Ik wil Autechre/Speedy J muziek leren!

BlackEyed

Geschoren lid
Ik zou graag eens bij iemand "in de keuken" willen kijken die van dezelfde muziek al ik houd: Speedy J/Autechre etc.

De vraag is dus: mag ik een keer in je studio kijken en meekijken met welke apparatuur je deze muziek kunt maken?

Apparatuurtips zijn ook welkom!

dat ligt niet zozeer aan de app maar meer aan hoe je het gebruikt!
hun muziek is gebaseerd op experimenteren dus daar zou ik mee beginnen.

Perfect!

Vraag blijft nog wel: mag ik een keer bij iemand meekijken die ongeveer dezelfde muziek maakt?

Puur uit nieuwsgierigheid, welke apparatuur gebruikte je zelf om hun muziek te maken?

Misschien moet je eerst proberen te remixen?
Sample hun sound en gooi het in Protools ofzo... filtertje erover, fx je hier en daar....
Langzamerhand, ga je dingen weglaten en/of vervangen.. enz.enz..

Wat een fantastische setup!

Alleen Behringer? Nintendo Gameboy? Casio SK1? Ik mis een Speak & Spell.

Origineel geplaatst door BlackEyed
Hi Pal, waar is je Spectralis gebleven?

Hi B.E.
Jou ex heb ik inmiddels verkocht. Had er ooit twee tegelijk. Heb er nu nog 1 over.

ik vond Autechre het fijnst ten tijden van Basscadet.
Analoge synths met 808 en wat gesampel, eigenlijk technisch heel simpel en vooral vanwege de mooie melodien en lekkere geluiden zo fantastisch.
(net als vroege Aphex)
Dat is wel de basis waaruit de rest naar voren is gekomen.
Het latere werk is natuurlijk meer software.
Dingen als Reaktor en Max .

Er is een mooi item over Speedy J van een oude VPRO Fa. Onrust uitzending waarin ie ook zijn studio en werkwijze laat zien.
Hij laat bijv. wat beats lopen en gaat lekker aan de mixer en FX klooien, dat opnemen en daar dan de bruikbare stukken van gebruiken.
Toen ging hij ook midden in de nacht met zijn laptop in de auto in de R'damse haven (de omgeving inspireerd hem) lekker met geluiden tweaken en dan later ook weer de fijne stukje eruit en dat dan gebruiken.

begin dan maar vast om over de eindmix en alle kanalen een distortion te zetten :D
doen ze (autechre) dat nog steeds?? ik was dat na 3 platen zo zat dat ik ze eigenljk nooit meer gevolgd heb

Re: Ik wil Autechre/Speedy J muziek leren!

Origineel geplaatst door BlackEyed
De vraag is dus: mag ik een keer in je studio kijken en meekijken met welke apparatuur je deze muziek kunt maken?

Apparatuurtips zijn ook welkom!

Ik geloof dat Autechre wel eens in een interview hebben gezegd dat ze 'moe' werden van de mensen die probeerden hun studio na te bouwen: autechre is gebasseerd op exprimenten met in principe alle apparatuur, dus experimenteren met mixers, effecten, samplers, etc. is de 'enige' weg.
Voor de Nord Modular zijn er trouwens op het web wel een redelijk aantal 'autechre patches' te vinden; hier mee maak je binnen 123 een autechre hit ;)

~15 jaar geleden was de apparatuur wel bepalend voor de sound. Maar met de huidige soft/hard tools is er geen richtlijn meer. In het kort: met alles kan alles. Er is geen beperking meer. Maw, het is experimenteren geblazen..

enne, meekijken werkt niet. punt.

Back