Bestaat er een program change pedaal?

Laandodeman

Symfomaan
On stage moet nog al vaak mijn presets veranderen tijdens het spelen. En dan kom ik handen tekort.

Bestaat er zoiets als een eenvoudig program change pedaaltje? Ofwel dat je met een klik met je voet een volgend programma/preset kunt inschakelen?

En dan bedoel ik NIET zo'n loeder als Behringer FCD 1010. http://www.behringer.com/FCB1010/index.cfm
:r

Ik werk zelf met ableton en daar kan ej met midi alles toewijzen van starten stoppen tot prgram chance. Ik weetn iet wat voor programma je gebruikt, maar mischien kan dat daarin ook.

Re: Bestaat er een program change pedaal?

Origineel geplaatst door Laandodeman
On stage moet nog al vaak mijn presets veranderen tijdens het spelen. En dan kom ik handen tekort.

Bestaat er zoiets als een eenvoudig program change pedaaltje? Ofwel dat je met een klik met je voet een volgend programma/preset kunt inschakelen?

En dan bedoel ik NIET zo'n loeder als Behringer FCD 1010. http://www.behringer.com/FCB1010/index.cfm
:r

Roland FC 200 2e hands

Of zoiets soort gelijks.

Ligt aan je keyboard. Een switch pedaal zendt niet een specifiek midi signaal. Het ligt aan het apparaat waar je 'm in stopt wat voor controller je er aan toewijst. Nou is program-change geen standaard midi controller volgens mij, maar bij een aantal merken kan je een program-change commando aan een pedaal toewijzen.
Wat voor apparaat gebruik je?

Ik gebruik een Nord Stage.

Ik zoek inderdaad een enkel switchpedaaltje of zo. Geen bak met 10 pedalen, zoals de Roland FC200.

Als ie alleen maar een commando geeft om te switchen naar de volgende volgende preset/programma, ben ik tevreden.

Dit is denk ik een pedaal dat je ongeveer zoekt:

Attachments

• p13801b-8e92cf72b2b43dfedd683afd18112744[1].jpg
    p13801b-8e92cf72b2b43dfedd683afd18112744[1].jpg
    24,5 KB · Bekeken: 116
Dan moet je dat op de Juno instellen, dus dat ie een switch interpreteert als een program change message. Volgens mij kan dat niet bij de Nord Stage.

patchbay of interface zoals opcode studio 5 (15 i/o, oude macintoshes only), digital music corps MX8, akai ME80P, roland A880, miditemp MMP8 niets voor jou? Doet meer dan program changes (routings). Misschien overkill maar wel erg handig. Gebruik 1 voetpedaal om 2 racks en 3 controllers aan te sturen. Erg handig en makkelijk en zorgt er voor dat je je kan concentreren op spelen ipv programmeren...

Dat word me allemaal te ingewikkeld Slipperman. Ik moet minstens een keer per week m'n gear naar de oefenruimte sjouwen en nog zo'n apparaat erbij wordt te gortig. Daarom wil ik het oplossen met een enkel pedaaltje.

Dan moet je dat op de Juno instellen, dus dat ie een switch interpreteert als een program change message. Volgens mij kan dat niet bij de Nord Stage.

En toch is het vrij gangbaar .. die stage heeft iig wel een control pedaal aansluitinging op de achterkant zitten .. ik zou je manual nog maar eens doorspitten

Daarnaast, pedalen zijn altijd erg handig ..

Dat word me allemaal te ingewikkeld Slipperman. Ik moet minstens een keer per week m'n gear naar de oefenruimte sjouwen en nog zo'n apparaat erbij wordt te gortig. Daarom wil ik het oplossen met een enkel pedaaltje.

wat denk je wat ik doe ;) Weet niet wat je allemaal gebruikt en ken de nord stage niet zo. Weet niet of je daar inderdaad patches gewoon via een pedaal kan wisselen maar het is een veel gebruikte truuk. Alle korg apparaten kunnen het zowieso en ik weet dat kurzweil en roland de optie ook bieden om gewoon een pedaaltje op de programmable footswitch aan te sluiten en zo telkens patches te schuiven.

Jordan Rudess doet dat al jaren met zijn Kurzweil K2500 en tegenwoordig met ze Korg Oasys.

FC200 gebruik ik overigens ook en ondanks dat ik echt geen grote voeten heb is het zo dat ik met een schoen aan toch vaak de buurman ook even zacht aanraak. Nadeel is dat als je een beetje te veel naar een kant neigt, de buurman ook wordt getriggered met een beetje pech...

De Nord Stage manual kan ik dromen, maar ik heb niets gevonden. Prachtig apparaat, maar dit vind ik toch behoorlijk stom van die jongens van Clavia :stupid

Het idee om het zo te doen heb ik inderdaad van Jordan Rudess, hij heeft een paar leuke keyboard instructie DVDs op de markt gebracht.

Het is trouwens wel goed te weten dat het met Roland blijkbaar wel kan. Misschien kan ik m'n routing omdraaien en via m'n Fantom S werken. 's Kijken of dat wel lukt.:eureka:

De Nord Stage manual kan ik dromen, maar ik heb niets gevonden. Prachtig apparaat, maar dit vind ik toch behoorlijk stom van die jongens van Clavia :stupid

:confused:

Hoe kan je beweren dat je met je voeten 'naadloos' naar de volgende preset kan overschakelen als het laden van een preset op de Stage zelf een fractie van een seconde duurt? Dan kan je toch ook niet spelen? Kan je evengoed je handen gebruiken.. Die halve seconde die je nodig hebt om naar de toegewijde knoppen te reiken (nl. de genummerde program select toetsen, 1 tikje op de rotary dial, van layer switchen, mogelijkheden zat) zal het dan ook niet maken.

Ofwel moet je creatiever zijn met layers, presets programmeren:

1. Presets programmeren naar je set & op dode momenten in je nummer met pending program change al naar het volgende preset gaan, zodat je enkel op de flikkerende genummerde program select toets hoeft te duwen.

2. De multitimbraliteit uitbuiten: verschillende instrumenten op verschillende layers zetten (zelfs niet noodzakelijk: met het control pedal dat je toewijst aan volume encoders via morph kan je ook instrumenten 'aan' of 'uit' zetten, zoals je weet 3 verschillende instrumenten per layer)

Sorry, maar ik vind het een beetje raar om deze functie 'ontbrekend' te vinden op de meest hands-on stage-piano op de markt.

Back