draaien met traktor 3 vs ableton

de wouzer

Ingeburgerd
Ik heb toen die uitkwam voor intelmac traktor 3 gekocht. ben er heel erg tevreden over, overzichtelijk, uitdagend, goed te controleren, eigenlijk fantastisch.
Om te producen heb ik nu ableton 6 gekocht. Ik vind het nogal moeilijk, maar ben me aan het verdiepen en ben ervan overtuigd dat ik deze harde noot zal kraken

ik heb alleen 1 vraagje.

ik wilde draaien met ableton. Dat kan als het goed is.. en ik heb al enig resultaat bereikt.. MAAR... het lijkt nogal veel onoverzichtelijker dan traktor. Zo is bijvoorbeeld de trak niet goed zichtbaar en kan je de plaat zeg maar niet goed lezen.
Verder kan ik de faders van mijn u control uc 33 evolution niet helemaal opensmijten, maar moet ik ze tot op het streepje openzetten, omdat anders te veel rood komt en dus het geluid vervormt. Dit vind ik niet zo handig.

Ben daarom benieuwd wat jullie ervaringen zijn.

platen draaien kan je t beste doen met een platenspeler das t meest overzichtelijk ! :D

ik ben zelf van plan te gaan draaien met ableton
dat fader opensmijteen moet je je geen zorgen overmaken. zolang je je master niet overstuurt heb je bij ableton geen vervorming bij het afspelen van mp3's
qya 'leesbaarheid' van de track, heb je heel de cutview beneden, wat dus niet echt een probleem is lijkt me. wel telkens het clipje aanklikken...
traktor vs ableton, ze hebben alletwee hun voordelen, zeker? voor ieders willetje iets niet echt te vergelijken.... als je echt on the spot wil gaan mash-up'en enzo, zul je meer baat hebben bij ableton. nog altijd het iets creatieverre programma van twee... traktor blijft gewoon virtuele decks...

waar ik nog een oplossing voor wil gaan vinden is om m'n Mp3 geluid wat extra 'op te warmen' op de master, om wat meer het vinylgeluid te bekomen, om het maar even lullig te omschrijven.
Mocht iemand daar een idee voor hebben hoor ik het graag

waar ik nog een oplossing voor wil gaan vinden is om m'n Mp3 geluid wat extra 'op te warmen' op de master, om wat meer het vinylgeluid te bekomen, om het maar even lullig te omschrijven.

Je mp3's van plaat rippen werkt altijd :D :eureka:

Origineel geplaatst door mansher
Je mp3's van plaat rippen werkt altijd :D :eureka:

ik denk ook dat dat de allerbeste manier is..... maar bij ableton is dan nog het geluid minder (denk ik te horen).... er zou een soort van vintage/vinyl compressor moeten zijn... of komen

Die heb je al, vinyl distortion, standaard effect in Ableton.

Verder kun je om je schuifjes in Ableton op de 0 db te krijgen je midi knop rechtsbovenin aanklikken en dan opent live 6 een venster aan de linkerkant, als je nu je eerste schuifje aanklikt kun je in het linkervenster min en max value aangeven.

Ik werk ook met de UC-33 en dat kan dus prima, smijt mijn schuif dus gewoon tot 0 db open.

Ik zou zelf echt niet weten wat ik tegenwoordig nog met Traktor moet. Warping is een stuk lastiger in Traktor omdat je fysiek niet je markers op de beats kunt trekken wat in Ableton on the fly kan.

Kan me alleen nog een doeleinde voor traktor voorstellen icm tijdcode vinyl/cd of voor iemand met een midi controller die wil gaan dj'en en niet al zijn plaatjes wil warpen.

Origineel geplaatst door Tim1980
Verder kun je om je schuifjes in Ableton op de 0 db te krijgen je midi knop rechtsbovenin aanklikken en dan opent live 6 een venster aan de linkerkant, als je nu je eerste schuifje aanklikt kun je in het linkervenster min en max value aangeven.

goeie tip! Ik heb pas geleden een Faderfox gekocht juist om te kunnen mixen met Live en ik liep ook een beetje tegen dit probleem aan.

Mooi zo, is dat ook weer opgelost ;-).

Live heeft vanaf versie 6 zo'n overzichtje waarin je je min values en max kan selecteren. In voorgaande versies duwde ik de key knop in en kon ik bij selecteren van de schuif 0 db ipv 6 selecteren. Moet ook wel in de manual staan denk ik. Ik was er echter door stom prutsen achter gekomen ;)

In ableton moet je m.i. je set veel meer voorbereiden, wat weer ten koste gaat van flexibliteit.
Die gasten die met dat A&H spul met ableton werken bereiden m.i. ook zeer goed voor.

Met traktor ben je een stuk flexibeler in je muziekkeuze om tijdig op de zaal te reageren ( gebruik het met FS2, en heel erg hands-on ) Lijkt me een kwestie van wat voor soort boekingen je hebt wat er bij je past.
Mash-ups zijn ook ideaal te gebruiken in traktor wanner je ze al van te voren hebt gerenderd uit bv. ableton.

Wat betreft boekingen ben ik zeker met je eens. Als je meer vanalles door elkaar draait kan ik beter snappen waarom je Traktor gebruikt. Als je je beperkt tot 1 of 2 muziekstijlen en deze zijn beiden redelijk 4/4 dan zou ik toch heel snel naar Ableton neigen.

Als je eenmaal snel kunt warpen, is alles redelijk snel te regelen. Soms ben ik aan het mixen (weliswaar thuis, zou ik live natuurlijk niet doen) en warp ik gewoon on the fly. Gaat bijna altijd goed. Als je er op een gegeven moment handig mee bent, kun je het bijna net zo snel doen als een plaatje cuen (naja, lichtelijk overdreven) maar als je echt een 4/4 plaatje hebt die niet gedigitaliseerd is is het wel ontzettend snel te doen.

Ik was eerst ook bang dat mijn spontaniteit van dj'en met Ableton verloren zou gaan, maar ik doe juist veel gekkere en aparte dingen dan dat ik ooit met 2 cd-spelers of 2 Technics heb gedaan. Ik heb Ableton nog nooit buiten de deur gebruikt, gebruik nog steeds cd's, maar het zou best weleens kunnen dat ik dit ook voor alleen maar buiten de deur ga gebruiken.

Re: draaien met traktor 3 vs ableton

Origineel geplaatst door de wouzer
... Verder kan ik de faders van mijn u control uc 33 evolution niet helemaal opensmijten, maar moet ik ze tot op het streepje openzetten, omdat anders te veel rood komt en dus het geluid vervormt...
Dat komt omdat we hier met de 0 dB /unity-gain lijn te maken hebben, de verandering aan het signaal is dan 0 dB, dus geen versterking en geen verzwakking, zo hard als het binnen komt gaat het naar buiten. Omdat je soms wat extra moet kunnen geven is er wat hoofdruimte / headroom ingebouwd zodat je naar +6 dB kunt als dat nodig is. Dit is niet raar maar de norm.

De echte oplosing is inderdaad om bij de MIDI Mappings (Options - Edit MIDI Map) de Max waarde van deze faders op 0.00 dB in te stellen in plaats van op +6.00 dB.

Verder zou ik een lekkere EQ of compressor plug-in op de master zetten wanneer je een bepaald geluid wilt hebben.

Back