Stil 61-keys masterkeyboard

Threster

Ingeburgerd
Ik ga vanaf eind september op kot ("op kamers" voor de Nederlanders, heb ik begrepen) en ben nu op zoek naar een 61-keys masterkeyboard, dat vooral stil moet zijn.

Ik speel al 9 jaar piano en heb sinds een jaar ook een Yamaha S90 ES gekocht, die ik oorspronkelijk mee op kot wou nemen. Probleem is nu dat ik met 8 op een gang zit, en zelfs als ik speel met hoofdtelefoon maken de gewogen toetsen van de S90 ES véél te veel lawaai.

Ik zocht nu een 61-keys masterkeyboard te combineren met een softwaresynth à la The Grand 2 en ook misschien met Hypersonic 2, om zowat over hetzelfde te beschikken als nu op m'n S90ES.

Vereisten zijn dus: 61-toetsen, die vooral stil moeten zijn, ik heb voor de rest nog geen enkele ervaring dus ik weet niet of halfgewogen toetsen ook zouden volstaan, maar beter op veilig spelen en dus helemaal niet gewogen.
Aftertouch is een vereiste, omdat ik dat gewoon ben door m'n piano.
Liefst ook sliders, als het binnen het budget past, maar toch zeker anders wel knobs.

Budget < € 250

Ik dacht aan een EMU Xboard 61, CME UF 6 (maar die valt slecht te krijgen?)...
Ik heb ze echter nog niet kunnen testen.

Jullie nog ideeën?

Ik denk dat halfgewogen wel mag hoor ;-)
zeker voor een rasechte pianist!!

Speel je dan zo hard op je klavier dat de buren het storend vinden? of speel je misschien altijd snachts na 12e ^^?
Nog een tip; ga een muziekwinkel binnen en test enkele keyboards op hun 'toetsgeluid' elk merk en elk type heeft vaak zijn kenmerkende toets, met vorm (bv. de Roland G-800 heeft ietsjes meer afgeronde toetsen, kan je dus makkelijk over glijden), zwaarte (er is vaak ook verschil tussen de verschillende halfgewogen toetsen) en naargelang de kwaliteit van de plastiek van de toetsen verschilt ook het toetsgeluid.... Dat heb ik toch ervaren, maar komt nooit ter sprake.

Ik ben inderdaad wel iemand die regelmatig op m'n toetsen "doorram", dus da's idd wel een factor.

Hetgeen je zegt "speel je dan regelmatig na 12u 's nachts": het moet gewoon stil zijn, als ik speel moet het steeds onhoorbaarzijn in de kamers naast me, zodat de mensen daar ook kunnen studeren. Overdag of 's nachts (voor in de blok) ;)

Origineel geplaatst door onzefree
Ik denk dat halfgewogen wel mag hoor ;-)
zeker voor een rasechte pianist!!

Het feit dat ik een rasechte pianist ben doet er dus niet echt toe, als ik een leuk halfgewogen board heb waar ik nooit op kan spelen tenzij dat de buren er niet zijn, ben ik er nog niets mee...

Origineel geplaatst door Threster
Ik ben inderdaad wel iemand die regelmatig op m'n toetsen "doorram",

Jaaaa die S90ES daar kan je heeerlijk op doorrammen. 8~ En dat maakt idd best wel herrie. Mijn buren kunnen het ook horen, en ik woon bepaald niet op kot.

succes!

ff een testje;
zet je keyboard af en speel.
Let vooral op het geluid van je toetsen.
Nu doe hetzelfde, maar vervang het klavier door bv een plank of een bureau of iets dergelijks.

Begrijp je wat ik bedoel? Je gaat al kussentjes op je toetsen moeten plaatsen om echt zeer stil te kunnen spelen....

+ ik heb hier een ongewogen klaviertje staan en ik denk dat dat nog méér lawaai maakt..
Je vingers die neerkomen + de toetsen die op het plastic neerkomen (daar zit geen veertje of weerstandje in om de schok op te vangen, tov een (half)gewogen klavier.

Toetsen met vilt afgewerkt (onder en rond de toetsen hé ;) ) kunnen misschien wel helpen.
(echte piano's hebben dit, niet? Daar maken de toetsen zelf niet veel lawaai, maar de mechaniek eerder)

Ik hoop dat ik enigszins waarheid heb uitgekraamd, die nuttig was:geslaagd: :koffie: .

Je wil toch niet op kamers wonen waar ze hierover zouden gaan zeiken?

In een normaal studentenhuis moet je gewoon je stereo op 10 kunnen zetten om 4 uur 's nachts :D

Origineel geplaatst door MatthewLeBlom
In een normaal studentenhuis moet je gewoon je stereo op 10 kunnen zetten om 4 uur 's nachts :D

Om nog maar te zwijgen wat je gaat doen als die lekkere stoot langskomt na 23.00 uur... ????
Moet het dan ook stil ???:D

Ik ben inderdaad wel iemand die regelmatig "doorram", dus da's idd wel een factor.

Attachments

• p4guitar_keyboards.jpg
    p4guitar_keyboards.jpg
    50,2 KB · Bekeken: 79
hoe vervelend lijkt mij dat spelen zeg!!!

On topic: hoe hard ram jij op de toetsen dat dat zoveel lawaai maakt??

ik zou dan idd voor semi gewogen toetsen gaan idd!

een klavier maakt altijd lawaai maakt niet uit of het nu gewogen is of niet, echter
is het niet alleen het klavier maar ook de bouw van de Synthesizer die dat
geluid kan veroorzaken en als een soort klankkast werkt :)

+1
Je wil toch niet op kamers wonen waar ze hierover zouden gaan zeiken?

verhuizen! ik bedoel, straks heb je een vriendinnetje en je legt een Sade-plaat op en...nouja laat ook maar, ik moet er niet aan denken.

jemig, ik bedoel, ergens houdt het gewoon op...hebben jullie allemaal pantoffels aan in je huis? Je huisgenoten moeten inzien dat je al genoeg moeite doet door met hoofdtelefoon te spelen! Andere tip: pas op met "rammen", niet dat je ergens een peesontsteking krijgt ofzo, wen je eraan, subtiel te spelen.

Ik snap je probleem. Heb er thuis ook last van (houten vloeren). Wat bij mij veel heeft geholopen is twee stroken hoogpolige vloerbedekking onder m'n kruispoot. Dat scheelt echt super veel. En ja ik ram (soms) ook hard.

Het geluid wat doordringt naar andere kamers is namelijk puur het contact geluid.

Succes ermee.

Re: Stil 61-keys masterkeyboard

Aftertouch is een vereiste, omdat ik dat gewoon ben door m'n piano.
Vermoedelijk bedoel je velocity, want de eerste piano met aftertouch moet ik nog tegenkomen. Ik bedoel: als de hamer helemaal tegen de snaren aanzit, dan geeft het mechaniek echt niet nog meer mee.

Re: Re: Stil 61-keys masterkeyboard

Re: Re: Stil 61-keys masterkeyboard

Origineel geplaatst door Meinte37
Vermoedelijk bedoel je velocity, want de eerste piano met aftertouch moet ik nog tegenkomen. Ik bedoel: als de hamer helemaal tegen de snaren aanzit, dan geeft het mechaniek echt niet nog meer mee.

Ja idd, ik heb het ff verward

Voor wat ik nu begrepen heb, zou ik voor een halfgewogen toetsenbord gaan? Ik heb nu de CME UF-6 op het oog, of de EMU Xboard 61, zoek ze nog te gaan uittesten vandeweek.

ik speelde heel veel moderne klassieke muziek, en als ik nu mijn toekomstige studierichting niet zou doen, zou ik naar Lemmensinstituut (Leuven, soort van conservatorium) zijn gegaan.
Om even te illusteren hoe "hard ik doorram": Dit jaar eindigde dus mijn voorbije 9 jaar pianocarrière, m'n lerares had me nog een stuk gegeven "dat me op het lijf geschreven was"... enkele dagen voor de opvoering zei ze "dat ik nog wat aggressiever mocht spelen" Gevolg: gesprongen pianosnaar :(

Back