rme kaarten

jdieks

Ouwe rot
hey. ik heb zelf een creamware scope home kaart. nu is er met deze kaarten een heel groot verschil in het cpu gebruik bij de verschillende latencies.

bij 23ms heb je alle ruimte, bij 10ms gaat t nog en als je hoger gaat gaat t hard met de cpu. (ik heb een quadcore p4)

nu vraag ik me af of dit met die rme kaarten ook zo is? op de rme site claimen ze nl geen cpu overhead te hebben door gebruik van een dsp die alle berekeningen voor z'n rekening neemt.

is dit waar? kan je zo'n rme kaart rustig op 2ms zetten zonder grote problemen te ervaren?

bedankt voor de info

groet,

Jeroen

Klopt als een bus.

klopt zeker, maar geld alleen voor het mixen. De RME kaarten doen niets voor je plugins verder.

nee precies... maar het zit nl zo: ik wil weer externe effects en synths gaan gebruiken.. vooral reverbs vind ik gewoon niet goed in vst. ook al die convolutions vind ik niet ECHT goed klinken, het blijven samples van devices, dus klinken ze steeds hetzelfde. (probeer een sample door een convolution reverb te gooien en t is net of die reverb in de sample zit).

nou heb je in cubase die optie dat je externe effects in je vst mixer kan zetten. maar elke keer dat je dit doet gaat t geluid uit je soundcard en weer terug naar binnen = 2x de latency van je geluidskaart die die moet compenseren.

met 10 ms latency komt er dus telkens 20ms bij voor elke keer dat het geluid je computer uitgaat.. dat maakt het allemaal met 1 effects al praktisch niet meer speelbaar.

dus eigenlijk zoek ik een oplossing waarmee ik m'n cubase gewoon op 1 of 2 ms latency kan zetten, wel zoveel vst plugins kan gebruiken als dat ik nu gebruik en m'n externe reverbs weer aan kan gaan sluiten.

dus dit kan met die rme kaarten? zijn er ook goedkopre oplossingen waarmee dit kan?

Bij de nieuwere RME kaarten (HDSP en later) kun je zeer lage latencies bereiken. 1 a 2 ms is wel erg weinig, maar misschien is dat ook haalbaar (nooit geprobeerd). Goedkopere oplossingen van hetzelfde kwaliteitsniveau zijn er niet echt geloof ik.

Niet gehinderd door enige kennis van Cubase: in Logic 5.51 kan je per track de latency instellen.

Dus als er ca. 20ms latency in het signaal zit, dan zou ik de track die het geluid naar buiten stuurt naar het effect met 20ms vervroegen t.o.v. de rest.

En ik dacht dat Logic dit soort delay van geluid naar buiten en weer terug compenseert in het totaal. Zit er niet ergens een verborgen functie in Cubase?

in cubase en ook in ableton en alle nieuwe sequencers denk ik zit een plugin delay compensation. dat betekend dat ie per track de delay berekent van alle plugins bij elkaar en alle kanalen recht trekt met de langzaamste track, automatisch dus.

dit doet ie ook met externe effecten. maar die hebben dus het probleem dat ze in en uit de geluidskaart moeten. wat betekend dat de delay van die track gelijk is aan de dubbele latency van je soundcard.

dit betekend dus dat als je vstis wilt bespelen je steeds dat effect uit zal moeten zetten als je hogere latencies van je geluidkaart hebt. (10ms is nog wel te bespelen, maar het moet allemaal niet veel langzamer zijn)

dat vind ik gewoon irritant en daar zoek ik een oplossing voor :P

maar ik heb een beetje het gevoel dat de setup die ik in m'n hoofd heb nog steeds een beetje op de tijd vooruit loopt :)

ik wil nl externe synths kunnen aansluiten in de cubase mixer=1x alleen naar binnen=1 maal de latency.

dan wil ik daarna nog minimaal 1 effect extern in dezelfde chain kunnen zetten = 2x de latency erbij.

dan krijg je nog een keer de latency van t afspelen =4x de latency in totaal.

als je dit doet met 10ms latency zit je dus op de 40ms, met 2 zit je pas op 8, dus dat is haalbaar.
maar nu ben ik dus bang dat als ik zo'n rme hiervoor aan zou schaffen dat ik alsnog praktisch geen vst's meer in kan laden omdat de computer al z'n handen vol heeft om de audio bij te houden heel de tijd (wat dus met m'n scope home zo is, die kan wel op 2, maar dan kan ik net zo veel vsti's inladen op m'n nieuwe quadcore als dat ik in kon laden op m'n p3 750 mhz van 6 jaar geleden. en dat is niet de bedoeling :P vandaar de vraag)

Bij mij staat hij op 1.5 ms en kan nog op 0.7 maar dat geeft soms wat kraakjes.

Hangt er vanaf wat voor zware plugins je gaat gebruiken. Als die veel CPU nodig hebben dan blijft er minder over voor het geluid. Dus is het ook afhankelijk van je processor(en).

ja precies :)

maar nou claimt rme dus op hun site dat hun kaarten door een dsp geen cpu load hebben... en ik vraag me dus af of dat inhoudt dat die kaart alle berekeningen voor het geluid voor z'n rekening neemt en het dus niet uitmaakt hoe hoog je je latency zet omdat de cpu niet meerekent aan de uiteindelijke audio stream oid..

of bedoelen ze toch iets anders met geen cpu load?

als het nl waar is wat rme lijkt te claimen zou je dus bv EN op 10ms 25 convolution reverbs kunnen draaien EN op 2 ms ook.

dat is eigenlijk wat ik me afvraag.

voor wie geintresseerd is: ik heb rme zelf ff een mailtje gestuurd. dat "no cpu load" geldt alleen voor de mac. blijkbaar heeft een audio kanaal op de mac een bepaalde overhead die de kaart van de cpu opverneemt.

met een rme kaart wordt je systeem dus ook gewoon langzamer naarmate je de latency lager zet. hoeveel sneller zo'n kaart dan is dan een creamware kaart kon die me alleen niet vertellen jammer genoeg.

Origineel geplaatst door jdieks
dit betekend dus dat als je vstis wilt bespelen je steeds dat effect uit zal moeten zetten als je hogere latencies van je geluidkaart hebt.

Ken je wel de functie "constrain delay compensation" ? Ok dan blijft het een lastig (en zeer herkenbaar) probleem, maar dit is wel de beste work around.

Het verschil in CPU belasting tussen beide kaarten is ook gewoon moeilijk weer te geven.
Maar DSP op de RME (dat rijmt) neemt een gedeelte van de CPU over. Hij kan niet alles overnemen (ook niet op een Mac) omdat de kaart ook nog met je programma moet samenwerken. De creamware neemt ook een gedeelte van de CPU over.

Het punt is wel dat als je een snelle processor (Intel dual-core bijv) hebt dan heb je wel veel meer ruimte over en maakt het verschil tussen de twee kaarten niet zoveel uit.
Maar een G4/G5 kan hier evt meer aan hebben. Alleen is op dat punt de creamware ook wel handig omdat daar ook DSP's op zitten die je kan gebruiken voor FX, synths etc die je CPU ontlasten.

Het is maar net hoe je je hardware gebruikt natuurlijk. En als je perse zoveel mogelijk convolutie verbs wilt gebruiken kan je ook skipperen met freezen bouncen etc.

waar het gewoon op neer gaat komen is dat ik mezelf een andere manier van werken moet aanleren waar ik eerst met een lage latency wat melodieen inspeel en die later met een hoge latency ga mixen/sounds beter maken..

nou ja.. het zij zo :)

bedankt voor de info iig allemaal

De beste methode is degene de (wel) werkt. ;)

Je zegt dat je een Scope kaart hebt. Waarom gebruik je die dan niet als FX send en return? Zolang je niet in XTC mode maar in SFP mode werkt heb je helemaal geen latency over je ins- en outs. Kun je zoveel hardware effecten stapelen als je maar wil...

ja, dit vertelde ze me dus van rme ook.. dat het voor mij eigenlijk helemaal geen zin heeft om een rme kaart te kopen omdat die scope dingen voor mij doeleinden net zo goed zijn. en dat je idd met external effects alleen maar de latency van de converters hebt wat ong 1ms is.

de buffer is dus alleen voor het totale eind signaal. ik dacht dus dat het was dat elke keer dat er signaal in of uit de asio source moesten je met die buffer te maken had.

die gasten van creamware zijn echt helemaal zo gek nog niet :P

Ik schop een oud draadje eens even omhoog.......

En met een reden. Met de laatste driver van de HDSP-kaarten van RME is het mogelijk om meerdere kaarten naast elkaar te gebruiken. Ze gebruiken allemaal dezelfde driver en worden door je systeem als één kaart gezien. Dus stel dat je een HDSP9652 naast een AES-32 hebt, dan krijg je bij je TotalMix of in je DAW vrolijk 32x, 2x SPDIF en 16x AES te zien.

Ik vind dat persoonlijk ERG leuk en nuttig.

Back