Welke midi foot controller

tessitok

Ingeburgerd
Hi guys,

Ben nog een serieuze beginnen, en zou dan ook graag jullie hulp willen.
Ben sinds kort in een band gestapt om de toetsen voor mijn rekening te houden.
Ik ben van opleiding een klassiek pianist en voel mij dan ook enorm thuis op mijn Yamaha CP300 stage piano.
Omdat ik toch wat tekort kwam met goede klanken heb ik mij de Motif ES rack (MESR) van Yamaha aangeschaft.
Nu hier is mijn probleem.
We spelen alles live met de groep, en heel vaak moet ik van klank veranderen.
Soms 1 enkele klank, maar ook vaak in layers, en dit meerdere malen in 1 stuk.
Vaak moet ik zelfs vershillende keren wisselen in 1 enkele maat.
Ik heb dus de voledige setup gemaakt door middel van performance files in mijn MESR.
Nu ben ik op zoek naar iets om op een zeer snelle en gemakkelijke manier van klank te kunnen veranderen, zonder de handen van het klavier te halen.
Na wat opzoeking ben ik terecht gekomen bij de midi foot controller.
Wat raden jullie aan.
Hier een aantal controllers die blijkbaar niet slecht zouden zijn.
Roland: FC300
Yamaha: MFC10
Behringer: FCB1010

Het probleem dat zich zal voordoen is het feit dat er maar 100 presets in kunnen worden geprogrammeerd. Dit zou wel eens voor problemen kunnen zorgen vrees ik. Ook de MESR kunnen er maar 128 aan.
Ik zou de setups willen groeperen volgens te spelen nummer en ze snel kunnen ophalen.
Zodat ik niet altijd moet herbeginnen met programmeren in de foot controller als de playlist wijzigd.
Is er een mogelijkheid om dit via pc te doen en dan de foor controller hierop aan te sluiten, zodat ik niet meer beperkt ben in aantal.
Heb ik dan wel zo'n ingewikkelde controller nodig of kan ik dit doen met 1 pedaal?

Heeft hiermee iemand ervaring?

Thanks.

Als jij echt meer dan 100 preset-changes hebt met je band binnen 1 show is er echt iets mis...niet negatief bedoeld maar dan zal je toch anders moeten denken of programmeren. Extra midikeyboardje bovenop je CP scheelt al, splitjes, velocity switches enz...
meer dan 100x schakelen is echt overbodig en ik heb echt in gekke situaties gestaan geloof me

Niet dat ik de 100 presets nodig heb tijdens 1 show, maar ik zie het niet zitten om telkens de hele boel te herprogrammeren bij een veranderende playlist.
Daarom had ik ze gewoon graag willen groeperen per nummer en ze ergens opslaan om indien nodig ze makkelijk te kunnen opladen.
Weet iemand hier meer raad over?

Ik herken je probleem heel goed. Zelf speel ik met een Nord Stage. Deze heeft een morphing functie die mij in staat stelt met een control pedal van geluid te veranderen, zonder mijn handen van de toetsen te halen. Ik ken de Yamaha pianosound niet, maar die van de Nord (met name de Yamaha grand!) is volgens mij absoluut niet minder. Ik ben ook klassiek geschoold en heb in mijn studio een akoustische piano en de Nord staan. Maar ik speel eigenlijk alleen nog op de Nord... :-)

Maar ook dat is voor mij nog niet genoeg. Om een voorbeeld te geven: in een bepaalde song gebruik ik piano, die ik tijdens de refreinen layer met een strings-synthesiser. Die kan ik nu lekker infaden met met de control pedal. Maar in het zelfde nummer gebruik ik twee verschillende lead sounds op mijn Moog Voyager. Hoe switch ik van de ene naar de andere leadsound, tijdens het spelen op de Nord?

Ik heb wel eens gedacht dat ik de enige was met dit probleem. Bij Feedback en zo, snappen ze mijn probleem niet eens. Maar inmiddels heb ik gemerkt dat er verschillende oplossingen zijn.

Je kunt bijvoorbeeld bij sommige keyboards een simpelpedaaltje gebruiken zoals de boss fs-5u (zie deze link: http://www.jordanrudess.com/forum/archive/index.php/t-6392.html). Maar deze werkt niet op elk keyboard.

Een andere oplossing is te werken met midi, bijvoorbeeld de Midi Xchange van Rocktron:

http://ecx.images-amazon.com/images/I/31zHHp8SsBL._SL500_SL160_.jpg

of de Midi Mouse van tech21:

http://cachepe.zzounds.com/media/qu...0/p2735b-f15d5cd11b7241f148ff1470ec1c95fe.jpg

Met deze pedaaltjes kun je namelijk niet alleen een preset omhoog, maar ook weer omlaag. :D

Waar ik zelf aan denk is de PK5a van Roland, een oudewetse pedalenset die je ook midi program change signalen kunt toewijzen. Het C pedaal is dan Patch 1 en het D pedaal patch 2 of zo.

Succes!

Ik ken het probleem. Als je echt aan je CP300 wilt vasthouden, en ik neem aan voor het GH klavier, dan kun je dat met een midi controller wel oplossen. Ik heb zelf oa ervaring met de Roland FC300 en de Gordius Little Giant.

De FC300 werkt goed maar is het qua concept net niet vind ik. grootste nadeel is dat je niet mbv een PC programmatje ff snel kan programmeren. Wel veel robuuster en beter dan de FCB1010.

De Gordius heb ik als vervanger van de FC300 gekocht, is mega uitgebreidt en vrij makkelijk te programmeren mbv Windows software. Deze controller kan echt heel veel en heeft de volgende levels mbt setups: patches, presets, banks, songs, setlists. Dat is voor live echt de max, want je kunt je instellingen dus hergebruiken in andere banken en setlists. Setups kun je op je PC opslaan en weer uploaden. Is handgemaakt en heel goed. De Little Giant 2 is net uit en heeft een forse uitbreiding ook van het aantal patches. http://gordius.be/

PS Misschien een open deur maar wat wel het gemakkelijkste werkt in een band is een 88-toetsen synthesizer die je ook als midi master gebruikt. Voorbeelden zijn de Motif ES of XS 8, Fantom etc, daar kun je perfect setlists mee maken en dan heb je aparte geen midi controller nodig. Tis alleen jammer dat het klavier wat in de ES8 / XS8 zit geen graded hammer klavier is. Ik heb zelf een S90ES, ideaal voor het band werk maar ook hetzelfde klavier. Speelt niet slecht hoor, maar net een beetje lichter en als je klassiek geschoold bent is dat wel wennen.

Maar in het zelfde nummer gebruik ik twee verschillende lead sounds op mijn Moog Voyager. Hoe switch ik van de ene naar de andere leadsound, tijdens het spelen op de Nord?

Oh o o hoe head dat 25 jaar geleden dan gemoeten he? Maare je kan als je je eerste lead sound zoekt op je Voyager die klaar zetten, alvast scrollen naar je 2e leadsound zodat je die oproept door alleen op enter te drukken. Neem aan dat je niet met 2 handen op je Nord speelt en tegelijkertijd je leadjes op je Moog?

Maar dat ff terzijde hahaha (ff met een knipoog lezen he)

Er zijn meerdere oplossingen...de meest simpele is om meerdere setups te maken en die per project in te laden in je Motif ES Rack en CP. Je hoeft toch niet alle presets in een keer oproepbaar te hebben?
Daarnaast heb je programchange pedalen, midi footcontrollers met midimapping, miditemp's enz...

Back