NI Battery

Ruction is wel aardig, maar helaas nooit doorontwikkeld.

www.d-dev.com

Ik geef dan toch de voorkeur aan FL. Maar zoals ik al eerder schreef, is de samenwerking met Battery ook niet ideaal vanwege de monofone step sequencer.

En stel nou dat ik in Battery een coole sequence heb gemaakt, kan ik dan de midi-informatie daarvan exporteren en openen in Cubase om m'n samples aan te sturen in m'n akai?

Dan gebruik ik het programmeergemak van battery, de samples van m'n akai in cubase.

(deed ik altijd zo met seq-303, export uit seq303 en import in cubase)

Battery heeft geen sequencer. Vandaar dat velen graag willen dat er een step sequencer ingebouwd wordt die synchroon loopt met de host.

Je laadt FL in Cubase als VSTi en daarna laad je Battery in FL als VSTi.

Geen sequencer in battery? hoe programmeer je je beats dan?

En Lotuz, wordt de boel niet een beetje traag als je op zo'n manier FL, Battery en cubase linked?
vind de timing van FL sowieso niet super. zeker als je midi sync out van FL gebruikt is het bagger

Origineel geplaatst door Sander02

Geen sequencer in battery? hoe programmeer je je beats dan?

Eigenlijk moet je Battery als geluidsmodule zien, dus aan te sturen door een sequencer (hard- of software). Als VSTi/DXi is deze binnen een host als bijvoorbeeld Cubase of Sonar te gebruiken. Maar Battery is ook als standalone te gebruiken. Ik kan me voorstellen dat je deze alleen gebruikt als je live drummer bent bijvoorbeeld. Moet je wel een geluidskaart met extreem lage latency voor hebben, lijkt me.

En Lotuz, wordt de boel niet een beetje traag als je op zo'n manier FL, Battery en cubase linked?
vind de timing van FL sowieso niet super. zeker als je midi sync out van FL gebruikt is het bagger

Als je computer krachtig genoeg is, dan is dat geen probleem.

De timing van FL als VSTi is goed overigens. Ik heb dit even getest door Battery met dezelfde drum kit zowel in Cubase als in de FL VSTi te laden en tegelijk af te spelen. Dus een pattern gemaakt op een MIDI track in Cubase en dezelfde pattern gemaakt met de step sequencer in FL. Alle geluiden zaten strak op elkaar, dus geen "flange" effecten.

:okdan:

Origineel geplaatst door Lotuz
Ja, is mogelijk. Nu gebruik ik zelf FL niet, maar het lijkt erop dat de step sequencer van FL in principe ook monofoon is. De channels staan wel overzichtelijk onder elkaar, maar hebben toch een ander instrument als output. Dus voor een bassdrum en een hi-hat tegelijk moet je twee keer Battery laden. Ook dit lijkt me niet ideaal. Tenslotte wil je maar één drumkit maken en niet bijvoorbeeld eentje voor je bassdrum en eentje voor je hi-hat.

FL experts, verbeter me als ik fout zit. :)

Een kleine correctie, want het blijkt dat als je "Clone channel" kiest i.p.v. "Insert channel" dat Battery inclusief samples wordt gekopieerd, dus dat scheelt weer wat werk. Maar helaas is het nog steeds een tweede instantie van Battery, want als ik daarin een nieuwe sample laad, verandert er niets in de eerste. Ik ga eens navragen of dat niet anders kan. Tenslotte wil ik maar één instantie van Battery als output van de channels. Dat zou de step sequencer van FL perfect maken.

Origineel geplaatst door Sycorax
hmm, ik heb net ff een demo van FL gedownloadt...

Ik kan in FL wel Battery inladen op een pattern, maar ik krijg er geen geluid uit... wat doe ik dan verkeerd?

Ik vermoed dat je de verkeerde noot triggert. FL kiest namelijk standaard de C5, maar je samples zijn waarschijnlijk op andere noten geladen. Dus voor die channel moet je de Keyboard Editor openen en de noot veranderen. :)

Origineel geplaatst door Lotuz

Een kleine correctie, want het blijkt dat als je "Clone channel" kiest i.p.v. "Insert channel" dat Battery inclusief samples wordt gekopieerd, dus dat scheelt weer wat werk. Maar helaas is het nog steeds een tweede instantie van Battery, want als ik daarin een nieuwe sample laad, verandert er niets in de eerste. Ik ga eens navragen of dat niet anders kan. Tenslotte wil ik maar één instantie van Battery als output van de channels. Dat zou de step sequencer van FL perfect maken.

Het blijkt dus toch te kunnen, maar op een iets andere wijze dan ik verwacht had. Je maakt één channel met Battery en de overige channels met de MIDI Out generator. Als je dan de MIDI In Port van Battery op hetzelfde nummer zet als de Output Port van de MIDI Out generator, dan wordt Battery via een omweggetje toch getriggerd. :geslaagd:

Nu alleen nog uitvogelen of FL ook de meerdere uitgangen van Battery en andere VSTi's ondersteunt.

Zijn er geen andere FL kenners hier aanwezig? Dit is wel een manier voor mij om FL binnen no time te leren kennen, maar een beetje hulp van anderen zou geen kwaad kunnen. :frons:

mijn vraag staat nog steeds, FL wel of niet ;)

Olaf

Origineel geplaatst door olafmol
mijn vraag staat nog steeds, FL wel of niet ;)

Olaf

De step sequencer van FL is prima en het is net als bij Reason mogelijk om de patterns als MIDI file te exporteren. Hierna kun je deze dus weer importeren in Cubase en vervolgens op ieder willekeurig instrument (hardware, VSTi en de instrumenten in FL) loslaten. Dus dat gedeelte van FL zit wel goed. Nu is alleen nog de vraag wat voor functies je verder nog wilt. Welke functies van Battery zijn cruciaal voor je?

ik wil geen FL of reason, ik wil bolletje! ehh....nee ik bedoel ik wil gewoon een trX0X style sequencer in Battery..maar dat is er nu niet, dus vroeg ik me af of er een alternatief is....

kheb reason dus ik kan altijd via rewire de redrum gebruiken...maar ik wil dus juist het gemak van battery met een trx0x sequencer om snel ritmes te programmeren..

Olaf

Dan koop je zowel Battery als FL en programmeer je ritmes in FL VSTi (zodat je ritmes tijdens het programmeren ervan synchroon lopen met je overige instrumenten). Zodra je daar klaar mee bent, zet je alle patterns om in MIDI files en sla je de Battery kit op. Daarna laad je alles in Cubase.

Tja, het wordt tijd dat er een step sequencer in Battery komt. :P

ahum....ik hoef niet echt met FL te werken..dan kan ik ook wel met ReDrum werken, die leest ook gewoon .WAVjes van battery kits......

dus ff blijven wachten...NI komt met 5 nieuwe producten op de NAMM..

Olaf

Origineel geplaatst door olafmol

kheb reason dus ik kan altijd via rewire de redrum gebruiken...maar ik wil dus juist het gemak van battery met een trx0x sequencer om snel ritmes te programmeren..

Misschien voelt hier iemand zich geroepen om een dergelijke plug-in te programmeren? Ik wil hier gerust aan meewerken... heb toch al een redelijke basis C++ taal gehad (pointers & classes)... maar ik weet niet of dit zal volstaan ... Iemand?

Back