Automation via keyboard

Möbius

Nieuwkomer
De manual meerdere malen doorgespit, search gedaan op diverse fora maar ik kan maar geen antwoord vinden op de vraag: hoe krijg ik de automation van een VST of effect gekoppeld aan bijv. mijn modulation wheel? Om het probleem maar gelijk praktisch te omschrijven: ik gebruik Lightbag II voor mijn Hammond sounds (verschrikkelijk goede gratis plug-in), alleen heeft deze geen ingebouwde leslie. Door Mr. Donalds (een leslie fx) te gebruiken, krijg ik precies het geluid wat ik hebben wil. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om de rotary switch te koppelen aan mijn modulation wheel, waardoor ik genoodzaakt ben om elke keer de automation met de hand te tekenen. Heel erg omslachtig en volgens mij moet dit veel makkelijker kunnen. Iemand enig idee?

Ik gebruik trouwens Cubase SX.

In principe zou je simpelweg het gewenste effect geselecteerd moeten hebben in cubase, en dan zien dat je modwheel de correcte Control Code uitstuurt die de leslie in je plugin doet veranderen. Eventueel kan je (als die plugin dat toelaat) de CC in de plugin wijzigen zodanig dat die de CC herkent die je modwheel standaard uitstuurt.

Maar het is natuurlijk veel prettiger als je modwheel de leslie bestuurt eender waar je staat in Cubase. Als ik zoiets zou moeten oplossen bij mij zou ik m'n BCR2000 (midi-controller) gebruiken. Niet dat dat geen geheimen meer kent voor mij. Ik blijf het vrij ingewikkeld vinden en soms lukt ook niet hetgeen ik wil dus ik kan ook gewoon fout zitten. Maar goed, ik probeer:

In Cubase een Generic Remote device maken. En via dit scherm kan je inkomende control codes routen naar apparaten die in je Cubase project ingesteld staan. Hard- of software, maakt niet uit.

Concreet: 1) Een knop op de BCR instellen als "NRPN" (non registered parameter number), dit omdat je dan code's kan gebruiken groter dan de 127 gebruikelijke midi CC's. Ik neem bvb NRPN nr 500. Dus knop X op de BCR stuurt dan voor NRPN 500, waardes uit van 0 tot 127.
2) In de Generic Remote voeg je bovenaan een lijn toe, NRPN, met nummer 500 uiteraard (en nog wat andere waarde's die nodig zijn). Die lijn geef je een naam, bvb Leslie. Cubase is dan klaar om binnenkomende NRPN codes 500 te herkennen. Die moeten dan gestuurd worden naar de juiste plaats. Onderaan maak je dan terug een lijn, met naam Leslie, en die moet je dan routen richting eender welke track (dus ook plugins en fx) die in je Cubase project staat. In dit geval selecteer je dus die Leslie plugin en de gewenste knop.
Nog even iets over die NRPN. Waarom op deze manier en niet de gewone CC's? Als je dit doet met gewone CC's ga je altijd ook CC's sturen naar de track die je op dat moment hebt geselecteerd, en omdat CC's vrij standaard zijn kan het gebeuren dat je dan tegelijkertijd je leslie en één of andere waarde van de actueel geselecteerde track (dus een totaal ander apparaat en ev. andere modulatie) bestuurt. Niet handig als je gaat opnemen want dan moet je wel een specifiek spoor selecteren.
Nu rest dan alleen nog de vraag of je modwheel instelbaar is om NRPN's te sturen. Indien niet is heel mijn uitleg bijna waardeloos :D (Ik gebruik wel Cubase SE, en weet niet of dat veel verschilt tov SX)

@ hermax: bedankt voor je uitleg, heel helder. Weet nog niet precies waar ik alles moet zoeken in Cubase zelf, maar dat vind ik uiteindelijk wel. Goede opmerking trouwens over de niet standaard CC's gebruiken, aangezien dit al dan niet ongewenste bijwerkingen gaat geven. Ik ga er eens mee klooien, mocht ik er niet uitkomen, laat ik het zeker even via dit forum weten.

Origineel geplaatst door hermax

In Cubase een Generic Remote device maken. En via dit scherm kan je inkomende control codes routen naar apparaten die in je Cubase project ingesteld staan. Hard- of software, maakt niet uit.

He Hermax, hoe krijg je het dan via Generic Remote naar hardware geroute? ik heb dat echt niet voor elkaar gekregen en had begrepen dat dat via GR niet mogelijk was.

Euh misschien niet alles, maar ik weet wel zeker dat ik op mijn BCR, via de GR in Cubase, (midi)volume en panning van bvb mijn JV1080 kan besturen.

Als je in het onderste gedeelte van de GR, een routing maakt naar een apparaat (dat ergens in je project al klaar staat als zijnde een track, met de juiste midi-kanalen al toegewezen), dan krijg je toch een lijstscherm te zien met de selectiemogelijkheden die er zijn voor die bepaalde track, dus dat bepaalde apparaat?

Back