Compressie op master output bij afmixen?

Galm op de master toevoegen kan ook. Heb ik ook wel eens geprobeerd, maar vondt het idd wat minder. Verder heeft er niemand over geklaagd en heeft het de masteraar ook niet gehaald. Dus de mannetjes konden blijven waar ze waren.

Nogmaals, deze vraag gaat niet over het zelf masteren, of dingen proberen op tracks die toch niet worden uitgebracht.
Het ging over compressie op de master tijdens het mixen, voordat het gemasterd word.
Er ZIJN dus producers die het doen, het is geen morale kwestie ofzo.

Ok, om dan maar antwoord te geven op je vraag.

Gebruik ik een compressor op de eindmix:
Ja, voor materiaal dat niet wordt uitgebracht (mijn experimentele kant)
Nee, voor materiaal dat wordt uitgebracht bij de bekendere labels.

....... helaas nog niets uitgebracht, behalve wat tracks op mijn website

Origineel geplaatst door Minx
Nogmaals, deze vraag gaat niet over het zelf masteren, of dingen proberen op tracks die toch niet worden uitgebracht.
Het ging over compressie op de master tijdens het mixen, voordat het gemasterd word.
Er ZIJN dus producers die het doen, het is geen morale kwestie ofzo.

In tegenstelling tot wat veel mensen hier schijnbaar denken komt het wel vaak voor. Vooral in frankrijk werd die Alesis 3630 vaak over de mix gebruikt. En dan vooral voor het effect wat het geeft. Daft Punk deet het ook. Half jaren 90 ging over bijna elk techno nummer uit frankrijk (en ook daarbuiten) een 3630.
Dus als je het lekker vind klinken en het hoort volgens jou bij de mix. Lekker doen!!
Schijt aan de "regels"!!

:)

Origineel geplaatst door sureshotstudio
Overmatig masteren met alleen een peak limiter (constante gain reductie) zonder een compressor(of zelfs met een compressor) klinkt Kilo-Uniform-Tango omdat je gehele dynamische bereik naar de tyfus word geholpen. Bovendien gaat alles het zelfde klinken en word het eindresultaat zeer vermoeiend voor je oren.
Uit een ander draadje en mooi gezegd.

Als het klinkt dan klinkt het. Wat je er ook aan gedaan hebt om het zo te krijgen is bijzaak. Als het goed klinkt, dan is het ook goed. Als het klinkt als een platte pannekoek dan KLINKT het dus voor geen meter en is het foute boel dus. Kuch. :D

Ik pleit voor een algeheel verbod op compressie (software) tools met presets..! :)

Back