ik wilde geen pagina's lovend verhaal typen over wat C4 daadwerkelijk allemaal extra kan tov 3. Ik vind het verschil echt groot, en ik werk toch zo'n 15 tot 20 uur per week met cubase 4. Dus voor mij persoonlijk was het nogal een verbetering. Ik kan me wel voorstellen dat je heel veel van de dingen niet gebruikt (of simpelweg nog niet ontdekt hebt), en dan is de overgang misschien veel minder groot dan dat ik het ervaar.

Ik heb bijna dezelfde setup als de topicstarter en ben zelf nog niet van plan om op dit moment naar Cubase 4 over te stappen. Ik wil eigenlijk al lang overstappen naar SX3 vanwege betere hardware integratie, maar ja daar heb ik te lang mee gewacht. Ik dacht namelijk dat software synths etc mijn hardware zouden gaan vervangen , maar het tegendeel blijkt waar te zijn...Wil mijn hardware gaan uitbreiden. Een update naar SX3 kopen is helaas niet meer mogelijk, maar ik ben erachter gekomen dat als je Cubase 4 koopt je ook de licentie voor SX3 krijgt, dus misschien installeer ik voorlopig alleen SX3 (met een installatiecd van iemand anders) en dan kan ik Cubase 4 nog altijd installeren als ik daar later behoefte aan heb.

Ik kan me wel voorstellen dat je heel veel van de dingen niet gebruikt (of simpelweg nog niet ontdekt hebt), en dan is de overgang misschien veel minder groot dan dat ik het ervaar.

Daar ben ik het in mijn geval absoluut mee eens!
Ik gebruik bij lange na niet alle (nieuwe) functies die Cubase te bieden heeft. Zou ik dat wel doen dan kwam ik waarschijnlijk niet meer aan muziek maken toe. ;)

Origineel geplaatst door musica
Een update naar SX3 kopen is helaas niet meer mogelijk, maar ik ben erachter gekomen dat als je Cubase 4 koopt je ook de licentie voor SX3 krijgt, dus misschien installeer ik voorlopig alleen SX3 (met een installatiecd van iemand anders) en dan kan ik Cubase 4 nog altijd installeren als ik daar later behoefte aan heb.

Waarom zou 4 minder goed zijn dan 3 ? Deze logica ontgaat mij echt volledig...

Ik werk zelf nog steeds met SX 2.. Voldoet nog prima voor me, maar ik wil wel nog een keer de overstap gaan maken naar 4 eigenlijk.. Wat ik me afvraag, kun je in cubase 4 ook als je een insert op 1 kanaal hebt, deze insert naar een ander kanaal slepen? Beetje a la protools zeg maar.. Ik irriteer me er soms nogal aan dat dat in SX 2 voor zover ik weet niet gaat..

Origineel geplaatst door Dj Ruffryder
Wat ik me afvraag, kun je in cubase 4 ook als je een insert op 1 kanaal hebt, deze insert naar een ander kanaal slepen? Beetje a la protools zeg maar.. Ik irriteer me er soms nogal aan dat dat in SX 2 voor zover ik weet niet gaat..

ja dat zit er in in cubase 4.
je kan inserts verslepen in slots, channels. Als je daarnaast je alt toets ingedrukt houdt tijdens het slepen, dan laat die de oude ook staan (dus een kopie) en krijg je op het andere channel de insert met dezelfde instellingen.

dus beide kan (copy en move)

Origineel geplaatst door quifster alleen al de mpex 3 algoritmes, melodyne voor je vocals is compleet onnodig geworden
blijkbaar gebruik je Cubase iets intensiever dan mij, want ik vraag me af waar je het over hebt :) haha
verder vind ik het ook wel fijn dat als je Battery gebruikt niet in één keer voor elk kanaal een track wordt aangemaakt
Dus voor mij persoonlijk werkt het allemaal iets fijner en de VST's zijn erg goed ja, maar ik blijf het veel geld vinden voor een upgrade, helemaal als je de full version moet kopen

Origineel geplaatst door Baseman
Wil zelf de overstap gaan maken van de studio 4 versie naar de gewone 4. Juist om external instruments en fx te gaan gebruiken.
Is deze optie wel bruikbaar ondanks deze bug?

External fx gebruik ik niet. Als je external instruments gaat gebruiken wordt de delay niet goed gecompenseerd, ik gebruik ze wel maar moet nog steeds zelf de delay compensation aangeven in de inspector. Anders moet je even de zoekmachine gebruiken want hier is een hele topic over. Wordt wel aan gewerkt door Steinberg trouwens.

Origineel geplaatst door Flesje
Waarom zou 4 minder goed zijn dan 3 ? Deze logica ontgaat mij echt volledig...

Ik zeg niet dat Cubase 4 minder goed is, maar ik maak bijv nog veel gebruik van sommige direct-x plugins en Cubase 4 ondersteunt dit niet...

ja dat zit er in in cubase 4.
je kan inserts verslepen in slots, channels. Als je daarnaast je alt toets ingedrukt houdt tijdens het slepen, dan laat die de oude ook staan (dus een kopie) en krijg je op het andere channel de insert met dezelfde instellingen.

dus beide kan (copy en move)

okeej cool, alleen dat al vind ik een zwaar goede verbetering :)
die mpex-3 algoritmes zijn toch voor time-stretching als ik het goed heb.. in sx-2 kun je in ieder geval kiezen tussen mpex-2 en nog een andere als ik het goed heb.. vind timestretching in sx-2 overigens ook niet je van het.. dus dat is ook flink verbeterd in cubase 4 als ik het goed begrijp..? interesting..

ondanks dat ik een fetish heb met nieuwe versies blijf ik voorlopig toch bij SX3. Deze draait nu echt super super stabiel bij mij. Er zitten wel wat leuke features in 4 maar vind het het niet waard, want:

- gebruik CB fx niet
- gebruik CB instruments niet
- heb nog dingen die niet onder 4 draaien (pulse editor)

Misschien als ik ga upgraden naar vista dat ik een upgrade naar 4 gelijk meeneem, maar vooralsnog niet.

Back