Midi kanalen Roland Sh 201

the_source

Nieuwkomer
Hallo leden ,

Iemand die ik ken van vroeger heeft een Roland sh201, Roland mc303 enz gekocht en vroeg mij of ik deze even wou aansluiten. Maar hij ombreekt de handleiding van zijn Roland SH 201.
Nu zonder handleiding en nog nooit met dit keyboard gewerkt te hebben is mogelijk om te weten hoe dit keyboard juist werkt vandaar dat ik even op net ben gaan rondkijken en de handleiding heb gevonden, alleen kon ik in de handleiding niet terug vinden hoeveel midi kanalen men op heb zelfde ogenblik kan gebruiken als tracks in cubase inspeelt ?
Wie kan me hier iets meer over vertellen.

Van de brochure: http://www.rolandus.com/uploads/CMS/Downloads/1710/sh_201_brochure.pdf

"1 MIDI PART".

Op het frontpanel staat wel "DUAL" en "SPLIT" - met dat laatste zou je eventueel 2 parts kunnen faken, maar dan zit je wel met de toonhoogte. Betere optie: speel je melodie als noten in een MIDI track in. Neem ze dan als audio in Cubase op. Hou de MIDI track gewoon maar zet 'm uit of mik 'm in een apart mapje dat je "original" of zo noemt. Je kunt dan altijd een nieuwe versie maken als het nodig is maar parts kun je zoveel als je wilt toevoegen; het is alleen rotwerk om het te renderen.

Weinig andere keuze overigens; de V-Synth doet ook maar 1 part (en een GT doet er 2, maar die kost dan ook meer ;) ).

Origineel geplaatst door Yoozer
Van de brochure: http://www.rolandus.com/uploads/CMS/Downloads/1710/sh_201_brochure.pdf

"1 MIDI PART".

Op het frontpanel staat wel "DUAL" en "SPLIT" - met dat laatste zou je eventueel 2 parts kunnen faken, maar dan zit je wel met de toonhoogte. Betere optie: speel je melodie als noten in een MIDI track in. Neem ze dan als audio in Cubase op. Hou de MIDI track gewoon maar zet 'm uit of mik 'm in een apart mapje dat je "original" of zo noemt. Je kunt dan altijd een nieuwe versie maken als het nodig is maar parts kun je zoveel als je wilt toevoegen; het is alleen rotwerk om het te renderen.

Weinig andere keuze overigens; de V-Synth doet ook maar 1 part (en een GT doet er 2, maar die kost dan ook meer ;) ).

Yoozer bedankt voor u vlug antwoord .

Ik dacht het ook dat je maar 1 midi kanaal te gelijk kan gebruiken bij deze keyboards.
Dat heb je bij deze goedkope keyboards.
Ik heb zelf een korg weavestation enz hierbij kan je 16 midi kanalen te gelijk gebruiken in cubase.
geef mij maar de goede oude en iets duurdere keyboard met LCD scherm dat zijn nog de beste.
Mvg,
Danny

Maar, een SH-201 is ook een heel ander beestje dan een Wavestation. 16-parts multitimbraal heeft alleen maar zin bij 16 noten polyfonie of meer; en met sample-gebaseerde synthesizers werkt dat altijd anders dan bij modeling-machines zoals een 201.

Verder weet je dan ook dat je de effecten in de Wavestation over die 16 parts moet uitsmeren en goed moet opletten met de polyfonie - en of de presets "enkel" of "dubbel" zijn (dat laatste halveert de polyfonie) - en meest belangrijk van alles, dat het instellen behoorlijk wat werk kost. Om maar te zwijgen over het feit dat je eerst door 3 menu's mag duiken om met een slider een parameter bij te stellen terwijl dat bij de 201 allemaal op het frontpaneel zit.

Het doel van een 201 is gewoon ook om een vlugge bak voor erbij te zijn, of om live mee op te treden, en dan is het gehele multitimbrale gebeuren vaak teveel werk om te doen.

Alles is een afweging, qua kosten, interface en doelgroep ;)

Als je vriend wel graag alle parts tegelijk wil hebben: een Virus TI kan het (maar die kost dan ook meer).

Origineel geplaatst door Yoozer
Maar, een SH-201 is ook een heel ander beestje dan een Wavestation. 16-parts multitimbraal heeft alleen maar zin bij 16 noten polyfonie of meer; en met sample-gebaseerde synthesizers werkt dat altijd anders dan bij modeling-machines zoals een 201.

Verder weet je dan ook dat je de effecten in de Wavestation over die 16 parts moet uitsmeren en goed moet opletten met de polyfonie - en of de presets "enkel" of "dubbel" zijn (dat laatste halveert de polyfonie) - en meest belangrijk van alles, dat het instellen behoorlijk wat werk kost. Om maar te zwijgen over het feit dat je eerst door 3 menu's mag duiken om met een slider een parameter bij te stellen terwijl dat bij de 201 allemaal op het frontpaneel zit.

Het doel van een 201 is gewoon ook om een vlugge bak voor erbij te zijn, of om live mee op te treden, en dan is het gehele multitimbrale gebeuren vaak teveel werk om te doen.

Alles is een afweging, qua kosten, interface en doelgroep ;)

Als je vriend wel graag alle parts tegelijk wil hebben: een Virus TI kan het (maar die kost dan ook meer).

Yoozer,

Het is zoals u zegt.
Alles is een afweging, qua kosten, interface en doelgroep.
Hij wil gaan gebruiken in zijn homestudio.
Hij heeft nog wat toestellen maar weet niet hoe ze werken en heeft geen handleidingen.
Ik zal voor hem nog wat opzoek werk mogen doen in verband met die handleidingen en ze ook nog eens beetje mogen lezen want hij weet niks van zijn keyboards af.
Ik denk dat ik nog wel enkele vragen voor dit forum zal hebben, misschien tot later.
Mvg,
Danny

Als hij internet heeft mag 'ie het ook zelf vragen, da's geen probleem ;).

Roland en Yamaha hebben hun handleiding-archieven online staan; Korg heeft ze alleen van de laatste nieuwe apparatuur voorzover ik weet (op korg.co.uk staat ook nog wat ouder spul van een paar jaar geleden). Kleinere bedrijven zoals Novation hebben ze allemaal, en voor het echt antieke spul moet je vaak al op eBay kijken of er een gekopieerde versie te krijgen is.

Als je een totaal-lijst hebt van wat 'ie heeft moet 't al redelijk makkelijk zijn om een beetje goedwerkende opstelling te maken in combinatie met z'n computer.

Back