MPEX3 is inderdaad voor timestretching. In de preferences menu en volgens mij ook per event (freeze timestretch en transpose command volgens mij) kun je instellen welk type timestretching je wilt gebruiken. MPEX3 is er bij Cubase 4 bijgekomen met het oog op realisme (vocals, enz). Ik maak gebruik van beide. De oude vind ik nog steeds ideaal voor het creatieve gebruik van timestretching
Dankzij de nieuwe Media Browser is mijn sample library een stuk overzichtelijker geworden en dit is een extreem handige verbetering. Daarnaast maak ik veel gebruik van channel & FX presets. Ook vind ik het handig dat al mijn VST synth presets zich nu onder een en hetzelfde menu bevinden. Voor 3rd party synths kan je dit makkelijk overzetten.
De score editor werkt nu ook een stuk overzichtelijker. Er mee componeren als in Sibelius gaat wat minder makkelijk maar daar is het niet voor bedoelt. (Sibelius 5 ziet er overigens heel smakkelijk uit....)
De ingebouwde EQ's vind ik (itt tot velen anderen) wat minder fijn dan SX3. De oudere SX3 EQ's klonken wat rauwer (wat ik prefereer). Ze zijn overigens makkelijk om te zetten naar "SX3 style" (preferences menu).
Sommige van de nieuwe FX vind ik zeer goed, anderen wat minder. De compressor valt mij ietsje tegen (alhoewel beter dan SX3 waar er geen afzonderlijke compressor is!). Nog even de Side Chain update afwachten en zien of ik het dan meer zal gaan gebruiken..
De synths klinken heel goed, alleen heb ik nog weinig tijd gehad om Spector en Mystic echt te begrpijpen. Het substractieve beestje is heel erg ok! Hey quifster, mooi (Vangelisachtig) mp3tje!
En inderdaad; de layout en kleuren werken een stuk rustgevender!....
Toen ik de overstap maakte naar 4 kon ik de kritiek met wat betreft stabiliteit en derg. niet begrijpen. Bij mij liep alles juist een stuk stabieler. Een paar bugs met HalionOne, hoewel ik deze toch nauwelijks gebruik...