zang/rap uitmixen

remi v

Stamgast
hallo

ik zit met een probleempje

dat is het volgende: ik wil raps/zang uitmixen we hebben alles in apparte kanalen opgenomen 2 maal de lead en 1 voor accenten alleen probleem is dat de zang/rap nooit perfect samen lopen vraag hiervoor is hoe kan ik alles perfect laten samenlopen (programma om strak te trekken)

2e vraag welke programma heb je om eventuele noten die niet perfect ingezongen zijn strak in de noot te krijgen

ik werk met nuendo heb een audiofire 12 kaart en mackie sr24.4 mixer

en hebben jullie nog eventueel tips om opgenomen zang vet te laten klinken?

Origineel geplaatst door smackos
Nou als je verschillende nummer 1 hits in Amerika hebt dan zou je dat toch wel moeten weten niet :D

hgeghehgehehge was dat maar waar :)

ben nu voor het eerst bezig met uitmixen van stemmen

Origineel geplaatst door smackos
Je moet het gewoon in stukjes knippen toch en bijelkaar puzzellen...dat kan met de meeste audioprogrammas toch wel.

in byvoorbeeld abelton live kun je heel makkelijk iets strak laten trekken en loopt het perfect

ik weet ook dat je programma s hebt waarbij de noten precies op de juiste plaats kan zetten

Re: zang/rap uitmixen

Origineel geplaatst door remi v
uitmixen
Wat je daar noemt is niet zozeer uitmixen maar eerder corrigeren/rechttrekken.

Afhankelijk van je versie van Nuendo (heb je 3 dan zit je goed) heb je de beschikking over een hele mooie feature genaamd "Audiowarp" waarbij je een stel punten markeert en die kan verschuiven zodat ze op de beat vallen.

Als je dat niet hebt mag je alles uit elkaar trekken met een wave editor (Wavelab, Soundforge, oid). en ze op de juiste plaats schuiven. Veel klotewerk, magoed.

Er zou een programma moeten zijn dat dit automatisch voor je doet, maar ik weet even de naam niet, en volgens mij is 't bedoeld voor ProTools.

en hebben jullie nog eventueel tips om opgenomen zang vet te laten klinken?
Als 't om hiphop gaat, doubling. Laat de zanger(es) meerdere takes doen en leg die over elkaar heen (natuurlijk ook rechtgetrokken), duw er vervolgens 2 maal een Waves L2 overheen, en als het dan niet vet is, zoek dan iemand anders voor de klus.

Re: Re: zang/rap uitmixen

Re: Re: zang/rap uitmixen

Origineel geplaatst door Yoozer
Er zou een programma moeten zijn dat dit automatisch voor je doet, maar ik weet even de naam niet, en volgens mij is 't bedoeld voor ProTools.

Precies... die is er... weet alleen ook de naam niet meer. Voor koortjes werkt dat echt perfect, maar voor leadvocals zou ik het toch niet gebruiken, want je hebt grote kans dat er precies knipjes ontstaan op plekken waar je ze echt niet wilt hebben, zoals midden in een woord, of net in de belangrijke adem tussen de woorden door.

De enige en beste manier om het strak te krijgen is heel simpel: retestrak laten inzingen / rappen. Is het niet strak...? Gewoon nog een take totdat het er superstrak op staat. Bespaart je een eeuwigheid aan werk achteraf!

Qua toonhoogte correctie: Melodyne of Autotune!

thankz allemaal man :D

ik ga van het weekeind het allemaal uitzoeken

nogmaals bedank ik jullie voor de informatie

Back