Op zoek naar een programma dat kan...

Gunhed

Ingeburgerd
Ik ben opzoek naar een programma waarmee je realtime kunt time stretchen, waar je vervolgens ook nog een LFO shape op kunt zetten. Waarschijnlijk ben ik op zoek naar en plug-in die dit kan.

Ik heb dit al eens eerder gehoord bij producties. Zijn er mensen die hier verstand van hebben?

Alle tips zijn welkom.

G.

Jo, dit ruikt naar Reaktor van NI! Die kan dat volgens mij met gemak aan. Maar vraag me niet hoe want ik ben maar een startende Reaktor user.. Anyone else?

Arv

Ik weet weinig tot niets van sampling, maar het lijkt me dat dat met een eenvoudige sampler moet kunnen. Volgens mij zat in Reason zoiets.

Origineel geplaatst door Arveyman
Jo, dit ruikt naar Reaktor van NI! Die kan dat volgens mij met gemak aan. Maar vraag me niet hoe want ik ben maar een startende Reaktor user.. Anyone else?

Arv

Het effect wat ik bedoel hoorde ik in wat Aphex-Twin dingen maar ook bij andere artiesten.
Reactor hhmm... zit zeker wat in.

What about 'rockafella skank' ofzoiets van Fatboy Slim (die hele lange pitch/strecth) blijft vooralsnog een beetje een raadsel voor mij. Het zou goed kunnen dat dat het is wat ik zoek.

Mensen??

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Ik weet weinig tot niets van sampling, maar het lijkt me dat dat met een eenvoudige sampler moet kunnen. Volgens mij zat in Reason zoiets.

Ik ben al erg lang thuis in sampling. Maar nee zeker is het geen reason.

dat effect van fatboy slim komt 99% zeker uit een yamaha A3000....daar kan je (semi)realtime pitchshiften en/of timestretchen op de audio.......

verder kan je dat idd ook met reaktor en met kontakt doen..

Olaf

Origineel geplaatst door Gunhed
What about 'rockafella skank' ofzoiets van Fatboy Slim (die hele lange pitch/strecth) blijft vooralsnog een beetje een raadsel voor mij. Het zou goed kunnen dat dat het is wat ik zoek.

niet echt een antwoord op je vraag, maar als je dit echt cool vindt moet je ECHT een keer luisteren naar Self Destruction, Final van Nine Inch Nails...
een gitaarpartij die zooo vern**kt is en vervolgens ongelofelijk hard getimestretched wordt dat er bijna niks meer van overblijft :okdan: waarna het nummer losbarst in een snoeiharde industrial/techno frenzy...

okee, okee, tot zover mijn zoveelste poging om iedereen aan NIN te krijgen... :geslaagd:

[off-topic]

Jajajajajaja!!!! Ik ben al jaren en jaren aan NIN hoor! :D

[/off-topic]

[ontopic]

Kontakt schoot me ook gelijk te binnen, of zo'n roland variphrase. Maar het is natuurlijk ook heel goed mogelijk dat dat niet real-time gedaan is in rockefeller skank en zo. Ik heb alleen geen van de hier genoemde appatuur ooit gebruikt, dus ik kan je niet vertellen wat nou echt precies dat ding is wat je zoekt.

Owh ja, het hangt natuurlijk ook van een heel groot deel af van de sample die je erin propt.

[/on-topic, terug naar hilversum]

Origineel geplaatst door Gunhed

Bedoel je daar niet gewoon een 'granulizer' effect mee? daar zijn zat plug-ins voor volgens mij.

Dat timestretch effect zit ook op m'n EX5 alleen is het aansturen een beetje tricky via een midi controller. Je kunt alleen noten en halve noten afzonderlijk instellen. En niet een soort pitch bend achtig iets.

Maar je krijg al zo'n effect als je realtime loop points van een sample naar elkaar gaat verplaatsen. Dat kan in Reaktor, maar weet niet of dat timestretching in Reakor wel bestaat en/of zo aan te sturen is.

Ik denk dat het probleem is dat je het realltime wilt doen; in de nieuwere programma's kan je een plug-in -ik noem maar wat "hyperprism pitch changer" ofzo- automatiseren; op dat moment ben je dus wel realtime bezig geloof ik :confused:
Misschien dat dit wat is.

waaa! waarom luistert er niemand naar mij? ;)

ik was toen dat nummer van FBS uitkwam best wel actief op de A3000 mailinglist en daar was best wel wat ophef omdat ineens iedereen dat A3000 effect herkende in die plaat......het effect heet ook timestretch op de A3000..en je kan in realtime de parameters aanpassen zodat je de snelheid van de gespeelde sample echt heel extreem kan veranderen met bv je modulatiewieletje.....sterker nog, dat effect kan je ook loslaten op de audio inputs, maar dan klinkt het niet zoals het eigenlijk bedoeld is, maar ook heel freaky.

Olaf

Yep volgens mij heb je gelijk Olaf. FBS gebruikt denk ik echt geen software daarvoor.. daar is ie een te grote hardware dude voor.. Dus de A3000!! (die was toen toch net nieuw? dat verklaart het al helemaal)

Arv

Origineel geplaatst door olafmol
waaa! waarom luistert er niemand naar mij? ;)

ik was toen dat nummer van FBS uitkwam best wel actief op de A3000 mailinglist en daar was best wel wat ophef omdat ineens iedereen dat A3000 effect herkende in die plaat......het effect heet ook timestretch op de A3000..en je kan in realtime de parameters aanpassen zodat je de snelheid van de gespeelde sample echt heel extreem kan veranderen met bv je modulatiewieletje.....sterker nog, dat effect kan je ook loslaten op de audio inputs, maar dan klinkt het niet zoals het eigenlijk bedoeld is, maar ook heel freaky.

Olaf

Zit dit effect ook op de eerste versie van de A3000? Ik denk voor mij zeker de moeite waard om dit te checken.
Thanks for the tips 'n' tricks allemaal.

-: ik moet bekennen dat ook ik ooit aan fan van NIN was. -- ----<[DowNINit!]>--- - -

Ganheddo.

Reaktor kan het wel. Ik kan wel een bericht posten op het NI REaktor forum, die genieen daar weten zowat alles. Als ik het weet dan kan je een demo downloaden en wie weet kan je met die demo ook wel HD recorden en je effect wegschrijven. zeker weet ik het niet of de demo het kan .. maar proberen kan. anyway suc6

yups ..dat effect zit ook al in OS1 van de A3000......

Olaf

gunhed,

realtime strectchen is lastig, komt door tijdsverloop tussen werkelijke tijd en te stretchen tijd. Dat gaat richting tijdreizen. Kunnen we dat al? Nee, dus.
Soundforge kan goed stretchen, maar ook krimpen, tot wel 30%. Niet in realtime. Wil je gestoken scherp iets gestretch hebben dan moet je tot op honderdsten van seconden kunnen framen.
Dat loopt flijmscherp.

pcoene02

Vintagegear: analoog: Korg MS 20 (x2), Yamaha PSR 4500, Roland CR 78, Sennheiser (x5), Synton 202, Technics SH 8050 (33 kanaals eq.), Studiomaster 8-4-8, Eela S101 (12-2, P&G sliders), Pecopatch (x2), een hele batterij recorders, oa. Uher, Tascam/Teac, Technics, met DBX (2, 4, 8 kanaals); digitaal: Technics Digital Piano (gewogen), Keytek CTS 2000, Yamaha YS 200, SGE Mach 2; midi score: Logic, Musicator; HD recording & fx: CoolEditPro (goeie vocoder), SF, Acoustica (MP3 realtime mixer, werkt als een beest); monitoring: Bose 1800 (x2, kostte mij elke keer deuren/ramen), 901 (x4), Fane (x4); metering: Philips PM 2504, Dynascan 1820, Hameg HM 203-7, Beckman T 100B, stemvork a1. Ga ook eens naar www.oldaudio.nl voor gebruikte audio:engel:

Origineel geplaatst door olafmol
dat effect van fatboy slim komt 99% zeker uit een yamaha A3000....daar kan je (semi)realtime pitchshiften en/of timestretchen op de audio.......

Ik wil niet de wijsneus uithangen maar zover ik weet en ooit gelezen heb in een interview met FBS in de FM (engelstalig)
Heeft hij geen A3000 in zijn setup en ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat hij dit met een Akai heeft geflikt nu weet ik alleen niet of het de S950 of zijn S2000 is geweest.....
Maar zoals ik al zei ik weet het ook niet 100% zeker maar bedenk wel dat ondanks zijn gebruik van samples FBS zeer creatief is.
En wat betreft Protools en FBS dat denk ik ook niet hij werkt namelijk nog steeds met zijn ATARI als Sequenser en ik geloof dat hij Creator gebruikte......

soundforge kan wel realtime strechten. is alleen niet automatiseren. wel als je de soundforge plugins binnen bv logic gebruikt

Back