vsti's hoger dan hardware-synth??

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

OJS

..............
Ik ben vandaag lekker bezig geweest vind ik zelf maar toen ik mijn verse productie wilde aanvullen met wat geluiden uit een hardware synth kwam ik erachter dat er een verschil in toonhoogte zit tussen mijn hardwaresynth en de softsynths.
Ik dacht gelijk een aan probleem met de samplerate. Klopt dat?
Mijn projectje (Nuendo) is opgezet in 24bit, 48 Khz. Ik heb aangenomen dat softsynths zich daar automatisch aan aanpassen.

Of heeft iemand die eerder meegemaakt en zie ik nog iets over het hoofd?

Als je ze op 44khz zet en de tonen kloppen dan wel, dan is dat inderdaad de oorzaak. Ik weet in ieder geval dat de Hartmann Neuron last had van dit probleem.

De sample rate heeft niets te maken met de tuning.
Of je hardware is verkeerd ingesteld,of je software.
Allebei kunnen veranderd worden.

Origineel geplaatst door Cloggy
De sample rate heeft niets te maken met de tuning.

Wel als het brak geschreven is. De Hartmann Neuron VS die Yoozer noemt was inderdaad wat hoger gestemd op 48 kHz dan op 44.1 kHz en die kon je niet instellen.

Ik denk dat het iets mijn de instellingen in Nuendo te maken heeft. De tuning van mijn hardware komt overeen met de tuning van mijn akoestische piano dus dat klopt. Alles softsynths zitten daarboven, ruim zelfs. Ik ga vandaag proberen om mijn project op te starten in 44.1 en ik vermoed dat dit het probleem gaat verhelpen.

Zoniet, dan post ik wel weer een wanhopig antwoord.....

48kHz is de sample rate en heeft niets te maken met stemming.
Je kan een toon van 440Hz samplen met 44.1kHz en 48kHz en het blijft 440Hz.
Het is alleen een hogere resolutie...

Je kan een toon van 440Hz samplen met 44.1kHz en 48kHz en het blijft 440Hz.

Klopt, maar als je de toon samplet op 44.1 kHz en zonder resampling afspeelt op 48 kHz, dan is hij te hoog. Dat is wat er ongeveer mis gaat in de Neuron VS.

Onzin
Als je maakt een photo met een hogere resolutie (aantal pixels) veranderen de kleuren toch niet.
Precies hetzelfde met de sample rate.

Onzin

nee, wat jij zegt is onzin

als je samplerate veranderd zonder te resamplen veranderd je toonhoogte.. probeer het zelf maar eens..

Bollacks

In tegendeel, het is heel logisch.

je neemt een stem op op 48 kHz (dat zijn dus 48000 sampletjes per seconden) en gaat deze afspelen op 96000 kHz (96000 sampletjes per seconden). Je sequencer gaat nu dus 2 seconden data in een seconde proberen aftespelen. Dat gaat alleen lukken door de samples dus dubbel zo snel af te spelen... Je krijgt dan géén timestretching effect, maar een pitcheffect welke erg veel lijkt op versneld afgespeelde cassetebandjes van vroeger.

Ga het maar uitproberen, je zal zijn dat het waar is...

Origineel geplaatst door mavn
In tegendeel, het is heel logisch.

je neemt een stem op op 48 kHz (dat zijn dus 48000 sampletjes per seconden) en gaat deze afspelen op 96000 kHz (96000 sampletjes per seconden). Je sequencer gaat nu dus 2 seconden data in een seconde proberen aftespelen. Dat gaat alleen lukken door de samples dus dubbel zo snel af te spelen... Je krijgt dan géén timestretching effect, maar een pitcheffect welke erg veel lijkt op versneld afgespeelde cassetebandjes van vroeger.

Ga het maar uitproberen, je zal zijn dat het waar is...

Klopt, toen ik me nog niet zo verdiept had in samplerate etc, had ik dat probleem dus wel eens.. Ik wist destijds maar niet hoe het kwam, totdat ik er achter kwam dat wanneer ik ze resamplede ze wel werkte.. Als je er over nadenkt is het eigenlijk ook behoorlijk logisch..

Dat dit bij vst's voor kan komen, is me overigens nieuw.. wel erg slecht van de programmeurs dan..

Dat dit bij vst's voor kan komen, is me overigens nieuw.. wel erg slecht van de programmeurs dan..

Een VSTi die alles real-time berekent heeft het niet, maar met name bij sample-based VSTI's kan het nog wel eens gebeuren. De Neuron VS is dus een van de bekendste voorbeelden.

Bollacks
Nooit een Neuron VS gehad, dus ;).

Volgens mij heeft Cloggy voornamelijk niet door dat we het hebben over opnemen op samplerate X en afspelen op Y. Zijn voorbeelden zijn steeds opnemen en afspelen op dezelfde rate/resolutie.

Bollacks

als je zo fel uit de hoek komt moet je 2 dingen in je achterhoofd houden:

1) zeker zijn dat je gelijk hebt
2) tis "bollocks" niet Bollacks 8o)

Laatst gewijzigd:
In the original post he doesn't say anything about having sampled anything!
Only asks why the tuning should be out!
Als je een sample terugspeelt met een andere rate,ben je toch verkeerd bezig.
De meeste sequencers laten het toch niet toe.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back