hardware sequencer [beginner]

Phibes

Ingeburgerd
Ik maak sinds een aantal jaartjes muziek op de PC met Reason en Cubase SX. Ik wilde echter altijd veel liever met hardware aan de slag, maar het ontbrak mij simpelweg aan geld daarvoor. Nu heb ik dus wat geld te besteden en wil ik overgaan op hardware. Het is voor mij alleen onduidelijk voor welke sequencer ik moet gaan, gezien ik nul ervaring heb met hardware sequencers. De muziek die ik maak variëert van hip-hop tot techno en net zoals met een software sequencer, wil ik zowel synthesizers als drums sequencen en dat ook "live" kunnen inspelen. Ik wil er het liefst niet meer als ong. 1000 € aan uitgeven. Tips, ervaringen en vergelijkingen zijn uiterst welkom.

Ligt heel erg aan je werkwijze denk ik. Pure losse hardware sequencers worden nieuw naar mijn weten niet meer gemaakt; op een paar step sequencers na dan. De combinatie van drum sampler en sequencer en de zogenaamde "groovebox" wordt nog wel gemaakt.

Combi sampler/sequencer:
- Akai MPC familie (MPC1000, MPC2500, MPC500)
- Roland MV8000 / MV8800

Groovebox:
- Roland MC909 / MC808
- Yamaha RM1x

De keuze ligt een beetje aan wat je al hebt staan denk ik. Zelf ben ik fan van de MPC's, werken erg snel en simpel.
De Roland MV's zijn denk ik ook de moeite waar en tweede hands soms voor 1000 euro te vinden. Hier kun je ook een VGA monitor op aansluiten, dan werkt ie weer bijna zoals Cubase.

Patrick.

Op dit moment heb ik nog weinig staan qua hardware. Ik heb een Microkorg, dit leek mij een geschikte synth voor beginners en gebruik hem om in te spelen op de PC (Audiophile 24/96 kaartje). Paar dagen terug heb ik een Machinedrum besteld, die verwacht ik komende week. Verder ben ik een beetje aan het zoeken naar een synth die het geluid kan produceren wat lijkt op 't geluid uit oude videogames (jaren 80), beetje chiptune/8-bit idee.
Mijn werkwijze op de PC is meestal zo: basis ritme opzetten, synths inspelen ev. bewerken, drums aanpassen + effecten toevoegen, geschikte bijgeluiden/samples zoeken en bewerken, stukken uit de sequencer kopiëren en plakken en op de juiste plek zetten (arrangeren?), eventueel kleine veranderingen aanbrengen en afmixen. Samples op zich is geen pré, het zou wel een leuke extra zijn, het gaat mij vooral om het sequencen en inspelen van synths en een drumsynth en daar een track mee te maken.

Rs7000

Rs7000

Kijk ook eens naar de yamaha rs7000. Erg handige sequencer met interessante en creatief te gebruiken midi-effecten, en hierbij gelijk een sampler, fx, drums en synthgeluiden. Tweedehands zeker wel voor 600 euro te krijgen.

voor de muziek dat je wil maken zou ik serieus eens naar de MPC-serie kijken.

let wel op, de hardware sequencing wereld is helemaal anders, zelfs per toestel,
soms is de zoektocht naar jouw ideaal toestel heel moeilijk (en persoonlijk)

Origineel geplaatst door trancemo6
af en toe kan ik ook handige dingen zeggen:

check dit een keer.

ow en prijs is rond de 2399 eur met shipping bij volgens een of andere kwiebo. geen idee of het klopt

http://www.genoqs.com/

is de officieele website

da's heel mooi spul mo6,!

Ik zou voor een Rm1x gaan.
Veel mogelijkheden en eenvoudige bediening, de stepsequencer inspelen is zo eenvoudig als fasttracker en ze
gaan al voor onder de 200 euro's de deur uit :dj:
Als je uitgekeken bent op de voices van de Rm1x dan hang je er eenvoudig een sampler aan en eventueel een controller als je live wilt inspelen.
Ben je voor 500- euro klaar :eureka:

begin inderdaad met een RM1x, toch de beste hardware sequencer voor het geld

Prijs/kwaliteitverhouding van de Rm1x is inderdaag erg goed. Om die reden heb ik er ook 1 maar als ik het budget ervoor zou hebben zou ik eerder gaan voor de rs7000. Dit vanwege de sampler en het feit dat meerdere sporen in gridmode hoorbaar kunnen zijn integenstelling tot de Rm1x. Bovendien heb je in geval van OS 1.12 (meeste 2dehands Rm1x's) die ongewenste program changes waar je omheen moet werken.

Hmm vond deze nog in mijn archief: meer RM1x info
en zoals eerder geopperd, combineer dat met een Akai MPC.

Of experimenteer eens met de grooveboxjes (electribe, etc.) van Korg.

Back