elektro akoestisch

llanfeust

Stamgast
Schiet niet meteen op de pianist bij de komende vraag want ik heb al lang rondgekeken op het net en het forum om informatie over interessante instrumenten te verzamelen voor elektro-akoestische muziek te produceren, maar ik kan geen prioriteitenlijst opstellen. De set bestaat voorlopig uit een microkorg, rhodes MII, roland XV + concert piano en orchestra SRX, fender telecaster (gitaar) en nodige software. Vraag dus: welke instrumenten koop ik best nog aan. Liefst hardware tips (synths, racks), heb het niet echt voor softsynths. Budget niet zo belangrijk. Ik weet de juno's zijn goed, de korgs, de moogs, maar mochten jullie echt kiezen en denken waar ik het beste nog geld aan uitgeef, laat gerust weten. thx ~R

Een nord modular wordt veel gebruikt voor dat soort dingen en dat lijkt me ook een supergeschikte bak daarvoor

En natuurlijk een sampler of een paar reel-2-reel taperecorders.

jup nord modular G2.

jammer dat je het niet zo hebt voor software, aangezien dat je op termijn het meest mogelijkheden kan bieden IMHO.

het is te zien natuurlijk hoe ver en geeky je wil laten onderdompelen in de technologie...

als geld geen probleem is dan kocht ik mij een korg oasys en een krachtige computer met tassman, (eventueel reaktor), max/msp (als je echt freeky wil gaan), synthmaker(deze heeft een aantal puur technische voordelen die je bv terugvindt in de nord moguar G2)...

maar ieder zen set-up, de jouwe lijkt me heel mooi hands-on! ik ben dan weer techneutisch en gebruik een hoop midicontrollers.;)

Origineel geplaatst door RedHat
jup nord modular G2.

jammer dat je het niet zo hebt voor software, aangezien dat je op termijn het meest mogelijkheden kan bieden IMHO.

het is te zien natuurlijk hoe ver en geeky je wil laten onderdompelen in de technologie...

als geld geen probleem is dan kocht ik mij een korg oasys en een krachtige computer met tassman, (eventueel reaktor), max/msp (als je echt freeky wil gaan), synthmaker(deze heeft een aantal puur technische voordelen die je bv terugvindt in de nord moguar G2)...

maar ieder zen set-up, de jouwe lijkt me heel mooi hands-on! ik ben dan weer techneutisch en gebruik een hoop midicontrollers.;)

owow ik herlees net jouw originele thread. en ik dacht dat je het had over het genre 'electro acoustisch' :D zie hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Electroacoustic_music

een vorm van electronische muziek.

maar volgens mij sprokkel jij een instrumentarium bijeen om zowel electronisch als acoustische klanken/instrumenten te combineren. :eureka:

nouja pak dan een virus TI voor een degelijke synthsound.

Maar waarom wil je nog een synthesizer kopen als je al een MicroKorg hebt en dergelijke?

Wat wel interessant is als pianist is om te leren hoe je maximaal rendement uit een monofone synthesizer haalt, freaken met fingered portamento, pitch en modwheel voor leads of basslines. Natuurlijk zijn Moogs en Arps daar leuk voor, maar een MicroKorg kan het ook allemaal emuleren.

Oh en als het gaat om cutting edge experimentele Electroacoustic dan heeft het niet zo veel zin om nieuwe technieken te negeren. Tenslotte was dat juist het geen wat het zo interessant maakte, die hybride tussen 'echte' instrumenten en nieuwe technologie.

Software is toch een beetje de nieuwe black box.

Jouw uitdaging wordt hoe dat tot een geheel te combineren met wat je buiten de computer doet. Er zijn steeds meer buitennissige MIDI controllers te vinden tegenwoordig, ik zie vaak van Korg zo'n touchding met van die blokjes bijvoorbeeld. En anders de Kaosspad?

Hey thanks voor de vele leuke reacties.
Ik ga alvast die modular es bekijken. Een oasys lijkt me wat over the edge. Bedoeling is ook om live te performen. Eigenlijk is dit project een afsplitsing van de band waar ik al in zat. Ik en de tweede gitarist willen wel eens andere dingen doen dan indie rock en covers. Het is nog beetje blackbox ^_^ en staan open voor alles, maar moet vooral expressief zijn en het zou inderdaad een mix moeten worden van elktronische geluiden en 'klassieke' instrumenten. Thx bikkel for the reminder, een kaospad is inderdaad nog een hebbeding. Ik denk dat radiohead die ook gebruikte live.
Natuurlijk zijn Moogs en Arps daar leuk voor, maar een MicroKorg kan het ook allemaal emuleren.
Moogs emuleren in de microkorg? Welke hebben de beste samples dan? Ik vraag het gewoon omdat ik nog geen moog gehoord heb die klinkt als een moog met software die ik momenteel heb.
Tot slot nog zeggen dat de muziek ergens tussen Air, Daft punk, Orbital, Squarepuscher en terranova komt te liggen.

Ik bedoel de manier waarop je op zo'n instrument speelt, niet de klank. Vrijwel iedere moderne synthesizer kan een patch zo instellen dat deze speelt als een oude monofone synthesizer. De mogelijkheden tot expressie en de kwaliteit van de toetsenist zijn net zo belangrijk als de basisklank. Uiteindelijk hoor ik liever een MicroKorg in de handen van Stevie Wonder dan een MiniMoog in euhh...mijn handen bijvoorbeeld ;)

Maar ik ben bijvoorbeeld zelf nu bezig om vanuit een BCR-2000 een Waldorf MicroWave I aan te sturen en de parameters van mijn MIDI plugins in Cubase tegelijkertijd aan te passen. Dus een arpeggio waarbij ik de note length af en toe zo lang maak dat ze gaan overlappen met de volgende noten waardoor ze gaan overglijden in elkaar terwijl ik tegelijkertijd met het filter en de waveform speel. Stel dat je dat met een Kaosspad of D-Beam achtige MIDI controller zou doen, wat ook prima kan, dan ziet dat er natuurlijk wel spectaculair uit op een podium, terwijl je ergens ook wel een PC gebruikt, maar niet als 'instrument' wat je met een muis moet bedienen.

Eigenlijk prepareer je hem dan gewoon net zoals je een patch programmeert voor een synth en dan begint te spelen.

Ow ik dacht ook dat het over elektro aukistische dingen ging :D

Laat die modular maar zitten da's veels te ingewikkeld :D

Back