Cubase 4 gebruikers? ervaringen (wil overstappen van SX2)

Origineel geplaatst door musica
Ik zeg niet dat Cubase 4 minder goed is, maar ik maak bijv nog veel gebruik van sommige direct-x plugins en Cubase 4 ondersteunt dit niet...

Je weet dat dit wel mogelijk is met zgn. wrappers. Niet backwards compatible helaas, maar voor nieuwe projecten is C4 prima te gebruiken.

MPEX3 is inderdaad voor timestretching. In de preferences menu en volgens mij ook per event (freeze timestretch en transpose command volgens mij) kun je instellen welk type timestretching je wilt gebruiken. MPEX3 is er bij Cubase 4 bijgekomen met het oog op realisme (vocals, enz). Ik maak gebruik van beide. De oude vind ik nog steeds ideaal voor het creatieve gebruik van timestretching :)

Dankzij de nieuwe Media Browser is mijn sample library een stuk overzichtelijker geworden en dit is een extreem handige verbetering. Daarnaast maak ik veel gebruik van channel & FX presets. Ook vind ik het handig dat al mijn VST synth presets zich nu onder een en hetzelfde menu bevinden. Voor 3rd party synths kan je dit makkelijk overzetten.

De score editor werkt nu ook een stuk overzichtelijker. Er mee componeren als in Sibelius gaat wat minder makkelijk maar daar is het niet voor bedoelt. (Sibelius 5 ziet er overigens heel smakkelijk uit....)

De ingebouwde EQ's vind ik (itt tot velen anderen) wat minder fijn dan SX3. De oudere SX3 EQ's klonken wat rauwer (wat ik prefereer). Ze zijn overigens makkelijk om te zetten naar "SX3 style" (preferences menu).

Sommige van de nieuwe FX vind ik zeer goed, anderen wat minder. De compressor valt mij ietsje tegen (alhoewel beter dan SX3 waar er geen afzonderlijke compressor is!). Nog even de Side Chain update afwachten en zien of ik het dan meer zal gaan gebruiken..

De synths klinken heel goed, alleen heb ik nog weinig tijd gehad om Spector en Mystic echt te begrpijpen. Het substractieve beestje is heel erg ok! Hey quifster, mooi (Vangelisachtig) mp3tje! :)

En inderdaad; de layout en kleuren werken een stuk rustgevender!....

Toen ik de overstap maakte naar 4 kon ik de kritiek met wat betreft stabiliteit en derg. niet begrijpen. Bij mij liep alles juist een stuk stabieler. Een paar bugs met HalionOne, hoewel ik deze toch nauwelijks gebruik...

Origineel geplaatst door erol
Ok. alvast bedankt voor alle reacties. Ik ga de overstap zsm maken. Kan ik dan mijn huidige SX2 dongle gebruiken? Hoe gaat de update procedure precies in zn werk?

ja die dongle kun je gewoon gebruiken, bij je upgrade pakket zit een formulier met een activation code, via het LCC control center op je computer kun je met deze code een nieuwe licentie laden in je dongle.

Origineel geplaatst door quifster
ja die dongle kun je gewoon gebruiken, bij je upgrade pakket zit een formulier met een activation code, via het LCC control center op je computer kun je met deze code een nieuwe licentie laden in je dongle.

dat is mooi. Helaas kan ik dan SX2 niet verkopen....moet de deze activatie code dan via internet ofzo registreren? Mijn Cubase computer is namelijk niet aangesloten op internet...

dat is mooi. Helaas kan ik dan SX2 niet verkopen....moet de deze activatie code dan via internet ofzo registreren? Mijn Cubase computer is namelijk niet aangesloten op internet...

nee sx2 kan je niet verkopen (anders is het geen upgrade meer)

Je kan de dongle ook activeren via een andere computer waar wel internet op zit. Dus het hoeft niet perse op je muziekcomputer.

Moin moin,

Hier noch een lijst met alle veranderingen von Cubase SX1 --> Cubase 4.

http://knowledgebase.steinberg.net/166_1.html

Met de 4.1 Update dat later dit jaar noch komt, zullen natuurlijk noch een paar dingen erbij geschreven worden in deze lijst z.a. Sidechaining / Free Routing

Zoals al door quifster geschreven, kan je die licentie von Cubase SX2 updaten met elke internet computer. Wel eerst het LCC d'r op installeren. Je registratie gegevens op "MySteinberg" zullen dann ook automatisch aangepasrt worden. Je kan dan als je je Steinberg Key daar geregistreerd hebt direkt zien dat Cubase 4 dan bij ons geregistreerd is.

Hier noch een aantal FAQ's over de Steinberg Key en Syncrosoft

http://knowledgebase.steinberg.net/96_1.html

Gr,

Chris

Pakje zaterdag binnen gekregen. Ben erg blij met de aankoop! WAT EEN VERBETERING TOV SX2 !!!
SUPER!!!

:okdan:
is inderdaad een enom verschil, en die paar kleine bugs worden ook nog wel opgelost binnenkort in 4.1.

Origineel geplaatst door quifster
:okdan:
is inderdaad een enom verschil, en die paar kleine bugs worden ook nog wel opgelost binnenkort in 4.1.

Ik ben sinds 2 weken ook over op cubase 4 (welliswaar vanaf 3SX) en ik ben er ontzettend tevreden over. Vraag me af wat er (voor mij) nog te verbeteren valt in versie 5..... Misschien moeten we een wishlist beginnen??

Vraagje: hoe zit het met de overzichtelijkheid van het arrangement window in SX4?
In Sx3 vind ik dit nogal een chaos worden bij het gebruik van multichannel vst instrumenten, en vooral bij het tekenen van automation.
Zeg mij aub dat dit in Sx4 een stuk minder is 8~

Origineel geplaatst door Jizzy
Vraagje: hoe zit het met de overzichtelijkheid van het arrangement window in SX4?
In Sx3 vind ik dit nogal een chaos worden bij het gebruik van multichannel vst instrumenten, en vooral bij het tekenen van automation.

nee, is praktisch hetzelfde

je krijgt een vst automation folder waarin folders staan per vsti, daarin is de automation aan te passen. als ik me goed herinner was dit in sx3 ook al zo.

wat je zou kunnen doen is veel gebruik gaan maken van folders. dat zou moeten helpen voor overzicht.

Origineel geplaatst door Jizzy

Dit is weinig verandert helaas. Alleen bij de nieuwe instrument tracks gaat het automation gebeuren nu wat makkelijker. Deze hebben daarentegen weer hen nadelen (niet multimembraal) en gebruik ze nauwelijks.
Beste manier om zich het minst hieraan te ergeren is door vaak de toggle/untoggle command te gebruiken en de z toets (om snel in en uit op een track te zoomen)..

Succes !

Back