[TB-303] Bijna geen geluid

CraZ

..
Hela hola.. heb ik de nieuwe potmeters voor mijn 303 eindelijk binnen.. en er netjes ingezet, doet ie het niet meer. Dat wil zeggen.. ergens aan het einde van het signaalpad gaat er iets niet goed. Zowel via de koptelefoon- als via de normale uitgang heb ik een heel zwak signaal (hoorbaar.. maar niet veel meer dan dat).

- De VCA is in orde (getest), krijgt signaal (het signaalpad zelf is niet onderbroken.. anders zou ik helemaal niets horen) en voeding.
- De volume potmeter is in orde..
- Gate en envelope signalen zijn ook in orde

Op het plaatje hieronder zie je wat ik persoonlijk als verdacht gebied acht voor deze 'storing'.. maar ik kan het mis hebben natuurlijk. De spanningen die ik meet op c,b en e van de beide transistors zijn gelijk aan die van een wél functionerende 303 (als dat wat zegt.. ). De externe audio komt overigens 'gewoon' op normaal volume beide uitgangen uit..

Attachments

• repa.gif
    repa.gif
    16,1 KB · Bekeken: 208
welke pots heb je vervangen ?
hoe klinkt het geluid wat er wel uitkomt ? gewoon het zelfde, maar dan erg zacht, net hoorbaar ?

Ik heb een 606 gehad waarvan de uitgang zware distortion had. Dat ding (en het verdachte gebied) 10x doorgemeten en alle onderdelen gaven de juiste waarde aan. Uiteindelijk toch maar 3 weerstanden vervangen en toen deed ie het perfect...

Moraal van het verhaal: je weet het maar nooit met die ouwe zooi. ;)

Pots

Pots

Cutoff en Env.Mod zijn vervangen.

Geluid wat er uitkomt.. tja.. het is echt heel zacht.. kan er geen chocola van maken. Invloed van accent en resonance is duidelijk hoorbaar.. maar het geluid zelf is toch aardig vermeubeld.. zeker geen "100% 303 geluid maar dan zachter".

Bij nader inzien (bedankt matt !) moet ik toch het filtercircuit eens napluizen.. want hoewel de resonance en accent heel duidelijk het geluid beinvloeden.. doet de cutoff nauwelijks iets.. en de env.mod ook niet.

Toch zijn de beide potmeters die ik eruit gehaald heb weldegelijk naar de haaien..

U hoort nog van me.. enne.. hulp is welkom!

is het een potmeter die je moet afstellen ???????
daar bedoel ik mee dat er een beginpositie moet ingesteld worden

standaard

standaard

Nee.. het zijn standaard potmeters, 50k logaritmisch.

Cutoff en Env.Mod zijn vervangen.

juist... nou meen ik te weten dat die TB potmeters nogal specifiek en kritisch zijn. dus als ze niet percies de goeie waarde zijn kan het je hele circuit verneuken. da's uberhaupt een 'feature' van de 303 en 606: _alle_ onderdelen m.u.v. het batterijklepje zijn van invloed op de sound.

of heb je misschien wellicht per ongeluk de pots "verkeerd om" aangesloten?
effe checken...

sorry..

sorry..

Ik wil niet al te arrogant overkomen.. maar alsjeblieft zeg. Ik weet genoeg van 303 reparatie om te weten dat je ontzettend moet uitkijken met onderdelen.. heb niet voor niets een setje potmeters uit amerika laten overkomen die qua specs precies goed zijn.. (en verkeerd om aansluiten.. hoe had je dat gedacht.. met de 'stem' naar beneden of zo?). Ben maar niet bang dat ik er een setje gloeilampen van de Hema in soldeer.. ;)

Ik heb zojuist het 'control voltage' gedeelte van het filter doorgemeten.. en dat lijkt helemaal in orde te zijn. Wat ik niet helemaal kan thuisbrengen is dat een aantal voltages hoger zijn dan bij een andere 303 (die ik als referentie gebruik). Dit is bijvoorbeeld het geval aan de basis van Q12 (het begin van de 'ladder' van het filter).

Goed nieuws..

Goed nieuws..

Het euvel is gevonden..

Oude printplaten.. dat zijn lastige dingen. Vooral als printbanen los gaan laten.. dat was dus het geval hier. Op een totaal andere plek dan de potmeters die ik er in heb gezet overigens..

Een van de emitters van die Q12 transistor kreeg 't signaal niet goed door.. heb ik dat ding eens losgehaald.. blijkt een van de vijf pootjes in een 'gat' te zitten.. waar rondom vrijwel geen printbaan meer te vinden was. Na het bouwen van een 'brug' is alles weer in orde..

Blij ben ik niet met deze oplossing.. want een losse draad over je printplaat heen leggen.. hmm.. ben er niet zo'n enorme voorstander van. Maar goed.. het werkt.. en ik heb eens heel stevig aan die draad zitten rossen.. en hij zit er goed stevig aan vast..

Heren, bedankt voor de input.. en tot de volgende keer maar weer!

Ik heb trouwens een mooie 'tweak' ontdekt voor de 303.. maar daarover later meer. :P

Tja..

Tja..

Mijn 303 heeft nogal eens wat kuren ja..

- Eerst het geheugen (had ie al vanaf het begin problemen mee). Bleek uiteindelijk een kapotte diode en een slechte soldeerverbinding te zijn.

- Resonance potmeter aan gort. Via ServiceConnection een nieuwe geregeld, en gaan !

- Env mod én Cutoff potmeter naar de kalotas. ServiceConnection had niets meer.. Roland ook niet. Via mr. Devilfish Whittle een adres in Amerika gekregen voor replacements. Uiteindelijk via Ebay een setje (plus extra set buiten ebay om) kunnen kopen. Pots vervangen.. no go !!?

- 5 Polige transistor blijkt met een pootje in de modder te staan. Brugje gebouwd om weer goed contact te maken.

Tja.. het zijn ouwe bakken. Maar ze zijn gebouwd voor de eeuwigheid, daar ben ik inmiddels wel achter. Echte slijtage heb je alleen aan potmeters, druktoetsjes en de 'case'. Nee.. met een beetje pijn en moeite kan het beestje nog wel 10 jaar mee.

Re: Goed nieuws..

Origineel geplaatst door CraZ
Het euvel is gevonden..
Blij ben ik niet met deze oplossing.. want een losse draad over je printplaat heen leggen.. hmm.. ben er niet zo'n enorme voorstander van. Maar goed.. het werkt.. en ik heb eens heel stevig aan die draad zitten rossen.. en hij zit er goed stevig aan vast..

Maar nee joh, wat maakt dat uit zo'n draadje? Zolang ie maar goed vast zit !
Je moest es weten hoeveel "Rework" er vroeger aan consumenten electronica werd
gedaan in de fabriek. (tegenwoordig is veel van dat spul SMD, maar zelfst dat valt
goed te reworken bij defecte printsporen)

equate

Ik heb trouwens een mooie 'tweak' ontdekt voor de 303.. maar daarover later meer. :P [/B][/QUOTE]

Ben heel benieuwd!!

Vertel...

Michael.:)

wobble.. overdrive..

wobble.. overdrive..

Je kunt een gecontroleerd 'wobble' effect creëren door een extra transistor voor je filter-ingang te plaatsen, en die te sturen met bijvoorbeeld een potmeter.. of een LFO (eventueel extern). Johnny weet al hoe dat klinkt.. een kapotte cutoff-potmeter genereert ongeveer hetzelfde geluid.

Verder is het oversturen van je filter ook erg leuk.. maar dat heeft een devilfish ook al..

Back