Live & Reason

Groovie

Ingeburgerd
Ik wil de drumplugin uit Reason gebruiken voor Ableton Live... Maar hoe moet dat? En hoe kan ik andere plugins gebruiken uit Reason in Live? Zou ik dan Reason als VST moeten gebruiken in Live? Of gaat dat niet =D Zou erg handig zijn overigens...

En weet iemand nog mooie drum-vst's? Ik ben nu meer en meer soft-synth-achtig aant worden, alleen lukt het me nooit er goede beats onder te zetten =(

Het staat ergens zeer mooi uitgelegd op de site van ableton zelf,
bij faq ofzo (rewire reason)
zo kan je heel gemakkelijk elk instrument uit reason besturen

Origineel geplaatst door martie
wat maakt redrum nou eigenlijk beter dan de impulse van live

Enkele dingen in Reason werken nou eenmaal prettiger.

Wat ik nog altijd beter geregeld vind in Reason IS de Redrum. Je kan per spoor in Redrum een wav inladen (niks bijzonders, kan Impulse ook) maar als je een leuk zooitje bij elkaar geraapt hebt, en je hebt je pattern aangemaakt in Redrum, kun je de hele zooi met 1 druk op de knop naar de sequencer smijten.

Je kunt ook je begin en eind op de sequencer aangeven, zo kun je dus heel snel je basis beat bij elkaar krijgen, iets waar menig programma een voorbeeld aan kan nemen. Indien je wat wil veranderen kun je gewoon over het geheel heenwerken. Je hoeft dus niet te klooien met midi intekenen of inspelen.

Voor de rest Ableton all the way, maar dat stukje in Reason ben ik nog nergens tegen gekomen. Alleen Fruity Loops schijnt ook zoiets te hebben.

Wat ik nog altijd beter geregeld vind in Reason IS de Redrum. Je kan per spoor in Redrum een wav inladen (niks bijzonders, kan Impulse ook) maar als je een leuk zooitje bij elkaar geraapt hebt, en je hebt je pattern aangemaakt in Redrum, kun je de hele zooi met 1 druk op de knop naar de sequencer smijten.

Ehm... hoe doe je dit dan????
Ik kan dit nergens vinden in de manual. Maak nu een pattern aan, en record de midi dan gewoon!

Klopt. En ik geloof dus dat alleen Fruity een dergelijke gebruiksvriendelijkheid heeft.

Het is 1 van de functies waarom ik nog weleens wat in Reason doe.

Ok gaaf... wist ik helemaal niet!!!!!

zou er ook een mogelijkheid zijn nu die pattern in 1 x naar ableton live te dumpen????

Ja, kan. Het volgende zojuist uitgeprobeerd:

Copy pattern to track in Reason. Kies vervolgens voor export van je midi clip.

Open deze vervolgens in Ableton. Ik weet niet waar de functie zit voor midi import, maar ik sleur en pleur gewoon.
Vervolgens laat je impulse in op de track, je zult nu zien dat je midi noten onder je impulse batterijen zitten, geeft niet.
CTRL + A (command + A voor mac) en verplaats je midi spoor.

Beetje omslachtig maar het werkt.

Verder kun je natuurlijk ook rewiren. Als er iets niet duidelijk is leg ik het verder uit ;-)

Laatst gewijzigd:
OK.. haha leuk dat dat kan!!!!
Ik rewire nu al... of ik het helemaal optimaal doe :S

Gebruik ableton voor alles, eigenlijk het enige waar ik reason nog voor gebruik zijn wat synths en redrum.
Vind redrum toch nog één van de betere drummers. Kan misschien beter impulse gebruiken, moet ik eerst uitvinden hoe die werkt.
Ik heb vorig jaar zo'n Reason aanbieding gekocht met heel veel refills. Vandaar dat ik deze erbij hou

Reason is ook best een fijn programma in veel opzichten en compleet genoeg voor een geavanceerde track. Maar niet allesomvattend.

Impulse is best een lekkere simpele drumsampler. Werkt een beetje zoals Battery. Gewoon even een tutorial over impulse volgen. Heb je echt in een half uurtje door als je wil. Gewoon je wavs inladen in elke batterij, midi tekenen (of vanuit Reason halen) en gaan met die banaan. Ableton heeft overigens bijzonder vernuftige audio routing.

In Reason vond ik het altijd fijn dat je effecten per spoor in Redrum kunt aangeven, maar dit kan ook per Impulse batterij. Dus afgezien van het copy pattern to track zie ik zelf niet heel veel voordelen in Reason. Er zijn zoveel VST synths beter dan de synths in Reason..

Check ook maar even dit stukje wat ik heb geschreven over de audio routing in Impulse:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=54149&perpage=20&pagenumber=15 (doe maar een search op Tim1980, hoef je niet de hele pagina door te scrollen ;-)

Back