Compressie op master output bij afmixen?

Minx

Nieuwkomer
Zet iemand hier wel eens een compressor op de master output bij het afmixen?
Ik dacht altijd dat ik dan ruzie zou krijgen met de masteraar, maar ik las laatst ergens dat ettiene de crecy alles mixt over zijn Alesis 3630..

tsja... het ligt er heel erg aan of je met een compressor om kan gaan, of het een goede compressor is en daaruit volgende resultaat.

compressie kan je altijd toevoegen maar niet meer terugdraaien. kijk hier dus mee uit !

Ik zou de mix clean opnemen, en dan gaan nabewerken. Dan kan je altijd terug naar de oorspronkelijke mix.

Als je compressie gebruikt over je eindmix, gebruik dan iig multiband.
Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor een sound je in gedachten hebt, maar doorgaans is
het beter om je eindmix onbewerkt te laten masteren.

Voor "eigen gebruik" neem ik altijd op met multibandcompressie en sinds kort met een Waves L2 (digitale limiter) erachter, zodat ik practisch tot 0 dB kan opnemen zonder bang te zijn voor overshoots.

Maar ik zet altijd een geheel onbewerkte versie op de DAT erbij, voor het geval dat ik ooit nog eens wat uitbreng. Professionele masteraars houden inderdaad niet van bewerkte tracks, wat logisch is :)

Ze hebben in een mastering studio waarschijnlijk een beter compressor staan.
Lijkt me dus dat je het beter bij hun kunt laten doen :)

Origineel geplaatst door Negative Plus
Ze hebben in een mastering studio waarschijnlijk een beter compressor staan.
Lijkt me dus dat je het beter bij hun kunt laten doen :)
maarja dat kost ook bakken vol geld

Back-upje maken van onbewerkte opname, en daarna gewoon lekker met de compressor stoeien. Mocht alles hopeloos mislukken, kun je altijd opnieuw beginnen.

Zo'n beetje wat Poisoner zegt, dus

Ik hoef het ook niet zelf te masteren, het moet dan alsnog gemasterd worden.
Ik heb het meer over compressie als effect op de hele mix.
En als je een compressor hebt lopen terwijl je mixt, mix je het toch ook anders dan als je het achteraf doet.
Etienne brengt ook wel eens wat uit :)

Deze vraag komt zo'n beetje elk jaar wel weer terug.

Maar compressie op de eindmix is verboden.
Mag niet, fout, foei! :W

Mag niet, fout, foei!

Idd, 'k heb het ook nooit begrepen waarom compressie gebruiken op de master!
Op een kickdrum of op een ingangsignaal dat in't rood gaat mss wel,

Maar ja,
Een compressor kun je mss ook als Limiter instellen :confused:
En op m'n master zet ik steeds een 'vst' -limiter!

je kan die dingen laten doen ja. is toch leuker zelf je master te proberen te maken?

edit: oh ja met vallen en opstaan natuurlijk

Origineel geplaatst door fuse
Deze vraag komt zo'n beetje elk jaar wel weer terug.

Mag niet, fout, foei! :W

Nou, ik doe het lekker toch !!!
Maar wel stiekum, de mixdown doe ik 's nachts als het donker is en niemand kijkt... 8~

Ik ben ook niet perse voor (of tegen), maar blijkbaar doen mensen het toch..
ik vraag me gewoon af wat voor baat ze hierbij hebben.. en in hoeverre je dat kan toepassen zonder dat je ruzie krijgt met de masteraar..

Zoals ik al zei is hier al veel meer over gepost. Zoek die draadjes nog maar eens bij.

Als aanvulling had ik nog het feit dat het merendeel van de hardware/software compressors een negatieve invloed heeft op het stereobeeld en/of frequenties. Dus in feite gooi je dus een stukje van je sound weg. Maar door die keuze door te schuiven tijdens het masteren kan die optimaal gebruik maken van de mix. En zo hoort het ook IMHO.

Zelfs al is zoiets als normaliseren iets waar je op moet passen dat je dat niet zomaar doet maar ook een kwalitatief goede manier voor gebruikt zodat je geen nare bijeffecten krijgt.

Als je je eigen mastering doet zou ik zeggen, doe gewoon wat je zelf mooi vindt klinken. Ik doe meestal wel een compressor op de master maar op hele lichte settings.
Als je het naar een professionele masteraar brengt, zou ik het zeker niet doen.

Origineel geplaatst door King of Snake
Als je je eigen mastering doet zou ik zeggen, doe gewoon wat je zelf mooi vindt klinken. Ik doe meestal wel een compressor op de master maar op hele lichte settings.
Als je het naar een professionele masteraar brengt, zou ik het zeker niet doen.
Eens!

Totdat het moment komt dat je je muziek naar de masteraar gaat brengen kan je zo'n beetje alles op de master uitgang gooien wat je maar wilt om het beter te laten klinken.

Origineel geplaatst door BananaWorld
Totdat het moment komt dat je je muziek naar de masteraar gaat brengen kan je zo'n beetje alles op de master uitgang gooien wat je maar wilt om het beter te laten klinken.

Ow?

Ook galm? Ik dacht dat er in dat geval uit de rioolputten, schoorstenen, uitlaten, bomen, lucht, molshopen, etc. etc. mannetjes kwamen die je aan stukken krabben en peuteren?

Ik heb het zelf nooit geprobeerd hoor, ik kijk wel uit. Ik heb dit slechts ook maar weer gehoord.

Back