KORGkeuzes

ballybakker

Nieuwkomer
Hallo allemaal,

Als toetsenist van een pop-coverband sta ik momenteel voor de volgende keuze: via t forum een Triton Extreme kopen voor 1000E (met/zonder garantie??), een KORG TR61 kopen voor 700E (incl. garantie) en een X50 kopen voor 600E(nieuw).

Wat te doen? ik vraag me dan voornamelijk af: welk type heeft de grootste duurzaamheid (bv: X50 ziet eruit als speelgoed), welk type heeft het meeste aantal verschillende geluiden en met welk type kan ik uiteindelijk het beste uit de voeten op een podium (we hebben een gitarist, bassist, drum en sax).

ben benieuwd!

De extreme heeft bij verre weg de meeste mogelijkheden/geluiden. (zelf vind ik de degelijkheid een beetje tegenvallen, maar ach)

De TR61 en de X50 zullen elkaar qua mogelijkheden niet heel veel ontlopen, maar ik schat de degelijkheid van de TR iets hoger in.
De X50 heeft wel mooie geluiden; is best een leuke synth, maar is echt super licht/plastic en als die nou vaak mee 't podium op genomen wordt, is 't wel (nog) voorzichtiger behandelen.

Degelijkheid tussen de TR61 en de extreme is hetzelfde zover ik kan inschatten.

Een Yamaha Motif 6 (classic) valt ook nog binnen je budget. Ook het overwegen waard, zeker in een live pop rock band.

er zijn zoveel muzikanten die de Extreme gebruiken. Welke degelijkheid wil je hebben?

Een extreme voor 1000E is een goeie prijs trouwens.

van de Motif serie ben ik qua geluiden niet echt onder de indruk. Tja en de degelijkheid in mijn vraag had in principe vnl betrekking op het verschil tussen de X50 en de andere 2 synths. Vandaag maar eens kijken naar de Korg TR61; lijkt me toch veiliger om deze aankoop te doen omdat er nog garantie op zit en bij de Extreme niet. Bedankt voor alle hulp.

Garantie is ook niet heilig makend hoor... Nieuwe apparaten kunnen ook stuk gaan, en dan is het vooral vervelend dat je je gear twee maanden (?) moet missen, en die 100EUR aan kosten: soit!
De extreme is een gave bak, met ongelofelijk veel mogelijkheden, mooi touch screen, belachelijk veel presents, sequenser, sampler, etc, etc! :halleluja: Ik zou dus voor de extreme gaan.. Mooie flaajtkees erom, klaar!
Kijk ook nog even naar de kosten die bij de TR61 komen: samplegeheugen, etc? ik weet het niet hoor...

daar zeg je me wat.. Ik moet eerlijk zeggen dat ik allemaal niet precies weet hoe dat qua samplegeheugen zit, maar dat ik er stiekem wel vanuit ging dat er in ieder geval een heel aantal flinke geluiden op de TR aanwezig zijn. En garantie.. tja, het is toch fijnere als het er nog wel op zit; als niet, dan ben je gewoon je geld kwijt als iets stuk gaat..

morgen kan ik hem gaan uitproberen. Er bestaat toch zoiets als een checklist voor het uitproberen van tweedehands synths...? iemand een idee waar ik die kan vinden?

700 Euro voor een Korg TR 61 moet al met al best redelijk zijn; zeker als de garantie pas 2 mnd loopt. de extreme; eigenlijk is dat idd een topper, maar 1000 Euro zit niet in het budget..

bedankt voor alle reacties!

700 Euro voor de TR61 is niet duur.
Ik heb er vorig jaar 950 voor moeten lappen.
Als je er mee wilt sampelen moet je er voor 225 euro een extra board in duwen.
Geheugen is gewoon een SD kaartje.

Al met al is de TR een leuke bak.:biertje:

nee, er bestaat geen checklist voor 2e hands synths. Gewoon gezond verstand en kijken hoe het apparaat er van buiten uitziet. Slijtage aan knoppen betekent intensief gebruik van het apparaat, want opzich ook weer niks betekent maar toch. krassen en /of deuken aan de zijkant betekent dat ie ergens tegenaan is gestoten.

Check de volgende dingen in ieder geval:
-Toetsen: probeer alle toetsen uit en ga na of ze hetzelfde aanvoelen. een kapotte toets kan in de kosten oplopen. Dus hier bedoel ik mee dat je zowel de mechaniek moet voelen alsmede of de toetsen daadwerkelijk nog de klank produceren.
-Joystick: doet ie wat ie doen moet?
-check de werking van alle knopjes
-In geval touchscreen, check of het scherm op alle plekken werkt.
-check ook of opslagmedia nog werkt.

Volgensmij kan ik nog doorgaan, maar dit is wel zo'n beetje wat ik allemaal check.

Back