Ik wil Autechre/Speedy J muziek leren!

op dat plaatje van autechre zie je rechts n monomachine en machinedrum. daarmee kom je al n héél eind om zowel autechre glitch- als speedy j technomuziek te maken.

speedy j en chris liebing hebben bij hun collabs tour trouwens ook een machinedrum on stage.

ik heb hier n aantal trax volledig op machinedrum en/of monomachine gemaakt: http://www.electrobel.be/artist/3753 (A.01, glitch, MnM, MD-UW tech jam, bleep, MD02)

Origineel geplaatst door Arv

enne, meekijken werkt niet. punt.

Tikkie aan de arrogante kant. Ik vraag vriendelijk of ik eens uit interesse mee kan kijken. Rob Papen laat dat ook nog weleens doen en dat was zeer interessant. Dus m'n vraag blijft: iemand tijd om me eens een keer naar zijn/haar technieken te laten kijken?

Origineel geplaatst door Arv
~15 jaar geleden was de apparatuur wel bepalend voor de sound. Maar met de huidige soft/hard tools is er geen richtlijn meer. In het kort: met alles kan alles. Er is geen beperking meer. Maw, het is experimenteren geblazen..

enne, meekijken werkt niet. punt.

Nou daar ben ik het niet mee eens. Meekijken werkt wel degelijk. Tenminste in mijn geval wel. Ik heb in het verleden weleens bij diverse producers mogen meekijken en daar steek je zeker wel wat van op. Zeker als je nog niet zo bekend bent met het produceren. Je ziet ze dan bepaalde handelingen doen die echt wel handig voor je zouden kunnen zijn. Tuurlijk moet je een hoop zelf experimenteren maar dit kan je zeker wel een zetje in de goede richting geven.

Het is natuurlijk niet zo dat je met 1 keertje meekijken meteen hetzelfde zou kunnen.

waar het op neer komt met autechre is dat ze erg ver gaan met hun tools en juist dingen doen die heel erg 'eigen' zijn. check bijvoorbeeld 't nieuwste album, quaristice; dat had ik echt niet van te voren bedacht ofzo.

"autechre leren" is daarom een beetje verkeerd uitgangs punt in mijn ogen, snap je? niet dat ik denk dat het verkeerd is om muziek na te maken hoor, leer je veel van, maar je zal nooit 't zelfde maken, plus dat is niet interessant. autechre is trouwens zijn juist erg voor diversiteit binnen de electronische muziek.

anyway, ik weet niet hoe ver je wilt gaan, maar kan je wel wat tips geven. ik heb wel eens met sean gesproken en we hebben beetje dezelfde kijk op productie. (onwijs aardige kerel trouwens)

- hard werken: je moet je machines door en door kennen. software is ook tof, maar machines hebben meer beperkingen waardoor je creatiever wordt.

- koop niet te veel shit, 1 complexe synth door en door leren. bv nord modular, heel veelzijdige synth; diep. als je een synth goed kent kan je je er beter in uitdrukken en krijg je een eigen sound. (kan geen kwaad om autechre na te maken in het begin, maar je zal op een gegeven moment wel merken dat je zelf toch een wat andere stijl hebt.)

- sequencing is heel belangrijk in 't werk van autechre. ze gebruiken basically alles om te sequencen. creativiteit is hier (again) de key. zo'n nord g2 heeft ingebouwde step sequencers waarmee je midi kan uitsturen; hiermee kan je sequencers bouwen welke zichzelf aansturen etc.

- luisteren! je kan wel freaky patches bouwen, maar autechre tweaked die dingen soms wel twee, drie weken voordat ze 't gebruiken. Om de feel van een complex systeem door te krijgen zegmaar en je daar weer in uit te kunnen drukken.

- 't werd al genoemd, maar experimenteren is belangrijk. wees daarom ook niet bang om met audio te werken, gewoon waves opnemen en die weer gebruiken. echt een opluchting!! je kan je sounds niet meer tweaken als 't een wave is en dat is maar goed ook. komt er ook nog eens muziek uit al dat getweak.

- tot slot: hard werken. klinkt als een dom advies, maar 't is echt zo: muziek maken, lezen over productie, tracks afmixen, lezen over synthese, patches maken, lezen over muziek theorie, muziek maken, leren luisteren (solfege, noten herkennen etc), muziek maken, muziek maken, muziek maken...
autechre heeft dit allemaal behoorlijk down. oh, btw sean kan niet echt goed toetsen spelen :D

wat gear tips er nog bij: goeie sound card (rme als je 't kan betalen), motu ultralite, nord modular g2, relaxte midi controller (bv. bitstream), goeie monitors. wat chille software, bijvoorbeeld logic pro.
meer heb je eigenlijk niet nodig en het kan ook met minder.
ik weet niet of je brothomstates kent, mij hij werkte bijvoorbeeld vroeger met 1 roland d-iets synth en trackers. duss

ohja, wat speedy j betr. das vooral quantitized beats met veel effecten, reverb, distortion er over, compressie, gate, weer reverb, nog een distortion etc. niet zo onwijs boeiend IMHO

zo heel verhaal, maar ik zat zelf ooit met deze vraag, dus bij deze

cheers
jelle

Back