Roland: WAV 2 Disk

pjeut

Ouwe rot
Hallo allemaal,

Ben al een tijdje lekker aan't knooin met m'n DJ-70 mkII. Al flink diverse site met samples afgestruind. Maar nou het volgende: op die sites staan de samples (of eigenlijk de patches) van de S50, S330, W30, S770 in het zogenaamde .OUT formaat. Met het programma Sdisk (of Sdiskw voor windows) kun je daar dan een kant en klare diskette van maken. Werkt prima. Maar nou mijn vraag.

Hoe maken ze die .OUT bestanden? Is er ook een programma beschikbaar om van WAV-files zo'n .OUT bestand te maken? Ik barst van de kleine wavjes die ik op die manier dan in m'n sampler kan stoppen. Natuurlijk kan het ook gewoon via de audio-in, maar waarom extra ruis en ander ongein riskeren.

Graag reactie. En alvast bedankt.

Pjeut.

Re: Roland: WAV 2 Disk

Hoe maken ze die .OUT bestanden?

Precies omgekeerd aan hoe jij van de .OUT een floppy maakt.

Ze maken de .OUT dus niet uit samples, maar maken eerst een floppy met een van die samplers en maken van die floppy een .OUT. Het is niks anders dan een disk-image.

Oké...

Oké...

...maar hoe maak je van een wav-bestand (dus niet persé afkomstig van een sampler) zo'n out-bestand?

Ook...

Ook...

...S50 en W30 diskettes zijn in een S550 te converteren.

Origineel geplaatst door Kraan
Ik sluit me aan bij deze vraag (indien het antwoord ook voor de s550 geldt)!

Re: Oké...

Re: Oké...

Origineel geplaatst door pjeut
...maar hoe maak je van een wav-bestand (dus niet persé afkomstig van een sampler) zo'n out-bestand?

Je maakt volgens mij een overbodige stap. Een .OUT is een disk image van een Roland floppy. Die heb je alleen nodig als je floppy's wilt uitwisselen of backup'en. Maar als je al een Roland floppy hebt, hoef je natuurlijk niet heen en weer naar een image daarvan.

Wat jij volgens mij zoekt is een tooltje om een WAV op een bestaande Roland floppy te schrijven, iets als WPUT, wat hier staat: http://gamelay.usami.com/~netboy/w30/sites/w30.msoft.it/utils.html.

Zie hier: http://gamelay.usami.com/~netboy/w30/sites/w30.msoft.it/tips.html#wput voor uitleg.

En dan haak ik ook weer even in hoor. Als ik het goed begrijp zijn W30 en S550 niet volledig uitwisselbaar. Geldt bovenstaande post wel of niet ook voor de S550?

Origineel geplaatst door Kraan
En dan haak ik ook weer even in hoor. Als ik het goed begrijp zijn W30 en S550 niet volledig uitwisselbaar. Geldt bovenstaande post wel of niet ook voor de S550?

Als ze niet hetzelfde zijn zou ik zeggen: het geldt niet. Maar ik ben geen Roland expert, ik heb alleen maar even de eerste hit op Google gelinkt ;)

Dan zal ik me er van het weekend eens op storten. Dat ding hangt nu al een tijdje in mijn rack, maar ik heb hem nog amper (lees: niet) gebruikt. Het lijkt me vooral een kwestie van de bomen in het bos, kaf en koren etc. etc. Met andere woorden, een heleboel lezen en proberen.

Weet ik ook niet

Weet ik ook niet

Ik weet alleen dat m'n DJ70 probleemloos W30, S550 en S770 diskettes converteert.
Maar check anders deze site. Giga veel informatie; vooral de zoekfunctie werkt goed.

Maar Etaoin

Maar Etaoin

dat programma Wput klinkt hoopvol. Ik had 'em wel al gezien, maar niet gerealiseerd waar het voor diende. Mar zoek op die eerder genoemde site, zoek op Wput, en het staat er onomwonden.

Overigens

Overigens

werkt de link om het te downloaden niet...:(

Bedankt.

Bedankt.

vanavond verder.

Nou, dat WPUT is hoet ook niet...

Nou, dat WPUT is hoet ook niet...

...weet iemand dan soms of de DJ-70 via MIDI sample-informatie kan laden (duurt lang, weet ik, maar geen SCSI op m'n computer)?

Weet je wat

Weet je wat

ik ga het lekker via de audio-ingang doen.

Goed plan om via audio over te zetten. Ik heb avonden lang zitten programmeren om de .OUT bestanden van S330 diskettes te converteren naar .WAV bestanden. Het is gelukt, maar veel gedoe om de 12-bits 30khz samples inclusief sample namen over te zetten.
Als ik kijk naar hoeveel S330 samples ik uiteindelijk nog gebruik... niet veel. Daarbij komt dat de samples dat ijskoude klankje van m'n S330 kwijt zijn.

Dus kies de beste samples uit en zet ze over met audio.

Back