Hammond sound rond de 1000 euro??

Hammond sound rond de 1000 euro??

• Roland VK-7

Stemmen: 1 12,5%
  • Hammond XB2

Stemmen: 3 37,5%
  • Hammond XM1

Stemmen: 1 12,5%
  • Anders namelijk (mail of pm me)

Stemmen: 3 37,5%

• Totaal aantal stemmers
    8
  • Enquete gesloten .

Volly

Nieuwkomer
Ik ben de laatste tijd een beetje aan het rondneuzen voor een keyboard/ module met DE hammond sound.

Ik heb een budget rond de 1000,- euro wat vinden jullie dat ik moet kopen?

Roland VK7
Hammond XB2
Hammond Xm-1 Module

2e hands is voor mij ook een optie

zijn er nog andere suggesties?

Verder moet hij makkelijk zijn in het gebruik, dus niet al te veel gehannes met programmeren, alles binnen handbereik werkt voor mij het fijnste.

Heb namelijk al een A90 en JV2080 en daar heb ik mijn handen meer dan vol aan wat dat betreft =P

Alvast bedankt voor jullie reactie

Niels

Vergeet de (Clavia) Nord Electro Rack niet (of een tweedehands Nord Electro keys versie). Kan ook tellen qua simulatie, en voldoet ook aan je criteria (hands-on)... (Misschien nét iets duurder wel.)

Heb je direct ook Vox Continental en Farfisa orgel d'rbij. Natuurlijk ook de Electric Piano, Rhodes, Clavinet en andere piano's (waaronder een degelijke Grand Piano).

Clavia Website

Bedankt die had ik over het hoofd gezien:stupid

ik neem hem mee in mijn overweging ;)

Hammond XB-1
Hammond XK-1
Hammond XK-2
Roland VK-8

Zijn ook opties rond die prijs.

Heb zelf de Hammond XB-1 gehad en deze vervangen door een Roland VK-7.

Vond de XB-1 iets te droog/bot klinken. De VK-7 klinkt naar mijn mening smeuïger zeg maar.

Lekker hands-on. Gebruik nooit een preset.

Laatst gewijzigd:
De Rhodes VK 1000 misschien, moet niet al te duur zijn heeft ook Rhodes en Wurlitzer sounds. De hammond klank vond ik te gek. (alleen het formaat is iets aan de grote kant) heb hem destijds vervangen door een Hammond XM 1 en die haalt het net niet bij de VK 1000

Bedankt Achelousje en Daftmax voor jullie "input" ;)

Ik heb de mogelijkheid ( nu nog even het geld bij elkaar graaien hehe:maffia: )
om een XK-2 te kopen voor 800 euro dus dat is een pracht prijs :okdan:
Verder heb ik een XB-2 gezien voor 700 en een VK-7 voor 850 :)

Is waterfall-keys btw echt een "must have"? je schijnt je handen open te halen aan gewone toetsen als je je
echt met hammond dingen bezig gaat houden of valt dat wel mee?

Origineel geplaatst door mr space
ik heb een viscount d9b module te ruil of te koop

Wat is dat voor iets dan, kan hem namelijk niet vinden op i-net :confused: ;)

Origineel geplaatst door Volly
Is waterfall-keys btw echt een "must have"? je schijnt je handen open te halen aan gewone toetsen als je je
echt met hammond dingen bezig gaat houden of valt dat wel mee?

Toch wel hoor. Ik heb zelf een Nord Stage 88 (volledig gewogen pianotoetsen) maar gebruik enkel een halfgewogen Studiologic Fatar VMK-88 voor Hammond. Ook om de toetsen van m'n Stage wat te besparen (strepen en krassen, tjah :) ), maar ze zijn er in essentie té zwaar voor.

Zelfs aan m'n Fatar haal ik mijn handen soms wel eens open (in een zeer enthousiaste bui).

Een waterfall keyboard heb ik nog nooit bespeeld, maar ik kan aannemen dat het algemeen iets lichter is dan halfgewogen.

Ah oké, ik zit natuurlijk niet te wachten op bloed op mn witte toetsen :D
straks maak ik kortsluiting hehe :P

Ik weet dat de XK2 en de VK8 wel waterfall keys hebben

en de XK1 heeft " waterfall type keys" is dat dezelfde kwaliteit als de toetsen van de XK2 of is dat het net niet?

heeft de VK-7 ze ook al of is dat later pas gekomen toen Roland de VK-8 introduceerde?

Waterfall is natuurlijk mooier, beter, enz.

Maar bij de VK-7 heb ik nog nooit mijn handen opengehaald. Op het podium krijg ik toch door de vaak aanwezige warmte last van wat zweterige handen, dan is het al helemaal geen probleem meer. ;)

Ik ken dan eiegnlijk alleen de nord electro, maar dat is zeker een goede optie.

Ik ben zeer te spreken over de sound en het gebruik van de electro. De gewogen toetsen spelen heerlijk en dan heb je niet alleen hammond sounds in huis, maar een stuk meer.

Bij de opname van ons volgende album heb ik, zo als het er nu voor staat, de beschikking over een echte B3 met leslie.
Ben benieuwd hoe dat gaat klinken. 8~

Heb nog nooit een echte toonwiel B3 bespeeld.

Origineel geplaatst door Daftmax
Bij de opname van ons volgende album heb ik, zo als het er nu voor staat, de beschikking over een echte B3 met leslie.
Ben benieuwd hoe dat gaat klinken. 8~

Heb nog nooit een echte toonwiel B3 bespeeld.

Dat wordt smullen!!

de term 'waterfall keys' heeft eigenlijk niets te maken met de aanslag, alleen met de vorm van de toetsen.
uiteindelijk speelt het makkelijker, vooral als je veel en snel speelt. je haalt je handen ook wat minder snel open :)

keys.gif

Origineel geplaatst door elektrovolt
de term 'waterfall keys' heeft eigenlijk niets te maken met de aanslag, alleen met de vorm van de toetsen.
uiteindelijk speelt het makkelijker, vooral als je veel en snel speelt. je haalt je handen ook wat minder snel open :)

keys.gif

Ik dacht onder andere ook dat het een bepaalde aanslaggradatie was, nl. zwaarder in't laag en lichter in't hoog?

In elk geval heeft de Stage wel het lipped design, maar toch ook met afgeronde hoeken (aan de zijkant). Niet de 'rechte' pianotoetsen, een soort compromis dus, maar toch vind ik de aanslag wat zwaar voor Hammond.

Zo'n waterfall moet dan wel helemaal prettig spelen (maar't design lijkt alvast op wat'k nu gebruik om orgel te spelen).

Ik heb toevallig van de week een Hammond XK-1 gekocht (met 1187 euro nieuw ietsje boven je budget). Uitstekend klavier, dezelfde sounds als het topmodel van Hammond en een acceptabele Leslie simulatie. Ik heb ook een Nord Stage, maar kon niet wennen aan het gebalanceerde keyboard voor B3 sounds. Een aanrader die Xk-1.

- Nord Electro (al dan niet in rack) - maar de toetsenversies zijn 2e hands duurder dan EUR 1000. De Rackversie vind je 2e hands niet vaak.
- Roland VK8M (moduleversie van de VK8) - is her en der nieuw voor ca EUR 1000 te koop, dus 2e hands wellicht goedkoper.

Voor mij is alleen het spelen van Hammond op een gewogen toetsenbord vervelend. Misschien is waterfall het meest ideaal, maar op halfgewogen toetsen en synth-action lukken bijv. glissando's ook wel.

Back