Een C en een C#

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
probleem is dat je ONGELOFELIJK veel [zuivere!] sinus generatoren nodig hebt om bijv. een Beethoven symfonie na te spelen..
En nog meer envelopes...
Ik heb vroeger wel met Fourier en Lapach gewerkt, maar dat was in de tijd dat ik klasgenoot van fuse was, en dus laaaaaaaaaaaang geleden... Achteraf gezien jammer dat ik daar mee gestopt ben, maar ja... Toen hield ik van gitaren (zes (perfecte) sinussen?)..

Maar toch ben ik nog niet helemaal overtuigd over waarom op een piano het beter klinkt dan op synths. Waarschijnlijk doordat een piano ook als het ware een apart filter over elke toets heeft, met twee aparte envelopes voor het filter en VCA.

soms zeggen ze wel eens: op een piano klinkt alles mooi!
en dat klopt ook wel, want als je het pedaal indrukt en iets speelt, komen de boventonen van ALLE honderden snaren die er in zitten tot klinken, WAT voor toets je ook indrukt, dus dat wordt zowiezo al een rijk klank spectrum. en die gaan door die hele metalen kast heen die de piano feitelijk is.
een [soft[synth heeft geen resonantiekast.
Daarom is het ook moeilijk om een echte piano synth te maken. Ik heb het wel es geprobeerd in REaktor, maar al die sinus generatortjes daar werd ik gek van. De ruimte waarin je de synth bespeelt maakt ook heel veel uit!

[offtopic]

Ik zie het al voor me. Je huurt een of andere supercomputer af om met je sinussen te gaan klooien. ;)
Of om bij een gitaar elk detail na te bootsen en uit te laten rekenen als je een snaar aanslaat.
Doe dan maar een gewone echte gitaar, is net ff iets goedkoper. ;)

[/offtopic]

ja soms denk ik ook wel eens: als ik een vloeipapiertje pak en een kam, er in blaas, en op de gootsteen sla met mijn rechterhand, dan krijg ik ook geluiden die ik nergens synthetisch kan maken. Of ik heb dan 999.999.999.999 sinusgeneratortjes nodig:D

Origineel geplaatst door Slipperman
ZOu je dan een synth kunnen maken die alleen maar sinus generatoren heeft???? waarmee je echt alle geluiden mee kan namaken???

(Nog ff oftopic)

Wist je dat: Winamp niets anders is dan een sinusgolf synthesiser? (plus enkele filters om het geheel wat beter te laten klinken dan). Een mp3 bevat frequentie waarden en de tijd plus amplitude dat een sinus moet worden afgespeeld. Al deze sinussen samen kunnen je hele stuk muziek reproduceren!

Fourier wordt gebruikt om je originele wav uit te pluizen. Zonder fourier hadden wij nu trouwens ook geen internet gekend zoals we dat nu kennen...maargoed ..das weer een heel ander verhaal ;)

(/Nog ff oftopic)

Uh over dat piano stemmen... een piano wordt volgens mij echt wel (bijna altijd) gelijkzwevend gestemd. Een kerkorgel niet. Probeer eens een stuk in F te spelen dat in E geschreven is op zo'n blaaspijp.

Dat bij een piano wel alles goed klinkt heeft ook te maken met het feit dat een piano een superharde attack heeft door de slag van de hamer. Daarna hoor je denk ik steeds meer boventonen.

Een ander grappig gegeven is dat je met een viool- of beter: pianogeluid goed kunt horen of een plaat hobbelt, of een tape niet goed loopt, dan hoor je het jengelen goed. Maar dat terzijde.

Piano's worden vrijwel nooit gelijkzwevend gestemd. Is ook niet goed voor de piano omdat je anders de bassnaren te strak moet trekken en dat wordt de spanning op de harp wat groter. De praktijk is dat het moeilijk te horen is dat een piano niet gelijkzwevend gestemd is, tenzijn je natuurlijk zelf stemmer bent, of een klassiek pianist...

Grtz,
Jeroen

Re: Stemming

Re: Stemming

Origineel geplaatst door Jeroen
Een synth is inderdaad (meestal) gelijkzwevend gestemd. Dit is een wiskundig correcte stemming (een interval van een halve toon betekent dat de frequentie de twaalfdemachtswortel van 2 hoger wordt). Muzikaal is het een compromis-stemming. Ieder interval heeft een gelijke hoeveelheid zweving (onzuiverheid). C-G klinkt even onzuiver als E-B. Er zijn andere stemmingen waarin je in een bepaalde toonsoort (bv C) geen zweving hebt, maar als je dan in Db gaat spelen is het weer niet om aan te horen. Bij met name de duurdere synths kan je zo'n stemming selecteren, en moet je daarbij ook een grondtoon instellen. Nog steeds blijft het zo dat ook op een synth C-C# geweldig kan klinken ongeacht de stemming (binnen de twaalftoonstoonladders). Maar dit hangt vooral af van het geluid dat je gebruikt (en dus de boventoonreeksen), en de relatieve ligging op het klavier (meer naar de discant kan het beter). Een leuk artikel over gelijkzwevende stemming en een motivatie waarom de term gelijkzwevend eigenlijk niet klopt vind je hier: http://www.troostmuziek.nl/stemmen2.htm.

Grtz,
Jeroen
Ik moet zeggen dat die link de meest interessante link was die ik in tijden gezien heb. Dit heeft mij zo bevestigd in mijn vragen, in mijn gedachten wat er kan, in mijn passie voor hongaarse zigeunermuziek, in mijn geloof in de aziatisch muziek en de drijfveer van Jiddische muziek, dat ik hier echt een paar weken over na moet denken.

En vooral ook het feit dat pure, repeterende, monotone, acid muziek mijn ook interesseert, brengt mij tot een dubieus gevoel! Ergens moet mijn gevoel van: "Dit flowt" te verklaren zijn...

Muziek is zo interessant.

Gaat allen naar: http://www.troostmuziek.nl/stemmen2.htm.

hee dat is geweldig! dus als je de formule van de sinus hebt .. nou ja dat is toch sin[x] en je hebt die Fourier formule die de boventonen kan uitrekenen en geluiden kan maken door sinusjes 'bij elkaar op te tellen': dan heb je dus een geweldig coderings machine!
dus met een grote reeks formules en constanten kan je een Beethoven symfonie maken... dus in CSound zou ik dat moeten kunnen. ACh ja dat ga ik vannacht ff doen. Lekker.:halleluja

Ik zeg maar een ding: "Ik kan een bestand van 1 GB zippen tot 1 byte!...... Ik heb dan wel een key nodig van 1 GB...."

Of te wel... het kan, maar of het verstandig is...

Piano's worden vrijwel nooit gelijkzwevend gestemd. Is ook niet goed voor de piano omdat je anders de bassnaren te strak moet trekken en dat wordt de spanning op de harp wat groter. De praktijk is dat het moeilijk te horen is dat een piano niet gelijkzwevend gestemd is, tenzijn je natuurlijk zelf stemmer bent, of een klassiek pianist...

Is nieuw voor me, het scheelt toch bijna niks, een paar (tiende) Hz op zijn hoogst? Die spanning is al een paar ton, dus dat beetje kan er nog wel bij. Je kunt toch ook niet te ver van de gemiddelde "temperatuur"stemmen?

Pianosnaren

Pianosnaren

Pianosnaren zijn niet bijzonder rekbaar, dus een beetje meer spanning (hogere toon) veroorzaakt veel meer kracht. Als je uit gaat rekenen hoeveel je de lagere snaren snaren strakker moet krijgen zit je toch al gauw in de gehele procenten...

Grtz,
Jeroen

Re: Pianosnaren

Re: Pianosnaren

Pianosnaren zijn niet bijzonder rekbaar, dus een beetje meer spanning (hogere toon) veroorzaakt veel meer kracht. Als je uit gaat rekenen hoeveel je de lagere snaren snaren strakker moet krijgen zit je toch al gauw in de gehele procenten...

Huh ja denk ik ook. Maar hele procenten strakker is hele procenten hogere toon? Oh wacht, zie
http://www.speech.kth.se/music/5_lectures/conklin/strings.html.

Ah, een 2% hogere toon is dus ongeveer 4% meer kracht. Yep ik heppem.:) Terug naar de basis.

Re: Een C en een C#

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
IEen C en een C# tegelijkertijd in drukken... KLINKT VOOR GEEN METER...... op geen enkele synth....
:(

Ik heb een CDrom gekregen van de Osnabruck universiteit gekregen met een theorie over Jörg Mager en nu ben ik dus weer terug bij af... Ik ga jullie er weer over lastig vallen. :(

Wel leuk dat ik nu met een professor over Das Wohltemperierte klavier aan het emailen ben! :)

Origineel geplaatst door CraZ
Probeer het maar eens met een willekeurige 2 vco synth (v.a. kan ook). Zet twee VCO's op ongeveer dezelfde frequentie.. en draai een de detune..

Je hoort de 'beats' op een gegeven moment heel duidelijk. En nou is het geloof ik zo.. dat de frequentie van de 'beat' (veroorzaakt door het samenvallen van twee 'pieken' in de twee afzonderlijke golfvormen) gelijk is aan het verschil in frequentie van de twee oscillators.

Vroeger, toen ik een jaar of 3 was ging ik, als mijn moeder aan het stofzuigen was, die toon opzoeken.
Dus dan hoorde je de stofzuiger OEOEOEOEOEOE en ik dr bij OEOEOEOEOE
En als ik die toon had gevonden ging ik iets lager en hoger met mijn stem en dan kreeg je dat rare effect dat je dus die 3e toon hoorde. En dat was net alsof je een LFO aan de amplitude koppelt en die tweakt van langzaam naar snel en terug.

...ja, daar is het misgegaan met me...

-C-

Origineel geplaatst door 6 trak
in principe ringmod dus...

freq1+freq2+(freq1-freq2)

volgens mij heeft het weinig met ring modulatie te maken, waar is je blokgolf?

Back