Extreem brede backing vocals

jeroenvdv

Stamgast
Bij tracks van o.a. Cascada hebben de backing vocals een enorme breedte, en een "gat in het midden", waardoor ze nooit conflicteren met de lead-vocals. In mono vallen de backing vocals bijna geheel weg.

Is er iemand die weet met wat voor plug-in danwel hardware-effect ik backing vocals zo wijd kan maken, met vooral het "gat in het midden"?

Gewoon links/rechts een klein delay/pitch-verschil (Waves Doubler 2, center uitzetten) geeft niet zoveel breedte als bij bijv. Cascada het geval is, en vooral de leegte in het midden ontbreekt dan. Daar wordt ook gebruik gemaakt van een andere vorm van processing, concludeer ik uit het feit dat de backing vocals bijna geheel wegvallen in mono (en da's niet het geval als je een l/r-delay gebruikt voor de stereo-widening).

Als iets in een mix wegvalt als je het mono afspeelt duidt dit meestal op het uit fase zetten van het materiaal. Werkt echt als een trein maar je moet hier heel erg mee oppassen want zoals je al geconstateerd hebt als je het mono schakelt valt het weg.

Op een mixer (zowel analoog als digitaal) kun je per kanaal een signaal uit fase zetten. Het symbool hiervoor is een rondje met een schuin streepje er door. Dit knopje gebruik je eigenlijk bv voor snares, wanneer je 2 mic's gebruikt, boven en onder. Geef je een klap op de snare zuigt de luchtdruk het membraan van de bovenste mic naar buiten terwijl de luchtdruk aan de onderkant van de snare het membraan van die mic naar binnendrukt. Als je dit dan afspeelt hoor je een zeer dunne snare maar zet je de onderste uit fase krijg je een mooie dikke snare. Zoals je op school wel geleerd hebt is -1 + 1 = 0. In het snare voorbeeld is het -1 + -1 = -2 of 1 + 1 = 2.

Er zijn overigens ook plugins die een signaal uit fase kunnen zetten. Meestal zijn dit hulp plugins bv bij logic pro is dit de gain plugin waar ook een "phase button" op zit.

Tegenwoordig kun je je afvragen of het kan of niet. Vroeger had je veel mono bronnen (radio en tv en soms ook dicotheken) maar tegenwoordig is dat niet meer.

Succes er mee.

Thanks voor je uitgebreide antwoord .

Ik was er inderdaad al redelijk vanuitgegaan dat het een fase-bewerking zou zijn. Maar wat wordt er dan precies gedaan zodat het stereobeeld zo extreem wijd wordt, en er een gat in het midden ontstaat?

Mono-compatibiliteit wil ik liever geen discussie over in dit topic.. da's de keuze van de producer (en een kwestie van afwegingen maken).:biertje:

Ik krijg net de tip om eens te kijken naar de Wider Boy , die schijnt enorm goed en breed te kunnen, en ook wel een "hole in the center" te creeren in extreme settings.

Ik heb eens wat Cascada zitten beluisteren net... het valt mij op dat er niks speciaals is gebeurd met de backing vocals / koortjes hoor.

Er is gewoon heel goed over nagedacht welke stem (in de zin van melodische meerstemmigheid) er waar in het stereobeeld geplaatst is. Ook wordt dan elke stem een heleboel keren gedubbeld. Als je zo een 3 stemmig geheel creƫert en alles helemaal L/R panned, dan krijg je vanzelf dit effect.
Ook zijn de koortjes vrij extreem gecompressed, waardoor ze erg ver naar voren komen, maar toch liggen ze lekker in de mix omdat ze helemaal niet hard staan. Ook zijn de koortjes zeer subtiel ingezongen, niet uit volle borst, maar juist vrij ingetogen, waardoor ze mooi in contrast staan met de leadvocal.

Qua mix zijn dit gewoon allemaal simpele trucjes die zeer goed werken in dit soort muziek. Helemaal geen Waves Doubler onzin plugins en fasedraaiers nodig om dit te bereiken... in tegendeel juist.

De duitser die dit gemixt heeft DJ Manian, die heeft echt niet allemaal moeilijk lopen doen met fase-gedoe etc hoor... die mixt gewoon lekkere muziekjes op zijn d8b's en dat doet ie behoorlijk goed moet ik zeggen... 8)

Dat Manuel (en Yann a.k.a. Yanou) de werkpaarden achter Cascada zijn was mij reeds bekend :)
Zie nu pas dat'ie in z'n Plazmatek-paradijsje 2 D8B's heeft. Staat er hier ook inmiddels 1, dus ik ben op de goede weg8~

Die kerel kan inderdaad mixen (en masteren), tracks klinken retestrak en toch mooi vol en lekker breed. Luister de tracks maar eens op een (goede) koptelefoon! Respect!

Donderdag weer verder aan wat tracks hier in de studio, eens wat verder knutselen met de backing vocals.

Back