waar ligt het verschil....

jeetn

Stamgast
Het is al veel aan bod gekomen maar ik zal het toch terug eens aanhalen omdat het mij allemaal niet echt duidelijk is.

Bij soft- sequencers zoals cubase,sonar,ableton,enz(ook fruity),waar ligt bij deze het grote verschil?!!!

Zijn de fx's beter,de interface,werkt de één veel gemakkelijker of de andere,is de algemene kwaliteit van de één beter dan de andere,enz

Ik zou graag van om het even welke sequence programma,vooral deze hierboven weten wat jullie persoonlijke bevindingen hiermee zijn.
Vooral van de mensen die met verschillende ervaring hebben.

Ik wil er 1 aanschaffen die vooral house,trance ,techno,elektro,....gericht is,maar die wel kwalitatief goed is.
momenteel is het vooral om met het pakket zelf te werken en vst's.

Ik heb enkel ervaring met reason 3.0.dit even terzijde.

Sorry dat ik wat alles door elkaar haal.

Op de technische verschillen ga ik niet in, omdat ik daar domweg te weinig verstand van heb en anderen dat veel beter kunnen.
Afgezien van eventuele 'harde' verschillen heeft het veel te maken met persoonlijke voorkeur en smaak.

Wat mij geholpen heeft is om diverse demoversies van sequencers te downloaden en te proberen.
Hoe indrukwekkend de specificaties ook zijn, ik heb nooit een goed gevoel gehad bij Cubase produkten.
Ik heb er nooit lekker mee kunnen werken.
Na het uitproberen van verschillende demo's ben ik uiteindelijk bij Tracktion 2 beland. Qua mogelijkheden steekt dat nogal schril af bij andere pakketten, maar het werkte meteen lekker.

Dit stukje is niet bedoeld als pleidooi voor Tracktion of tegen Cubase, maar meer als tip om vooral rond te kijken, te proberen en experimenteren.

Succes

groet

Tom

tegenwoordig zijn al die sequencers op hoog niveau. Ze doen hun werk uitstekend.

ruwweg kun je de pakketten onderverdelen naar je werkwijze:
ben je meer een pattern based muzikant kijk dan serieus naar:
- ableton live
- fruity loops

werk je liever met volledige songtracks dan zijn een betere optie:
- logic
- cubase
- sonar

waar je in ieder geval NIET naar moet kijken is de hoeveelheid functies die een pakket heeft. Je moet kijken naar welk pakket jij het beste een resultaat mee kan bereiken. Het is dus niet altijd een kwestie van hoe meer functies hoe makkelijk ik muziek maak, het tegenovergestelde is vaak het geval.

De keuze van een pakket is puur een smaak kwestie. Dus voor zover mogelijk, zoveel mogelijk informatie verzamelen over de pakketten (check ook eens de tutorials op youtube) , en dan wordt de keuze ongetwijfeld al veel makkelijker.

IK heb al wat demo versies kunnen downloaden en ook wat getest!

Het loopgedoe ligt mij wel hoor.....maar ik wil ook een track goed kunnen afwerken.puur techo of acid is natuurlijk ideaal in fruity te maken,maar kan je er ook een goede trance of 'popsong' in maken?!

Eigenlijk zou fruity voor mij ideaal zijn....met wat goede vst's erbij.Ik denk niet dat de standaard plugins goed zijn in fruity of zit ik verkeerd?!

Welke versie is dan goed van fruity of koop je beter de xxl versie dan?!

Het grootste probleem dat ik met fruity heb is dat er snel gekraak komt die alles verpest voor mij.Het heeft meestal met de latency temaken dacht ik.Of zou het aan iets anders kunnen liggen.MIjn buffer staat nu ideaal om iets in te spelen,als ik hem nog meer naar rechts zet dan vind ik het inspelen niet echt leuk of ideaal meer.

Ik heb alleen ervaring met reason, Cubase en ableton. Voor het maken van tracks is naar mijn mening Cubase de beste van deze drie omdat dat programma het geluid veel meer "diepte" geeft. Reason en ableton werken daarentegen wel een stuk makkelijker dwz je hebt sneller resultaat , maar als je goed luistert hoor je dat tracks op ableton en reason gewoon "platter" klinken, minder dynamiek hebben.Ableton is leuker als je Live wil gaan, want cubase leent zich daar minder voor. Dat werkt wat statischer. Dat wil niet zeggen dat je er geen lekkere tracks op reason of ableton kunt maken. En misschien zijn er mensen die wel echt vet klinkende tracks maken in die programma`s. Mijn ervaring heeft me geleerd: Cubase voor je producties en ableton voor Live. Reason voor anderen.

Zoals eerder al vermeld heb ik alleen ervaring met reason.naarmate je er enige tijd mee bezig bent is de sound zo herkenbaar dat ik die beu kom.zeer plat!Ik werk wel zeer graag met de redrum,die is super.Als ik overschakel naar cubase ,fruity of andere dan moet ik die kunnen rewiren hoor(of laten ze er een vst van maken)
voor de rest moeten ze meer werken aan de sequencer.

Cubase is dan bter in kwaliteit maar werkt minder prettig als ik het juist begrijp...

Kan je fruity eens wat vergelijken?Ik wil jullie ervaringen hiermee wel eens weten.

Back